Gjest Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Jeg fikk høre av en lege at de har forsket på mammaer og mammarollen, og noen har da kommet fram til at man kan dele mødre opp i to hovedgrupperinger. Selvsagt vil noen alltid ligge i gråsonen, og alt vil ikke stemme for alle, det er snakk om en grovinndeling tross alt. Likevel litt artig :-) Bare lurer på hvilken type det er flest av her inne? Type 1: Elsker babyer og smårollinger (1-2,5 år). Kunne godt tenke seg flere barn bare for å få oppleve babytiden på nytt. Bruker sparkebukser, smokk, tåtflaske osv så lenge som overhode mulig for å holde fast ved babytiden, og kler barna sine babyete og søtt. Dilter etter smårolling på lekeplassene, er ofte hjemme noen ekstra år i permisjon og er ofte litt overbeskyttende. Synes det er slitsomt å kjøre det større barnet til bursdager, treninger, kamper osv og at det er tidkrevende og mye arbeid å følge opp på lekser, foreldremøter ol. Krangler fort med de større barna og savner tiden da de var små, synes det er veldig tungt å takle pre-tenåringer og tenåringer. Type 2: Kunne egentlig godt å ha vært babytiden foruten og synes det er ganske slitsomt med smårollinger. Gleder seg hele tiden til barnet blir større og mer selvstendig. Kler gjerne babyen i litt tøffe klær og oppmuntrer smårollingen til å klare seg selv litt på lekeplassen og i besøk. Oppdrar barna til å klare seg mest mulig selv så tidlig som mulig. Synes det er lettere og lettere jo eldre barnet blir, koser seg med å hjelpe til med lekser, følge opp på skole og fritidsakitviteter og kommer relativt godt overens med tenåringsbarna sine. Hvilken hovedtype passer best til deg? Jeg passer best til type 2.
CMH Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Nr 2 ja.. Nå er ikke barnet mitt mer enn 13 mnd da, men synes ting bare blir lettere og lettere. Tror ikke jeg kunne tenkt meg to tette barn, synes det virker slitsomt selv om de kanskje får glede av hverandre i fremtiden.
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Men det er ikke lett å si, elsker babyer, nemlig. Men ideelt sett havner jeg i nummer to, får jeg vel si. Er en ivrig student og elsker å lære, så gleder meg til leksetiden kommer.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er nr.1. Med en blanding av nr.2 =) Elsker babytiden, men prøver ikke å forlenge den.Her er smokken f.eks borte før hun er 2-2.5 år! Men gleder meg til å bli med på treninger, hjelpe til med lekser osv også da!
Karoline's*mamma Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 hm, trur ikkje eg gjekk rett inni nokon av dei, så eg ligg nok i gråsona. Men jammen kjente eg meg igjen, arti!
Anne-B. Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Definitivt type 2. Jeg liker utfordringer.
Neijasså... Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er type 2. Med et lite islett av mamma'n til Nure av og til...
ifie Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er helt i midten, jeg! Umulig å velge én av de!
Øyboeren med to små <3 Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 mest type 2.... vil jeg si...
thea - M har gull i gulping Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er en god blanding av begge to. Jeg elsker babyer og gleder meg til å få flere en dag. Men jeg gleder meg til hver eneste dag jeg for oppleve med henne og gleder meg til hun blir eldre og mer selvstendig. Jeg kommer også til å oppdra barnet mitt til å bli selvstendig. Jeg kler babyen min i søte og tøffe klær. Nei det blir nok en blanding av de to ja:)
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 18. februar 2010 #13 Skrevet 18. februar 2010 blir en god blandig elsker baby tiden, men ser frem til de vokser til:)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 18. februar 2010 #15 Skrevet 18. februar 2010 Uten tvil type 2! Har en nyfødt og en 3-åring og jeg gleder meg til minsta blir litt større.
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #16 Skrevet 18. februar 2010 En god blanding av begge to. Følte ikke jeg passet inn i noen av dem egentlig, men jeg må vel si en god blanding ja:)
Mor&barn Skrevet 18. februar 2010 #17 Skrevet 18. februar 2010 Nr 2, Lett! Babyer er søte, men neste barn kunne godt kommet ut i en alder av 2
Gjest sug lut Skrevet 18. februar 2010 #19 Skrevet 18. februar 2010 Definitivt ingen av dem og ikke engang gråsone.
Piken på landet Skrevet 18. februar 2010 #20 Skrevet 18. februar 2010 Når det gjelder påkledning så er jeg definitivt nr 1. Hater å kle små søte barn i "voksne" klær. På alt det andre hører jeg til nr 2 :-)
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #21 Skrevet 18. februar 2010 Du liker med andre ord verken babyer, smårollinger, skolebarn eller tenåringer generelt? Wow, det er bra gjort for en mamma det! :-)
Mandalas Skrevet 18. februar 2010 #22 Skrevet 18. februar 2010 En blanding naturlig nok. Men mest nr 2 foruten det at barna mine faktisk ikke er spesielt selvstendige.
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #23 Skrevet 18. februar 2010 Uten et snev av tvil er jeg en nr 2. Babytiden var slitsom, jeg ble bunnet på en måte som for meg var klaustrofobisk. Nå begynner jentene mine å bli mer og mer selvstendige, jeg kan snakke med dem, vi kan lese sammen, gå på ski sammen og det er fantastisk. Gleder meg til de begynner på skolen, gleder meg til å engasjere meg i lekser og fritidsaktiviteter. Amming, byssing og barselspermisjon er ikke noe for meg.
husmus &2 Skrevet 18. februar 2010 #24 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er nok type 1, jeg ser ikke helt hvorfor 3 mnd gamle babyer må ha på seg NHL klær, men det er kanskje bare meg... Fint om de kan komme snakkende ut, men ellers så synes jeg tiden går akkurat fort nok egentlig. Tenåringer liker vel ingen?
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #25 Skrevet 18. februar 2010 Bortsett fra at jeg absolutt elsker babytiden og skulle ønske den varte 2-3 ganger lenger enn den gjør og gjerne opplever den mange ganger også, så er jeg en nr. 2-mamma. Bortsett fra de to første setningene stemte den best. Ikke at jeg ikke gleder meg til ungene blir større og mer selvstendige ... de trenger bare ikke å nå den alderen så himla fort ;-) Om man bytter ut de to første linjene i nr.2 med de to første fra nr1 så har du meg i et nøtteskall som 2er-mamma ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå