Gå til innhold

Foreldrene mine er urimelige mener søsteren min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har bodd hjemmefra i 1 1/2 år før hun nå flyttet tilbake til mamma og stefaren vår. Nå forlanger mor og stefar at hun betaler litt for seg hjemme. Min søster har ca 70% stilling, og har avbrutt studiene. Hun ringte meg nå og gråt fordi hun føler seg forskjellsbehandlet i forhold til sine andre søsken. 4 søsken bor hjemme, jeg er eldst, også er det søsteren min på 20, en bror på 16 går på videregående og to brødrei småskolen. De mener hun skal betale 1000 kroner som skal dekke mat, strøm, internett, forsikring på bilen hennes. Klær betaler hun selv.

Jeg synes kanskje det er greit med 1000 kroner mnd jeg, men hun føler at hun nå betyr mindre for mamma en for de andre søskene sine. Da hun studerte betalte mamma forsikringen på bilen hennes, så jeg synes ikke det gjør noe om hun bidrar litt hjemme nå når hun tjener penger selv. Mamma er ufør, og søsteren min har utbetalt 6-7 0000 kroner mer enn mamma i månden. Er mamma urimlig mot henne? Bør ikke en 20 åring kunne bidra litt hjemme økonomisk?

Har du betalt hjemme? Hvor mye, og følte du deg dårlig behandlet på grunn av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg flyttet hjemmerfra da jeg var 16 år, men måtte bo hjemme ett år da jeg var 19. Jeg gikk da ettårig videregående og fikk 8000 kr i mnd. Jeg betalte da 1500 kr til mine foreldre hver mnd.

Jeg syns søsteren din skulle betalt mye mer enn 1000 kr. Om ikke syns jeg ikke moren din skal la henne bo hos henne.

Er man 20 år er man voksen og har ingen rett til å bo hjemme.

Om hun skal bo der bør hun være så utrolig takknemmelig mort moren din.

Ser hun virkelig ikke forskjell på smøsøsknene og henne?

Skrevet

Jeg synes hu helt klart kan betale for seg, eller få seg egen leilighet.

Skrevet

Så lenge hun jobber 70% kan hun godt bidra med mer enn 1000 kr, spør du meg.

Bor man hjemme etter fylte 18 og man i tillegg har en jobb, skulle det bare mangle at hun bidrar. De andre er umyndige, og da skulle det bare mangle at de slapp.

Skrevet

HI her.

Søsteren min mener hun hjelper til med husarbeid og pass av de minste barna, og at det burde holde. Hun ordner litt med klesvask, og passer de to minste ungene kanskje 2 timer til sammen i uka.

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17, og har aldri bodd hjemme etter at jeg startet å jobbe, jeg jeg vet ikke hva som er rimelig.

Skrevet

Skulle da bare mangle at hun bidrar. I egen leilighet må hun også gjøre husarbeid. Hvis jeg skal få noen til å vaske, lage mat og vaske klærne mine hver dag koster det meg langt mer enn 1000 kr i mnd. Kanskje moren din skal begynne å ta betalt for alt hun gjør for din søster?

Nå bør jo også de andre bidra, men det regner jeg nesten med at de gjør. Man har forskjellig privilegier som bar og voksne. Barn blir oppmuntret og får lommepenger, Voksne betaler og bidrar. Det kan da ikke være så vanskelig å skjønne.

Skrevet

1000 kr dekker vel ikke det hun spiser engang? Jeg hadde skammet meg om jeg hadde flyttet hjemmefra og så flyttet hjem igjen og ikke betalt for meg. Foreldre er ikke noe gratishotell resten av livet, og de har sine egne utgifter som ikke lenger innbefatter din søster...

Skrevet

Synes hun er heldig som slipper unna med 1000 kr. Jeg betalte ikke hjemme av den grunn jeg tjente ikke penger. Men jeg har heller aldri brukt mye penger på hverken klær, sminke eller noe...

Skrevet

Hadde hun bodd for seg selv måtte hun ha gjort alt husarbeidet + betalt for alt.

Skulle bare mangle at hun ikke skal gjøre det samme hjemme etter hun er 18 år.

Skrevet

Flyttet ut når jeg var 17, og hadde jeg flyttet hjem som 20 åring så hadde jeg synes det var flaut å ikke betale for meg, såfremt jeg ikke studerte i stedenfor å arbeide.

Søsteren din er urimelig, ikke foreldrene dine!

Skrevet

jeg synes ikke foreldrene dine er urimelige! å betale 1000kr for hus, mat, strøm og at mamma vasker klær er ingenting i forrhold til hva hun måttet ut med om hun skulle bo alene.. og at foreldrene også betaler forsikring på bilen "av egen lomme" er helt feil, ivertfal om lillesøstern din tjener egne penger og ikke har "fornuftige" tuing å bruke dem på(huslige utgifter)

i mine øyne virker det som hun er en smule bortsjemt siden hun mener det er urimlig med 1000kr! og at hun ikke ser at det faktisk ER forskjell på henne og småsøskene.. hun har blitt forsørget av foreldrene i 18,5år, og søskenene har "noen år igjen" :)

hold med foreldrene dine du! eller anbefal søstern din å få seg noe eget, om det ikke passer lommeboka å bo hjemme med 1000kr i utgifter..

hilsen ei på 21, som flyttet ut for 3,5år siden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...