Gå til innhold

Utvikling... Sitte? Mamma? Pappa?


rima

Anbefalte innlegg

Sitter babyen din uten støtte nå? Ser på en sånn oversikt over hva de kan til de forskjellige tider. Ser på 8mnd da det er neste her i gården hvertfall. Vet det er noen som er 7 mnd straks også her i klubben.

http://lekegrinda.com/det01.shtml

 

Lillebror gjør det ikke. Men jeg tror ikke det er så lenge til han kan sitte uten støtte.

 

Ser også at det står at de fleste kan si mamma og pappa. Lillebror gjør ikke det. Er mer på stadiet "dadadada", "bababa" osv.

 

Stresser ikke med utviklingen altså. Lurer bare på om det er noen som er "der" enda? Morsomt å høre hvor langt de er kommet nå :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa her sitter på knærne, det gjorde storesøster også lenge før hun satt på rompa.

Men, hun må holde seg i noe innimellom, ellers tipper hun.

 

Hun kan si ma ma ma ma....pa pa pa pa.... Men, det er ikke bevisst, men bare lyder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lenge til lillegutt sitter selv. Nå sitter han ganske greit, men må ha noe støtte innimellom..:)

 

Han krabber ikke enda en gang han da:(

 

Sier ikke pappa , men kommer noen lyder som likner mamma på et vis..

 

Jeg er sikker på at ordet HEI blir det første, høres ut som om han sier det hele tiden når han vil ha oppmerksomhet..

Vi bruker det mye av en eller annen grunn...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har interessen for å sitte vært liten, ingen balanse, bare vippet over og over på magen... vil opp og frem, har ikke tid å sitte i ro!!! ;o)

MEN i denne uken var det bare som om noen knipset så satt hun med lett støtte. Fasinerende!! =)

 

Ingen kjedelyder her heller.. venter i spenning =)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillemann sier mamama og papapa, men er nok ikke bevisst! men han er begynt å bevisst rekke opp hendene når han vil til oss da:) (eller, til meg - ikke pappaen enda).

 

Han kan vel sikkert sitte litt uten støtte, men jeg sitter han aldri opp da helsesøster sier at de ikke skal sitte før de setter seg opp selv.

 

Kryper gjør han ikke, men kommer seg rundt på et vis. Mest i form av snurring og baklengsskubbing.

 

Han er så vidt begynt å lette hodet samtidig som han har rompa i været, så det er nesten en krabbestilling - men ikke skikkelig enda!

 

En av de tingene jeg syns er festlig er at han danser til ALL musikk.. evt- lyder. Her en dag dansa han til stavmixeren når jeg moste babymat - jaja, det er jo en lyd i alle fall ;) Når han er trøtt må det være musikk på hele tida. Hvis det er litt for lang pause mellom sangene så begynner han å sutre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier ma,ma,ma,ma, og pa,pa,pa,pa og ba,ba. men det er lyder ikke ord.

(men later som han sier det da)

 

Sitter gjør han ganske bra, men de skal jo helst ikke sitte uten støtte før de selv setter seg opp(men vi gjør det noen ganger.for å ta bilder og slikt.)

 

åler veldig, prøver litt på krabbing. men det er nok bare åling.

 

Strekker hender er han veldig ivrig på da han har litt seperasjonsangsttid. Så vil vel helst at noen skal løfte han.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sies det mamamama og papapapa, men som de andre sier, bare lyder foreløpig.

 

Hun sitter fint uten støtte, men setter seg ikke opp selv enda, så får aldri sitte sånn lenge av gangen.

Hun kryper rundt i full fart i en blanding av krabbing/kryping. Også kommer hun opp i krabbestilling men med albuene nedi, og står sånn å gynger litt.

 

Strekker også hendene mot meg, men ingen andre ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sitte i badebaljen uten støtte. Kan nok også sitte litt på golvet uten støtte, men setter han aldri opp, siden han ikke kan sette seg selv opp ennå. Når han sitter i vippe stolen, heiser han seg opp (sånn situpsaktig) sånn at han sitter og henger over magereima (BB vippestol).

 

Han er oppe på alle 4, men bomser raskt ned i bakken igjen. Driver også å setter tærne nedi og heiser rompa og står i bro. Åler seg rundt på golvet.

 

Ang lyder så kommer det noe som ligner på pappa, men mer bababa med litt hard b som ligner på p.

 

Men noe som jeg synes er litt rart kanskje er at han fremdeles ikke ruller fra mage til rygg, kun fra rygg til mage. De få gangene han har gått fra mage til rygg så har han veltet rundt. Virker som han bare hoppet over det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min sitter støtt, men reiser seg ikke opp i sittestilling. Har gjort det en måneds tid. Åler seg fremover i full fart. Viser ikke noe interesse til å krabbe enda (men er ikke sikkert han kommer til å krabbe heller, noe jeg ikke gjorde). Sier mamama og noe som høres ut som hei... Er nok ubevist. Strekker seg når han vil opp til meg. Mor smeltet totalt første gangen han gjorde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er heller ikke så veldig på den rullinga! Husker helsesøster sa at ikke alle gjorde det så mye, fordi de kanskje ble litt skremt de første gangene de "veltet" over - kanskje det?

 

Her virker det som om han syns det er like greit å sutre helt til mamma kommer og snur han ;) Men så er han heller ikke fan av å ligge på rygg da - ligger helst på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier ikke mamma og pappa, og ikke noe som ligner heller. Hehe. Går mest i lyder her i gården. Også noe som ligner hei av og til. Dessuten ler han herlig masse, og er så blid.

 

Han har ikke satt seg opp ennå, så han kan nok ikke sitte. Har ikke forsøkt å sette han på golvet siden de sier man skal vente til de gjør det selv. Men i vippestolen, senga og fanget tar han situps for liksom å komme seg opp. Han drar seg også opp fra rygg av og til, så han nesten sitter.

 

Ellers har han rullet fra rygg til mage siden før han var tre mnd. Nå åler han seg fort frem, og er overalt på golvet. Vurderer å feste en mopp på magen, så tar han helgevasken på null komma niks. Han har holdt på slik ca tre uker. Er spent på om det blir krabbing etterhvert! Han er 7 mnd 24. feb.

 

Gog helg jenter! Liker julikubben, og leser hver dag selv om jeg ikke skriver mest....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sitter selv, og han vil jo så gjerne sitte hele tiden. Men siden han ikke setter seg opp selv, får han bare sitte litt i løpet av en dag. To-tre minutter noen få ganger om dagen. For da får jeg lest litt på klubbsidene her inne uten at han sutrer;) Ligge på magen er nemlig veldig upop om dagen, for han kommer seg ikke fremover! Sinna blir han!!

 

Han sier babababa.....og av og til mamamama. Men vi oppdaga her en dag at hvis jeg sa "hvor er pappa?" så snudde han seg og smilte til pappa. og senere på dagen sa pappa'n "hvor er mamma?", og da snudde han seg direkte mot meg og smilte. det var fantastisk moro!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...