Gjest Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Vet det har vært innlegg om dette før, men det står så mye forskjellig om det er trygt eller ikke. Er det trygt når det er ferskt eller må man fryse det, og i såfall hvor lenge? 2 døgn? Jeg ELSKER spekemat og savner det virkelig nå som jeg er gravid.. (og kjenner typisk suget etter det nå som jeg (muligens) ikke kan spise det..) Er det noen som vet fakta om dette? Spiser dere spekemat?
Erle79 Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Det er visst ikke helt trygt, men jeg klarer ikke å la være å spise det. Jeg pleier bare å spise av nyåpnede pakker med kjøtt (mannen min tar restene), og så pleier jeg noen ganger å steke det (smaker som bacon) eller ha fenalår i supper etc. Innbiller meg at jeg dreper litt bakterier hvis jeg varnmebehandler det grundig...
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Det er vel fare for listeria i spekemat. Denne bakerien dør kun ved varmebehandling. Jeg har ikke spist spekemat i graviditeten men gleder meg som bare det til å spise det igjen. Bare en måneds tid igjen. Men den eldre garde jeg har snakket med ler litt av alt vi ikke skal spise og spekemat spiste de i allefall masse av så hvem vet.
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Takk for svar. Men er det trygt om man fryser det i noen dager?
Nikki 75 Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Nei, nedfrysing tar ikke knekken på Listeria-bakterien.
* * felicia** Skrevet 20. februar 2010 #7 Skrevet 20. februar 2010 Tror det er lurt å holde seg unna.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 21. februar 2010 #8 Skrevet 21. februar 2010 Trodde det var trikiner man var redd for på spekemat, siden katter og sauer er nokså plaget av denne gondii parasitten. Uansett; frysing i mer enn 20 grader minus i mer enn to døgn dreper parasitter, varmebehandling dreper bakterier (som listeria). Jeg peisa restene av julas fenalår i fryseren og spiste det etter å ha konferert med jordmor.
Hvitkløver2020 Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Jepp!!! Legg spekematen en ukes tid i fryseren, tin opp og nyyyyyyt!!!!! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå