ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Er det normalt med endring i søvnmønsteret rundt 10 mnd-alder?? Sjarmtrollet har alltid sovet 13-14 timer om natta (med oppvåkninger vel og merke), og ca 2- 2 1/2 timer fordelt på hele dagen. Så antall timer i døgnet er jo ikke så galt. Men nå har han begynt å våkne tidligere om morgenen, type 06.15, og når jeg har vært oppe og puttet smokk x-antall ganger om natta frister det ikke å stå opp da akkurat... Ikke får jeg han til å sovne igjen heller.. Hadde han bare sovet mer om natta.... Var bedre nattesøvn for bare noen uker siden, da var jeg oppe bare 1 gang om natta, og da var mamma en mye blidere mamma om morgenen Ikke tar han igjen tapt nattesøvn på dagtid heller, han sover faktisk mindre på dagen også, (ofte bare 1 time fordelt på 2x30 min), og er sur når han våkner etter duppen på 30 min... Han blir fortere sur, og er rett og slett ikke så moro å være sammen med for tida... I dag våknet han 06.15, sov første dupp fra 11 - 12.30 (med meg i dobbeltsenga fordi jeg også trengte å sove litt..) Det er det eneste han har sovet i dag. Fikk han ikke til å sove 15.30. Hadde håpet han kunne ta seg en 30 min sånn at ikke ettermiddagen ble så lang. Det gikk ikke. Så det jeg lurer på: - hvor mye sover deres på 10 mnd om natta? Fra når? - hvor mye sover de på dagen? Fordelt på hvor mange lurer? - Når står dere opp om morgenen? Likt hver dag? Takker for svar
Knotten & lille persille Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Hei Vi har hatt det vanskelig mtp søvn frem til 8-9 mnd. Mye oppe om natten og dårlig søvn på dagen. Her i huset er det sånn at om natten har vært rotete så blir det dårlig med dagsoving også. Vanligvis sover hun 11-12 timer på natten og en dupp på ca 1,5-2 timer på dagen. Legges ca kl 19.00 på kvelden og står opp alt fra 6 til 7. De siste par ukene har det vært mer kl 6 enn 7. Jeg har begynt å jobbe igjen og står opp på denne tiden så jeg tror det er derfor hun har begynt å våkne da selv om hun alltid har vært en morgenfugl:-) Sover fra ca 11-13 på dagtid. Om hun er veldig trøtt på ettermiddagen slapper vi av en halvtime da også, gjerne på fanget mitt eller en ekstra kosestund ved puppen. Tilsammen blir det som oftest 13-14 timer tilsammen.
Knotten & lille persille Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Ble mye tilsammen det der:-) Glemte å si at hun ikke våkner på natten lenger etter at pappaen tok over oppvåkningene, var ikke noe stas med han:-)
Frk Vims Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Er litt vanskelig å svare, er så rotete med soving her (skulle ønske det ikke var det...) Men sånn omtrent ser det sånn ut: 19.00 legger seg. Det er ganske fast hver kveld. Sover da i strekk til 23 - 24, før oppvåknigene starter. Da er det som regel tre oppvåkninger , en uten pupp, to med. Morgen mellom 6 - 7. Altså 11 - 12 timer med oppvåkninger om natta. Dagen: Legger han 10 - 10.30 som regel. Sover som regel mellom 1 - nesten 2 timer. Prøver å få til en dupp på ca en halv time senere på dagen, bør helst ikke vare til lenger en maks litt over kl 15. Sover vel i snitt 2 timer på dagen tilsammen. Totalt 13 - 14 timer i døgnet. (er 9mnd) Jeg skulle ønske han kunne sove et par timer i strekk hver dag, lur to er vanskelig å få til, men ofte nødvendig. Skulle også ønske jeg klarte å ta tak i natta, er trøtt og sliten om dagen, kjenner at det snart er på tide med mer sammenhengende nattesøvn.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 19. februar 2010 Takker for svar. Da ser jeg jo at det ikke er så håpløst med antall timer i døgnet og fordelt på dagen. Oppvåkningene om natta varierer veldig fra natt til natt. Noen ganger er det jevne oppvåkninger helt fra han legges kl 19, og helt til neste morgen. Som regel 1.5-2 timer mellom hver, innimellom de nettene er det en periode på opptil 2 timer hvor jeg føler jeg er der inne støtt og stadig.. Han våkner fordi han har mistet smokken, eller fordi han reiser seg opp. Hvis jeg ikke spretter inn ved første lyd, eskalerer det bare, og han blir mer våken, og bruker lang tid på å sovne igjen. Som regel er det bare å putte smokk eller legge han ned. Men er likevel utrolig slitsomt, jeg våkner jo uansett.. Noen netter sover han bra helt til jeg har lagt meg. Da går det som regel 30 min, så begynner første oppvåkning... Og da kan vi ha det gående resten av natta... Hjelper ikke at pappa tar det heller, vi har prøvd det da jeg var innlagt på sykehus og var vekk fra torsdag til mandag i januar. Var det samme da også. Dessuten gir pappa seg raskere enn meg, og tar han inn i senga fordi han ikke orker å gå ut og inn... Når kl da blir 05.15 står pappan opp og skal på jobb, og da våkner sjarmtrollet som regel...(er dessverre så dum romløsning i huset vi leier, så vi må gå gjennom sjarmtrollet sitt rom for å komme ut fra vårt...) Og da må jeg ta han inn til oss, for da nytter det ikke å få han til å sove i senga si lenger... Så som regel da, så har han sovet videre til ca 08, etter å ha fått flaska si i 6-7 tida. Har ikke ammet siden desember. Vi må vel bare bite i det sure eplet og IKKE ta han inn til oss i det hele tatt, men jeg er helt ødelagt av å ikke ha sovet en eneste natt i strekk på snart 10 mnd... Så når kl er 5, så orker jeg rett og slett ikke mer... Jeg bare må få sovet noen timer til... Gruer meg til jeg skal på jobb i april...
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Gutten vår sover vanligvis slik: fra kl 19 til 07.30- 08.20. Våkner alt fra 05.30-08.20 og skal ha pupp. Frem til for ca 3-4 uker siden sov han kun 2 x 30 min på dagtid. I det siste har han begunt å sove i 1,5 timer fra ca kl 10-12.30. Men noen ganger får jeg han ikke til å sove etter det. I så fall bare 30 min ca kl 14.30-15. I det siste har han vært en del våken på natt pga tenner, men har roet seg litt igjen nå. Men må ofte ty til sovepose med stropper til å feste rundt madrassen på dagtid, hvis ikke sovner han ikke. Skal bare snu seg og krabbe rundt i sengen og blir illsint hvis jeg snur han eller holder han. Artige disse småguttene.. ;-)
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2010 Disse to gutta kunne ha slått seg sammen ja Skulle tro de var tvillinger Er ingen tenner heller nå som gjør dette. Han sov godt de tre ukene pappan var hjemme etter operasjonen min. Men så kom siste fortanna oppe. Men den er ute nå, og jeg ser ikke antydning til flere tenner, så hadde liksom håpa at det skulle roe seg nå... Jaja, jeg overlever vel Skal prøve å drøye 1. dagsoving litt mer, og se om det kan hjelpe. Han klarte seg jo med en dupp i går...
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 19. februar 2010 #9 Skrevet 19. februar 2010 Her sovner hun kl 20 om kvelden og sover til alt fra 07.30 til 09. Hun sover to ganger om dagen. Fra 11 tiden til kl 13 og så 15-16 til 17-17.30. Hvis hun bare sover en gang om dagen så får vi et helvete om kvelden for da er hun så sint. trodde først at det var pga hun sov for mye. Men vi klarer ikke å vekke henne tidligere eller legge henne senere om kvelden. Og duppene om dagen må hun sove til hun blir vekt hvis ikke blir hun sint. Har visst en unge med godt sovehjerte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå