Gå til innhold

Skal jeg ta betalt eller ikke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av ett annet innlegg .:)

Jeg har en nevø som er mye hos oss i helger og ferier .Han er 20 år og jobber i en spesialavd i millitæret som gjør at han tjener ganske bra .

Når han er her får han mat ,drikke (en stor 20 åring spiser ikke akkurat lite )dusjer ,legger igjen masse ting her ,som klær ,sko ,pc osv ...

Det jeg lurer på er om jeg burde kreve at han bidrar med penger til mat osv .. når han er her ?

Han bodde her i hele sommer og vi fikk ikke en krone ,heller motsatt ,han fikk penger av oss ,som feks når han satt barnevakt (noe jeg syns er helt greit ,for det er ikke han ansvar å ta vare på fetteren sin ).

Han er som lillebroren min .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt .

Skrevet

Du kan iallefall ta litt betalt for mat? hvis han spiser der så mye så blir det jo en heftig sum etterhvert.. gutter på 20 er ikke småspist som du sier... eventuelt så kan han handle inn en middag til dere i ny og ne, eller sitte grattis barnevakt.

fo meg handler det om å ta og gi. Vi bor nå hos mamma for reiser til utlandet om noen uker for ¨å bo der en stjundt. vi slipper å betale, men da vasker jeg huset, vasker klær, lager middag og tar meg av alle slike ting.. man må gi og ta;)

Skrevet

Jeg hadde ikke forventet noe.

Skrevet

Hva med å få han til å sitte barnevakt en dag eller to?

Klippe plen?

Gå med søppel?

Vaske gulv?

Støvsuge?

Bare sånn enkle ting :) Det er jo ikke noe problem..

Så slipper han å betale, å du kan slappe av litt :)

Skrevet

Skal han betale, eller foreldrene, mener du?

Jeg hadde ikke forlangt betalt. Har en bror på 14 år, så om noen år er det jo mulig at han kommer til å henge her sammen med sin kule søster..hehe Men kommer aldri til å forlange penger for mat!

Min fem år yngre bror var mye hos oss før, og da var jeg student og vi hadde veldig dårlig råd, men vi tok aldri betalt for at han spiste sammen med oss, lå over ei helg og sånt!

Skrevet

jeg hadde ikke tatt betalt, siden det er familie..

Skrevet

Er ren høffelighet det, å gi litt tilbake, vise at du er taknemelig for at du får låne sengen, får mat osv.

Når jeg og jentungen reiser på ferie til min brors familie, om det kun er for en helg el 14 dager. Så hjelper jeg til med innkjøp av mat.

Det synest jeg er riktig.

Skrevet

Hvorfor skal foreldrene betale for en 20 åring? Som visstnok tjente egne penger?

Skrevet

En 20-åring som tjener ganske bra kan fint være med å betale for seg. Trenger ikke være en fast sum, men du kan si:

-Gidder du å handle inn i dag? Har skrevet en liten handleliste her...

Eller så kan du rett og slett si at det blir litt trangt for dere den og den mnd, og han kan hanle inn litt av og til.

Unge gutter og menn har nok ikke antenner til å betale for seg, men når de får et forsiktig hint er de nok mer enn villige;)

Skrevet

Jeg hadde ikke krevd penger direkte, men jeg hadde sakt:

- Da kjøper du inn frokost til helgen!

- Imorgen kan vel du lage middag?!

- Tar du og klipper planen før du går ut.

- Kjøp med litt godis til kvelden!

Osv osv....

Skrevet

Hvis han tjener godt, så synes jeg at det er en selvfølge at han skal bidra til husholdningen. Det er jo ikke sønnen din...

Skrevet

Nei, jeg bare lurte.. :)

Skjønner ikke helt hvordan man skal få seg til å si til sin 20 årige nevø at tante må få penger for at han skal spise hos dem.. :)

Skrevet

Sånn i utgangspunktet ikke hvis du har ok økonomi. Men så synes jeg også at han faktisk ikke skulle tatt seg betalt for å passe gutten din. Jeg hadde ikke tatt betalt av lillebroren min for mat, ei heller hadde han tatt betalt for barnepass :)

Skrevet

Takk for svar og tips :)

Jeg mener at han skal betale ,ikke foreldrene .

Det er ikke sånn at han bare er her en gang i blandt ,men ca 3 helger i mnd og han bodde her hele sommerferien .

Foreldrene hans bor ikke i Norge ,så dette er på en måte hjemme for han .

Jeg syns det er kjempe koselig at han er her og han er fadderen til sønnen min ,men syns ikke det er riktig at han skal sitte bv og ikke få betalt .

Jeg vet selv hvor irriterendes det er å sitte bv uten å få betalt .

Passet han og søsknene hans mye når jeg var yngre og fikk aldri betalt .

Skrevet

Om dere ikke påvirkes økonomisk av dette hadde jeg bare latt han spise osv hos dere, men ville stilt krav til at han bidra med husarbeid periodene han er der, feks ta oppvask, handle, klippe gresset, måke snø el.l

Og han kan jo sitte barnevakt gratis hvis det ikke er hele tiden, for selv om det ikke er hans ansvar å passe fetteren som du sier, er det heller ikke deres ansvar å brødfø og gi husly til en voksen kar.

Bør ikke være vanskelig å komme til en rimelig løsning på dette, ta en prat med han og tenk på hva du synes ville være best for dere.

Skrevet

Jeg skulle hatt nokså ekstreme pengeproblemer før jeg lot gjester betale for seg. Spesielt 20 år gamle nevøer jeg så på som en lillebror, og hvor jeg var den eneste familien i Norge. Jeg forstår jo at forskjellige familier tenker annerledes om dette, men for meg ville det vært absurd. Bor han der mye, er det naturlig at han er innlemmet i noen plikter etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...