Gå til innhold

melkeallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en gutt på 13 mnd som har fått melkeallergi.Jeg trenger litt tips til middag,pålegg,desserter osv som han kan spise.blir liksom ikke så mye spennede mat på han nå,for det er melk eller melkepulver i så mye.Han reagerer kraftig hvis han får den minste lille ting med melk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår har melk- og eggallergi. Vi lager middager, stort sett som normalt, bare at vi bruker rismelk i maten istede. Det finnes noe posemat som ikke inneholder melk. Jeg sendte mail til toro, og spurte om spaghettien deres inneholdt melk, da fikk jeg tilbake en super oversikt over hva som inneholder melk og ikke av varene deres. Snuppa er veldig glad i mexikansk gryte, den er ikke altfor sterk, og det er god smak.

Vi lager middager med go'og mager produktene til gilde (pølser, kjøttkaker, kjøttboller og falukorv), med potet, lomper eller ris til og grønnsaker. På disse go'og mager produktene står det at kan inneholde spor av melk, men jeg snakka med gilde og de sier at de er pålagt å skive det fordi det blir laget i samme rom som annen mat. Men ville jo prøvd med en liten bit før jeg peisa på. Det gjorde vi.

Som saus bruker vi da sjysaus.

Lappskaus og sodd på boks går fint.

Spiser endel kjøttdeig og potetmos eller spaghetti.

Som dessert finnes det endel soyaprodukter på meny, vi har is, vaniljepudding, sjokoladepudding. Det finnes soyabaserte yoghurter også.

Som pålegg er vi ikke så kreative. Det går i leverpostei, den gule runde boksen med fjes på. Makrell i tomat på tube, og så får man en smøreost som er soyabasert som snupp elsker; tofutti creamy smooth. Den får du med tre forskjellige smaker.

Som drikke bruker vi soyamelk med kalsium tillegg, og skal begynne å gi litt tilskudd i tillegg. Når det gjelder baking kan man bytte ut melk med soyamelk.

Det blir ikke den aller mest varierte kosten, men sånn må det bare være. Håper dette gir deg noen ideer. Meny hara endel varer som er for melkeallergikere.

Skrevet

Det går kjempefint å ha et variert og sunt kosthold uten melkeprodukter :-) Man må nok regne med å lage en del matretter fra bunnen av, men det det lærer man seg fort om man ikke er vant til det fra før.

Ser at du fikk masse gode tips i innlegget over her. Vet ikke helt hva for noe lurt jeg kan supplere med.... men soyayoghurtene er kjempepoppis her- vi bruker Alpro sine, i firepakning.

Gilde go og mager-produkter er bra - og det med at mat merket med "kan inneholde spor av melk" er trygt stemmer.

Kjøttbollene man får kjøpt i frysedisken på ikea er melkefrie og bedre enn gilde sine.

Den stolte hane (rimi bla) har kyllingkarbonader og kyllingkjøttboller som er uten melk, de har vært populære her.

Fransk fiskegrateng er faktisk uten melkeprotein (så lurt kan man bli, det er ikke smør i den, det ser bare sånn ut ;-)

FIskepinner har jeg ikke sjekket ut - men kanskje det er uten melk også?

Rent kjøtt, ren fisk, masse grønnsaker, ris, poteter... alt sammen vanlig mat som kan brukes.

JEg bruker mye havremelk eller havrefløte når jeg lager supper og sauser - ingen som har reagert på det så lang av dem som har fått det servert ;-)

Anbefaler nettstedet utenmelk.no og allergikokeboken som er utgitt av voksentoppen.

Det anbefales å gi melkeerstatning fra apoteket til barnet er tre år, for å dekke opp for det de går glipp av av vitaminer og slikt gjennom melkefritt kosthold. Det er ikke alltid så lett å innføre på barn som ikke er vant til det fra baby-tiden, det smaker jo litt rart. Men det kan jo brukes på andre måter enn som drikkemelk - i grøt for eksempel. Vi bruker Nutramigen, og gutten min digger de to daglige flaskene sine, så vi har vært heldige der. (han har fått det fra han var 3 mndr - da i tillegg til mm, så han er vant til smaken)

Det finnes ris-is og havre-is og soyais, det har jeg aldri prøvd. Lollipop tåles av melkeallergikere, sjokoladetrekket er melkefritt.

Ufordringene kommer selvsagt når barnet skal ut i samfunnet - i barnehagen og sammen med andre barn har man ikke lenger full kontroll. Men man blir vant til å passe på. Jeg har foreløpig veldig god erfaring fra barnehagen, de passer på og tilrettelegger - og jeg sender med matlister, ting de kan kjøpe inn til varmmatmåltidene, utstyrer dem med melkefrie boller i fryseren og sånt.

Det jeg savner er fiskekaker uten melk. Jeg får vel mote meg opp og lage selv, men så langt har jeg ikke kommet.

Oj, nå har jeg skrevet langt? Jaja. Tenker jo mye på melkefri mat vettu!! Ønsker det lykke til. Gled deg over at du vet han reagerer på melka, så slipper han å plages med mat han ikke kan fordøye!

Skrevet

Legger til at gutten min er snart 16 mndr :-)

Skrevet

Har ei jente på snart 2 år som nettopp har vokst av seg melkeallergien, men som fortsatt reagerer på egg og nøtter. Ser mye er nevnt, men tror jeg kom på noen ting til:

Pålegg: Avokado, tartex (smørepålegg som de har på Meny, helsekost o.l), soyasmøreost med ulike smaker, kaviar, makrell i tomat.

Havregrøt med Nutramigen.

Middager: Fiskepinner. Fersk fisk. Parisienne fiskesaus er trygg, bare å tilsette rismelk e.l. i stedet for vanlig melk. Pasta med tomatsaus. Lapskaus. Diverse kylling- og kjøttretter. Lasagne med soyasaus i ostesausen og med strø av tortillachips på toppen. Pannekaker med rismelk. Risengrynsgrøt med rismelk+soyamelk (må prøve seg litt fram med blandingsforholdet for at den ikke skal bli for rar...).

Desserter: Soyais. Fruktcocktail. Soya-sjokoladepudding. Soyayoghurt. Møllerens 1-2-3-boller, sjokoladekake og muffins er uten både egg og melk, men smaker kjempegodt.

Lykke til - det går så bra, så!

Skrevet

Glemte helt gelé - det er en stor slager! Fins havrebasert vaniljesaus som man kan ha til. Og enkelte store butikker har også soyakrem på sprayboks!

Skrevet

Jeg vil anbefale å være forsiktig med nutramigen... Snupp har ekstrem allergi og tålte ikke den. På apoteket sa de, når vi sa fra om at hun reagerte på den, at de med veldig allergi kunne reagere på den, fordi det er no spaltet proteiner i den. Vi har brukt profylac og den har vært fin. Men vi har sluttet for snupp ville ikke ha mer. Vi fikk den på blå resept og har ikke trengt å betale for den. De er jo ganske dyre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...