merete81 Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Var hos legen min her om dagen, å jeg hadde gått opp 6 kilo var da nesten 20 uker på vei, han sa da at nei dette var alt for mye, og at jeg måtte tenke på mat og div.... Han begynte å legge ut med at jeg var nok en sånn person som bare driet i det og div og at jeg måtte f. eks tenke på kalorier i alt jeg spiste.. Følte meg så utrolig dum og lei meg når ejg gikk derfra. jeg har aldri vært en person som driter i vekta mi, trent og spist relativt sunt i mange år. Det skal sies at jeg har nok skeiet litt ut i graviditeten og ikke tenke noe spes på mat og kalorier, og så har jeg ikke vært dårlig en eneste dag så har ikke akkurat det å skylde på heller.. Er det flere som har opplevd det samme som meg?? tenkte kanksje jeg skulle prøve å bytte lege hvis han sier det samme neste gang jeg er der også!!! hvor mye har dere andre gått opp???
Corneliuss Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Venninen min fikk også noen sånne kommentarer i sitt andre svangerskap. Selv om de sikkert mener godt så synes jeg mange er litt ufine i måten de prøver å informere om matinntak og svangerskap. Er jo fint med informasjon, men ikke på en måte som bare støter. Venninen min har hatt spisevegring tidligere og har blitt "friskemeldt" (selv om hun aldri blir helt kvitt tankene). Ikke spesielt heldig med sånne kommentarer da akkurat. Jeg tenkte at det var topp at hun ikke var helt superopptatt av å telle kalorier i svangerskapet (hun er jo uansett ikke noe som helst overvektig...). Men det mente ikke jordmoren da altså... Prøv å blåse litt i det. Det som er viktig er du spiser sunt og normalt. Synes heller ikke at 6 kg ved 20 uker var så ekstremt mye i det hele tatt!
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Høres ut som noe legen min kunne sagt! Han er også veldig spesiell og ufølsom, jeg har ikke gått opp noe enda, ned 5 kilo selv om magen er stor. Er i uke 19. Men var stor fra før, så legen syns det vr kjempebra og at jeg ikke burde legge på meg noe særlig. Gruer meg videre, for jeg er ikke flink når det kommer til mat. Men fant denne oversikten over gjennomsnittlig vektoppgang på et annet forum: Uke 5 - 2,3 kg Uke 7 - 2,6 kg Uke 10 - 3 kg Uke 13 - 3,5 kg Uke 15 - 4 kg Uke 17 - 5,6 kg Uke 20 - 6,2 kg Uke 23 - 7,2 kg Uke 25 - 8,2 kg Uke 27 - 9,3 kg Uke 30 - 10,3 kg Uke 33 - 11,3 kg Uke 35 - 12,2 kg Uke 37 - 13 kg Uke 40 - 14 kg Så ifølge den ligger du an ganske normalt. Ingen grunn til bekymring hvertfall, legen din som er dum, hehe
mamma00 Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Hei! Jeg hadde gått opp nærmere fem kilo da jeg var på UL nesten 20 uker på vei, og spurte hva som var forventet vektoppgang rundt den tiden. Jordmor sa fem kilo. Kan ikke da skjønne hvorfor seks skal utløse en skjennepreken. Kanskje du skulle bytte lege uten å belaste deg selv med et besøk til? Han hørtes utrolig ubehagelig ut! Ellers har nok jeg også spist litt mye i det siste, så status nå er mellom 8 og 9 kilo, drøye fem uker senere. Voldsomt hvor fort det renner på for meg nå om dagen. Jeg har selv tenkt på å passe litt mer på videre, men ikke fått noen skjennepreken. Enda var jeg hos legen og snakket om hvor mye jeg hadde lagt på meg på mandag. Hun var ikke bekymret og syntes ikke jeg skulle begrense matinntaket, bare passe på å spise sunt. Lykke til videre i svangerskapet!
