*dreamteam* Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Krybbedød skyldes karbondioksid, ikke fordi gassen er giftig, men fordi den er over 50 % tyngre enn luft. Vi leser om barn som dør i sine senger på en uforklarlig måte, men forklaringen er ennkel. Den lufte vi puster inn inneholder 0,0388% CO2, mens den vi puster ut inneholder ca 4% CO2. Når små barn liiger på magen med ansiktet ned i puta blir det en grop med samlet CO2 fra barnetsutpust. Dette fordi CO2 er 50% tyngre enn luft. Så konsentrasjonen av CO2 øker hvis det ikke luftes ut av puta og senga. Senger, vogner med høye tette karmer hindrer at CO2 slippes ut i rommet Bare en kant på 10-15 cm kan være nok til at barnets hode blir dekket av konsentrert CO2 gass. Det har også vist seg at når foreldre ble anbefalt å legge barnet på ryggen i stedet for magen minsket antall dødsfall, uten at noen visste hvorfor. Årsaken var altså at barnet døde pga kvelning da CO2 fortrengte oksygente, men de ble mindre utsatt når de lå på ryggen for da kom munn og nese lenger opp, men ikke alltid høyt nok hvis sengen har tette karmer, pute o,l. Dette er et utdrag fra ett leserinnlegg som stod i min lokalavis (Hamar Arbeiderblad) 16.feb 2010.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Ja jeg tror det godt kan være en årsak til krybbedød, eller jeg tror ikke -jeg vet. Det sier seg selv at for lite oksygen kan gjøre det vanskelig å puste for små lunger! Men jeg vet også at det er mange andre årsaker -som f.eks: -overoppheting -støv på soverommet -at barnet er dehydrert (uttørket) -det er jo ofte en følge av overoppheting da! + annet som jeg ikke kommer på nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå