Gå til innhold

Nikotiiiiiin...


Nat27

Anbefalte innlegg

hører overhodet ikke hjemme i et svangerskap!! Det vet jeg sååå godt, og kuttet omtrent røyken den dagen jeg tok testen. Men jeg klarer bare ikke å unnvære den lille om morgenen!! Røyker ultramild røyk den ene jeg tar og passer på å bare holde den mest mulig og ta færrest mulig trekk, men hele dagene tenker jeg omtrent ikke på annet! Jeg SKAL klare å kutte ut den ene også, men tar gjerne i mot all hets, dårlig samvittighet og det dere klarer å gi meg av skyldfølelse!!

Kjeft på meg, det hjelper!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er verst av en nikotin-tyggis om dagen og en sigarett? da jeg slutta å røyke gikk jeg over til tyggis, men jeg var jo ikke gravid da så trengte ikke stresse med det med nikotinet liksom. Er det bare nikotinet som er skadelig eller er det fler stoffer i røyken enn i tyggisen som er skadelig?

 

Du er flink som klarer å holde deg til en om dagen da. Det beste hadde jo vært ingen selvfølgelig, men jeg føler med deg (det er vanskelig å slutte, alle som sier noe annet prøver bare å innbille seg selv at det er lett)

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikotinet er det stoffet som er avhengighetsskapende.. Det er karbonmonoksid, blåsyre, tjære etc som er kreftfremkallende i kroppen.. Embryo/foster blir jo utsatt for dette, men tror det er oksygenmangelen for hvert trekk mora tar som er farligst - undersøkelser viser jo at hjerteaksjonen til fosteret øker dramatisk når mor tar ett trekk med røyk... Ååå, det er rett og slett forferdelig å sitte med all kunnskap vi har idag, og likevel streve med slutteprosessen... Egoistiske greier - det er det det er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt forferdelig egoistisk!! Jeg har tenkt på røyketyggis men for å være helt ærlig så er det det psykiske behovet jeg sliter mest med. Og det gjør jo saken min enda verre! Jeg føler meg som en grusom mamma! Jeg ville jo aldri utsatt datteren jeg har i dag for passiv røyking!

Nei, tenker jeg får ringe røyketelefonen eller noe...

Men det er veldig godt å høre at det er flere som har det som meg! Det verste er alle disse som føyser av det og mener det er bare lett å slutte sånn på dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

må bare si jeg er helt uenig med dere!

 

jeg er har røykt fast siden jeg var 13-14 år (er nå 25 ). har prøvd å slutte mange ganger uten å lykkes. men med engang jeg fant ut at jeg var gravid, sluttet jeg på dagen, og det har aldri vært noe problem. min samboer røyker forsatt, og det er helt greit.

 

syns det er helt sykt at dere ikke klarer det, med tanke på, som sagt, hvor mye kunnskap man har om røyk og graviditet! det er farlig for foster! øker sjansen for spontanabort!! men denne sjansen er dere villige til å ta ? øker også sjansen for senabort og dødfødsel. bryr dere dere ikke ? er det viktigere å få nikotinen deres?

 

jeg er nå 12 uker og har ikke tatt en trekk på nesten 8 uker! oppforderer dere til å gjøre det samme, dersom dere bryr dere om den lille spiren i magen!:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner godt hva du mener - det er ikke "bare" å slutte. men samtidig så er det jo det!!! for det er det eneste riktige å gjøre - du ville få kjeft og dårlig samvitighet. vet ikke om det hjelper, men her kommer det:

 

har selv sluttet samme dagen jeg fikk vite at var gravid med 1.barn, har dessverre begynt igjen etter at jeg var ferdig med amming. men siden jeg er nå gravid igjen, er det ikke snakk om at jeg skal røyke! selvfølgelig har jeg tenkt på det ganske ofte, mest om morgenen. men har du noen ganger tenkt på hva du gjør når du gir ditt barn nikotin?! har du tenkt å tilbyr ham røyk når han er født også?

har du noen ganger sett for deg hvordan det ser ut å ha en stor magen med et nytt liv og samtidig holde en røyk i hånda!?

 

det er rett og slett bare dumt, egoistisk og viser ikke til noe respekt for barnet eller at du tar ansvar for det nye livet. unnskyld meg, men synes bare at det er helt forferdelig når folk ikke klarer å la være når de vet at det skader fosteret! og som sagt: jeg kjenner til røyksugen, men gleden over det nye livet skulle jo være større enn behovet for nikotin!?

 

håper du klarer å slutte - ikke snart eller en eller annen gang, men NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss ville gitt livet for barnet vårt,da syns jeg det er rart at enkelte velger å fortsette å røyke...Men for all del,jeg kan forestille meg at det sikkert er kjempevanskelig å slutte med røyken,man er jo avhengig.Målet må vel være at ikke babyen også fødes som nikotinslave,økt risiko for dødfødsel,for tidlig fødsel,krybbedød og misdannelser.Jeg syns røykere burde få mer og bedre oppfølging fra lege både før og under svangerskapet.Jeg tror at de fleste som røyker faktisk prøver hardt å slutte med røyken når de blir gravide,men noen ganger er det vel lettere sagt enn gjort å slutte...Klarer man ikke å slutte er det jo bedre enn ingenting at man trapper ned så mye som mulig....

 

Lykke til med røykeslutt til dere som prøver å slutte!!!!Jeg tror nok dere klarer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens :)

Har ikke røykt i dag, og har heller ingen planer om det :)) Tenkte litt ekstra på den der at jeg aldri hadde utsatt barna mine for røyk utenfor magen, og det er jo faktisk helt det samme (og nesten verre) når de er inni magen :)) Det ser helt forferdelig ut med stor mage og røyk, og faktisk ser det like grusomt ut med barnevogn og røyk!

Er herved sluttet :))!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne. Jeg har også røyket fast i nesten 10 år, har prøvd å slutte mange ganger uten å lykkes. Men når jeg fikk 3 (måtte være sikker) postitive graviditets-prøver, stumpa jeg røyken på sekundet! Det er nå bare en uke siden, men har ikke slitt i det hele tatt med røyksug. Kjøp dere boken " Endelig ikke-røyker" Det er en god bok som faktisk virker :)

 

Lykke til med røykeslutt og svangerskap ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...