lillepersille80 Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Uffda, du skal vel bare være glad for at du ikke er gift med den karen =) 6 kg v/ 20 uker er helt normalt! Selv har jeg gått opp nesten 10 kg og er i uke 25, men har ikke fått kjeft fra verken lege eller jordmor (hadde selv gått opp 6 kg v/uke 20). Det har jo litt å si hva utgangspunktet er regner jeg med,men tror ikke du bør bekymre deg, bare kos deg videre du!=)
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å bytte fastlege med en gang faktisk. I min kommune har man mulighet til å velge å gå bare til fastlege eller bare til jordmor, istedefor annenhver gang. Kan kanskje være et alternativ? Maken til korttenkt gubbe, håper han får intens kløe i scrotum hver natt framover. Å denne mannen har 6 års universitetsutdannelse? 6 kilo i uke 20 er ikke mye, og jeg slår deg ned i støvlene i begge svangerskapene rundt den tia for å si det slik.
SpongeBob Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Noe så teit! Jeg har vel sikkert gått opp noe tilsvarende, og her maser JM om at jeg må legge på meg mer! Dette fordi jeg har blitt veldig tynn i barseltid med de to første, totalt har jeg vel gått opp en 8-9 kg i hvert svangerskap - men da altså mesteparten i første halvdel. Alle er jo forskjellige, og selv om det jo ikke er dumt å være litt bevisst er det da virkelig ikke nå vi trenger å bli kjeftet på?
Bellbaby Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Jeg skrev forleden dag et innlegg her om samme tema, vektoppgang. Jeg hadde nemlig vært hos legen og fikk litt sjokk da jeg gikk på vekta der, den stemmer ikke overens med min vekt hjemme.. Er i uke 23 og har gått opp ca 10 kilo. Da spurte jeg legen om ikke det er litt mye, men han sa det er helt fin økning. Siden vi alle er forskjellig i utgangspunktet, finnes det ingen "mal" å følge. De som har noen ekstra kilo på kroppen før de blir gravide, legger kanskje ikke på seg så mye. Mens de som er slankere, gjerne legger på seg mer enn det som sees på som normalt. Da jeg ble gravid regnet legen ut at jeg hadde BMI på 22, noe han sa er bra. Forrige svangerskap gikk jeg tilsammen opp hele 25 kilo! Og mye av det var vann, så da jeg dro fra sykehuset veide jeg ca 7 kilo mer enn før graviditeten. De gikk jeg ned etterhvert som jeg ammet og gikk turer :-) Det man også skal tenke på er at noen går mye opp i første halvdel av svangerskapet, og så stagnerer det litt etter det. Andre går nesten ikke opp i begynnelsen, men får mange kilo ekstra på slutten. Konklusjonen min er da at legen din uttaler seg litt klønete i mine øyne. Han tar alle under én kam, noe som blir helt feil. Han har nok ikke evnen til å se hvert enkelt tilfelle og er kanskje en person som liker å følge "maler" og tabeller. Selvfølgelig er det bra å tenke litt på hva man putter i seg, ikke pga vekten men pga at f.eks. for mye sukker ikke er bra for deg og barnet (svangerskapsdiabetes). Jeg ville definitivt ha byttet lege! Hadde tidligere en lege jeg var misfornøyd med, og nå har jeg verdens snilleste og tålmodige lege :-) Jeg er så fornøyd at jeg ikke føler jeg trenger å gå til jordmor, han gir meg svar på alt jeg trenger og er veldig engasjert i graviditeten. Ingen skal behøve å gå til en lege som får en til å føle seg utilpass. Vi er ekstra sårbare også, hormoner og mye som skjer i kroppen. Vi fortjener å blir godt ivaretatt og at informasjon blir gitt med omhu. Håper du finner en annen lege :-)
mammaløve Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Det var da voldsomt...hadde gått opp nesten 5 kg ved 15 fullgåtte uker, og legen bare smilte og klappet meg på skuldra og sa at det var en kjempefin vektoppgang. Jeg ble litt forskrekka sjøl da vel og merke, for jeg hadde min vanlige vekt fremdeles i uke 9 da jeg veide meg sist. Syntes det hadde gått så fort opp de siste 6 ukene. Legen kunne da fortelle at man gikk opp i rykk og napp, så det gikk nesten ikke an å beregne hvor mye det blir fra gang til gang. Bare vi tenker litt på å få i oss sunn og god mat, skal vi bare spise og kose oss!
Minimo <3 Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 Nei herregud! Drit i hva han sier vel :S Min lege er den snilleste Jeg har heldigvis ikke gått opp så mye, fordi jeg er ganske tjukk fra før.. gikk opp 50 kg med første mann :S Så er litt glad for det er kommet i min uke 23 tydeligvis! gått opp 3 kg siden jeg veide mg ved uke 7 Så ganske fornøyd! MEN DRIT I HVA DEN DRITTEN SIER! Du kan spise hva du vil nesten under svangerskapet.. alle maser om svangerskapsdiabetes og sykdommer og feite unger! Æsj, blir bare irritert! Alle skal se ut som sylfider for tiden.. veier en over 60 kg så er man FEIT! er lei..
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Sjekk ut denne, og glem han forbanna idiotiske legen din!!! Du skal ikke slanke deg i svangerskapet!! Her er anbefalt vektøkning for en vektøkning på 14 kg som er veldig vanlig. Jeg la på meg dette forrige svangerskap, og mistet 6-7kg allerede på sykehuset ifm fødselen. Nei, fy f... skulle vært meg med den legen. Da skulle jeg fortalt han hva jeg mente:-) Anbefalt vektøkning under graviditet 14 kg: Uke 5 - 2,3 kg Uke 7 - 2,6 kg Uke 10 - 3 kg Uke 13 - 3,5 kg Uke 15 - 4 kg Uke 17 - 5,6 kg Uke 20 - 6,2 kg Uke 23 - 7,2 kg Uke 25 - 8,2 kg Uke 27 - 9,3 kg Uke 30 - 10,3 kg Uke 33 - 11,3 kg Uke 35 - 12,2 kg Uke 37 - 13 kg Uke 40 - 14 kg ---Her er en annen-------------- En vektøkning på 12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. termin. * 1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo. * 2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke. (Uke 20=5,2kg) * 3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.
06.06.10 Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er i uke 26 og har gått opp ca 10 kg. Sist gang jeg veide meg var hos jordmor i uke 18 da hadde jeg gått opp 8 kg,men hun sa bare at det var helt normalt, og at noen går opp fort i begynnelsen og noen legger på seg på slutten. Jeg var normalvektig når jeg ble gravid og legen sa at jeg måtte regne med å gå opp minst 12 kg og helst 15. Min svigerinne fikk beskjed om og passe på vekta under svangerskapet fordi hun var overvektig, hun veide 5 kg mindre da hun fødte sine tvilling gutter enn da hun ble gravid. Så det det varierer hva legene anbefaler. Hadde du en "normal" vekt da du ble gravid, ikke bry deg om det han sa!!!!
merete81 Skrevet 21. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 21. februar 2010 tusen takk alle sammen for flotte og positive tilbakemeldinger... ;-)) Jeg får bare drite i hva den legen sier. Det viktigste for meg er at jeg trener fortsatt og er i stor form.. Ingenting er jo bedre en det!! så håper jeg neste lege besøk blir bedre!! Igjen tusen takk;-))9
Gjest Skrevet 21. februar 2010 #14 Skrevet 21. februar 2010 Må bare blande meg litt her. Svangerskapsdiabetes er ikke noe å overse. Det er absolutt noe å ta hensyn til. Spis gjerne mye mat, men pass på sukkerinntaket. Søk gjerne opp svangerskapsdiabetes og les litt om det for det er absolutt noe å ha i bakhodet under graviditeten. Selv om ikke alle får det til tross for et ekstremt inntak er det ikke noe som bare skrives om av skremsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå