Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Vi er ikke nære venniner, men vi holder gjevnlig kontakt, og jeg vil kalle oss venner. Hun har en datter på 1,5 år og har prøvd en stund å få flere barn. Hun har vært gravid 2 ganger og mistet et stykke ut i svangerskaspet. Jeg vet at dette er veldig tøft for henne. Jeg vet at hun fremdeles ammer dattern sin. Så kommer dilemmat. Jeg har hørt at man skal slutte å amme når man er gravid, ellers kan man miste barnet i magen. Jeg vet ikke om det stemmer, men føler jeg alikevel burde si det til venninen min da det kan hende det kan hjelpe henne. Men har jeg noe med det?? Og vil hun føle at jeg mener hun har skyld i at hun mistet de to andre fosterene?? Men hva om dette kan hjelpe henne slik at hun slippere å miste igjen... :o/ Hva ville dere gjort? Og vet dere om det stemmer at amming kan gå utover barnet i magen?
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Man kan fint amme som gravid, spør en hvilken som helst jordmor. Jeg ville altså ikke sagt det og jeg vil gjette på at venninna di har snakket med sin jordmor eller lege om saken allerede.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Jeg tror ikke teorien din er helt håndfast, og ville kanskje ikke sagt det så direkte, men du kan jo si noe om at kroppen kanskje har "nok" nå som hun ammer, og at det kanskje blir lettere for kroppen når den har første svangerskap + amming litt på avstand? Da blir det kanskje litt mer som en trøst..
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Amming har noe å si kun for noen typer aborter. En senabort kan like gjerne handle om at fosteret var alvorlig sykt som at mor fikk "rier" av ammingen. Min svigermor mistet flere barn sent i svangerskapet og jeg vet at hun ble såret over slike hjelpsomme kommentarer om ting hun kunne ha gjort/burde gjøre annerledes. Hvis du HI må komme med råd vil jeg anbefale deg å heller ta det opp type "har du snakket med legen din og fått hjelp til å finne ut hvorfor du mistet" eller lignende.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har bare hørt dette fra en arbeidskolega. Legen hennes anbefalte henne å slutte å ammenår hun ble gravid igjen. Selv ble jeg gravid da min sønn var 1,5 år. Da ammet ikke jeg lenger, men det var jo heller ingen legger som spurte meg om det. Det edr jo ikke sikkert min vennine har tenkt tanken om at ammingen kan ha noe med dette å gjøre. HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 Amming kan ikke forårsake abort!!!! Legen til din kollega anbefalte det sikkert for at hun skulle samle sine krefter om graviditeten. Farlig er det ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Men både morkaken til fosteret og brystmelken produserer jo masse næringstoffer. Det er ikke litt mye for en gravid kropp dette da?? Vet at hun har vært så sliten og utmatt til tider at hun nesten ikke kan stå oppreist. HI
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Hvis hun er så utmattet at hun nesten ikke kan stå oppreist ville jeg anbefalt henne en tur til legen på generelt grunnlag. Hvis man knapt kan stå på beina burde man kanskje verken amme eller få flere barn.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #9 Skrevet 19. februar 2010 Takk for råd. Håper dere skjønner at jeg bare er velig bekymret for min vennine. Vond å se henne ha det slik. Og jeg ser en uendelig sårhet i henne når hun forteller om abortene. HI
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #10 Skrevet 19. februar 2010 Ja, du høres ut som en god venninne, HI. Det sikkert fint for henne at du hører på når hun forteller og bryr deg Det er sikkert et godt råd å vente litt med mer prøving, hvis du føler at du kan gi råd, ikke fordi hun ammer nødvendigvis men fordi hun er sliten.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #11 Skrevet 19. februar 2010 Min lege sa også at jeg skulle slutte å amme. Han sa at jeg måtte velge mellom barnet i magen og barnet ved puppen. Jeg ble litt sjokert og spurte ikke mere om det. Når det gjelder hva du skal si til din vennine tør jeg ikke gi deg noen råd...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 Nå ble jeg veldig usikker igjen ( HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 jeg ble gravid med nr 2 når 1. var 6 mnd. jeg ammet 1. mann. men fikk ikke beskjed om å slutte. jeg merket det på meg selv etter noen mnd at jeg var veldig sliten,da dette tar mye energi. både å gå gravid og amme. så jeg sluttet da eldste var rundt 9 mnd.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 Søstra mi har fått tre friske barn og hun har ammet til mnd 7 i hvert svangerskap (da ble det for slitsomt for henne). Leger som sier man må velge mellom pupp og barn i magen snakker ut ifra fordommer med mindre kvinnen har tegn til at en prematur fødsel er på gang. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=181
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 Hallo. Jeg har jo selv ammet til nå, er seks måneder på vei, og det har gått fint!!! Men er hun som du sier hel utslitt og deprimert, er det sikkert lurt å ikke kombinere disse to ting, pga at det er lurt å spare på KREFTENE, ikkke fordi det i seg selv er farlig. Få det inn nå da!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #16 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har hørt at det er vanskelig å bli gravid når en ammer. Jeg prøvde et halvt år før jeg ble gravid. Da slutta jeg å amme mnd før. De to andre gangene satt det på første forsøk og da amma jeg ikke. Vet ikke om det er tilfeldig men..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #17 Skrevet 19. februar 2010 Eneste jeg VET hva amming gjør da man er gravid, er man ikke blir så kvalm de 3 første mnd..
brooklyn Skrevet 19. februar 2010 #18 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er gravid for 6 gang, har mistet tre ganger. De gangene jeg har mistet har jeg ikke ammet, mens nå, den siste gangen, prøvde vi ikke en gang, jeg ammet både om dagen og morgen og kveld, gikk på (sporadisk) minipille og ble gravid så det suste etter... Like tilfeldig det, med ammingen, tror jeg. Og jeg vet om mange som har ammet mens de ble gravide, nettopp fordi de har to tette. Det er veldig sårt å miste gjentatte ganger, og å komme med råd man ikke helt har belegg for, er (for meg som har mistet), vondere enn det gjør nytte. Da blir jeg lei meg og glefser litt tilbake. Du virker som en veldig god venninne, og du kan gjerne si at hun må spare på kreftene sine og kanskje vurdere å gi opp ammingen eller noe annet, om det er stress, men å si til henne at du mistenker at hun mister fordi hun fortsatt ammer, eller at det er derfor hun ikke blir gravid, det synes jeg ikke du skal gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå