fremtidoghåp Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Var på ul i dag på termindatoen. Ville sjekke at alt er ok og at barnet har vokst som hun skal. Jeg er 42 og sikkert eldstemann her inne, og vet jo godt om risikoen for Downs. Men babyen lå feil vei da nakkefolden skulle sjekkes i uke 12, og doutesten fikk jeg ikke tatt. Likevel sa gyn at det bare var 2% risiko. I tillegg fant hun antydning til nesebein , og 73% av fostrene med Downs har ikke dette i uke 12. Til nå har alt virket OK på de Ul jeg har hatt tideligere i svangerskapet. Babyen har ikke hjertefeil, har sparket masse og har normalt lårbein (Downsfostre harvisst ofte kort lårbein og mange har hjertefeil). Ørene er også normalt plassert (Downsfostre har ofte ørene lavt plassert). Men så i dag tok gyn 3d ultralyd og jeg ble helt satt ut. Skjeve øyne, stor munn og tunge og flattrykt nese. Jeg sa ingenting, men da jeg fikk summet meg ringte jeg til gyn (da jeg kom hjem). Hun sa at hun hadde ikke umiddelbart lagt merke til det, "...men jeg følger tankegangen din". Hun kunne dessverre ikke berolige meg, jeg må nok vente og se når babyen kommer ut. Og at det tross alt var endel fostre med Downs som HAR nesebein. Uff... Det merkelige er at jeg var på 3D-ul i uke 25, og da så babyen helt normal ut! Jeg fikk beskjed at 3D var best før uke 35, men kan dette ha noe å si? Har noen av dere tatt 3D etter uke 35 og fått "rare" bilder men et friskt barn? Vi ville beholdt et barn med Downs uansett, men det hadde vært greit å få vite det tidligere hvis så var tilfellet. Og jeg har ME, så å ta vare på et handicappet barn er selvsagt enda tøffere enn vhis jeg hadde vært frisk. Babyen var også litt liten, 3000 gram akkurat på termin. helt nederst på kurven altså. Da hun var 35 uker gammel var hun 2390, så hun burde vært ca 3390 nå iflg. gyn. Men gyn målte blodgjennomstrømmingen i navlesnoren og den var helt perfekt. Skjønner ikke hvorfor hun da har vokst såpass lite. Har noen av dere andre hatt såpass små barn ved termin? (Leste at fostre med Downs ofte går litt ned i vekt på slutten, så ble jo ikke akkurat beroliget av dette....) Gyn sa at det er store sjanser for at babyen er frisk, men det er klart jeg er bekymret nå. Har noen av dere noen ord til trøst eller oppmuntring? Ellers var jeg bare "halvmoden", så det tar nok kanske litt tid før jeg får lillejenten ut. DA får jeg i hvertfall klarhet i om hun er frisk...
Gjøkeredet③ Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Hei Hei... Jeg kan dessverre ikke berolige deg med noen faglig kunnskap. Men jeg husker selv da jeg begynte å gå på overtid at alle bekymringer og frykter jeg hadde ang hele svangerskapet og babyen ble enormt forsterket. Og det ble ikke noe bedre jo flere dager det gikk.. (Ble 17 dager før han kom, og da var jeg nærmest nedbrutt psykisk) Sikkert bare hodet ditt som spiller deg et puss:o) Men sender alt jeg har av lykkeønskninger jeg har å tilby og håper alt går greit for deg/dere (noe det helt sikkert gjør) Hormoner er en merkelig oppfinnelse som kan spille de verste puss på oss.. Lykke til! Stor klem til deg!
fremtidoghåp Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2010 Ja, jeg håpet jo at det var hodet mitt som spilte meg et puss... Det var derfor jeg hadde håpet på at gyn ville berolige meg. Men hun sa tvertimot "Jeg følger tankegangen din...." og "Jeg kan dessverre ikke berolige deg.... Du må nok vente til hun kommer ut." Nei, får håpe alt er i orden!
Bambini#1 Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har ingen erfaring, men vil bare ønske deg lykke til - tenker på deg i den situasjonen du nå er i! Men det går nok bra - prøv å slappe av, selv om det er vanskelig..
mette89 Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 jeg vet ikke noe om sånt men det beste du kan gjøre både for deg og barnet er å slappe av. du får ha lykke til, uansett så er det et mirakel som har blitt laget:)
Athravil Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Som gynekologen sa, er ingen garantier for at barnet er "friskt" før man ser dem etter fødsel. Men, i 3D så ser jo babyene litt sammentrykte ut og blir ikke helt som når de kommer ut, særlig ikke i siste del av svangerskapet når det begynner å bli liten plass. Iom at dette er noe du tenker mye på så er det også sannsynlig at du legger mest merke til detaljer som kan "støtte" den tanken. Når alt kommer til alt så kan du få en helt "normal" baby uten Downs eller noen andre sykdommer, syndromer eller lidelser. Lykke til!
husmus &2 Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har holdt meg langt unna 3d ul fordi jeg synes de ser så rare ut. Jeg så på en video som ligger på Familieklinikkens sine nettsider og der er det en video fra en baby som er rundt uke 35 tror jeg. Det ser helt åpenbart ut som om noe er galt med det, jeg ser nesten ikke hvor ansiktet er. Etter hva jeg har skjønt er det virkelig noe i det at 3d er best mellom 26 og 28, og det er vel en grunn til. Jeg skjønner at du er bekymret, det ville jeg også ha vært, men jeg tipper at det er kun 3d ultralyden som gjør at den ser litt rar ut rett og slett!
hjjkaqhd Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Når ungene kommer ut ser de også rare ut. de er hovne og posete, og mindre pene om man kan si det slik. Kanskje de er det allerede før fødselen? Dessuten er jeg enig med hun over som sier at alle ser rare ut på 3d.
Bumblebeee Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Skjønner at du bekymrer deg. Godt det er kort tid til hun er ute da, så du slipper å gå sånn lenge. Men jeg kan jo fortelle at jeg også ble litt redd etter å ha studert 3D bildene av datteren min i forrige svangerskap. Jeg syntes hun så så flattrykt ut, og tankene begynte å spinne. Hun kom ut som verdens skjønneste baby, helt frisk!! De ser ofte litt rare ut på ultralydbildene. Gutten i magen nå ser likedan ut, men denne gangen slapper jeg av og tenker at alt er bra. Garantier har man ikke, men vi får prøve å slappe av. Ønsker deg gode dager og en flott fødsel, håper du da kan senke skuldrene og nyte mammarollen med en flott datter!
fremtidoghåp Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 18. februar 2010 Tusen takk for svar og gode ord, alle sammen! :-)
idamamma-00 Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Vi går alle og bekymrer oss like før termin, og det er en grunn til at jeg ikke tar noen ny ul nå - jeg vet at de kan se rare ut, og det vil bare skape mer bekymring. Jeg kan trøste deg med at de med downs veldig ofte kommer før termin, og at de er veldig rolige i magen. Du har jo gått til termin + at du sier babyen er aktiv. Har et vennepar som tok nakkefold ul i uke 12, flere ul og sa de var bekymret gjennom hele sv.skapet pga lite aktivitet og noe føltes "feil", de ble hele tiden beroliget av jordmor og lege med at alt så bra ut. Babyen ble født 4 uker før termin, og den hadde downs. Man kan gjøre alt man kan for å få "forsikringer" om at alt er bra, men man vet aldri 100% før barnet er ute, men det går som oftest veldig bra - heldigvis!! Vi andre vet heller ikke om våre barn er friske før vi møtes, jeg synest du skal prøve å tenke positivt og nyte siste del av sv.skapet. Du skal snart oppleve det flotteste du noensinne kommer til å oppleve;))
Gravid prinsessemamma<3 Skrevet 18. februar 2010 #12 Skrevet 18. februar 2010 hei sann:) nå har jeg ikke lest hva de andre svarer deg, så ikke umulig du har fått dette svaret før.. da jeg var på 3d, hadde min baby også stor nese munn osv..wow så jeg å lo:p jordmor fortalte at jeg ikke var den eneste som reagerte slit:) på 3d blir nemlig ansikte ofte litt dradd, å derfor ser barne gjerne litt stort ut på enkelte punkt;) men at dette ikke er der reelle bilde:)) håper det kanskje kan hjelpe deg litt:) kjempe masse lykke til med den nye babyen din- å skulle barnet ha downs, så er jeg sikker på det priser seg lykkelig for å få være hoss dere! du har beina planta på jorda, å det er det som teller:))
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Min erfaring med 3D i slutten av svangerskapet er heller ikke spesielt bra. Bildekvaliteten blir veldig rar pga. det er lite fostervann. Rar ansiktform og flat nese, så synes ikke det er avskrekkende det du kommer med av informasjon vedr. bildene! Jeg kan overhodet ikke vurdere tilstanden til din baby, men jeg vet at 3D bilder blir "rare" jo mindre plass og fostervann det blir! Masse lykke til videre :-)
Sandra<3L&E<3 Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 Synes alle 3D barn ser rare ut jeg, det ser litt ekkelt ut på en måte.. Slapp av og ta vare på deg selv og lille babyen i magen! Kommer det ut en med Downs er det ikke verdens undergang, di er like mye verdt som andre barn, også er di jo såå skjønne :-) Lykke til :)
♥ emil06 +enya10 ♥ Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 jeg spurte på siste ul hvorfor de ikke anbefaler å ta 3d etter uke 30, for det var det de sa til meg. da sa han at de ikke ser særlig pene ut så sent fordi ser sammentrykte og skjeve ut! så det er sikkert bare det som skjedde på din ul... men litt rart det svaret du fikk av gyn da... alt er sikkert i skjønneste orden! masse lykke til på fødselen!
fremtidoghåp Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 19. februar 2010 Ja, jeg håper virkelig at alt er OK!! Er 1 dag over termin nå... Gruer meg til fødselen, men gleder meg veldig til å bli ferdig! :-)
mymy Skrevet 20. februar 2010 #17 Skrevet 20. februar 2010 På mine 3Dbilder av jenta mi tatt i uke 27 ble noen av trekkene på en måte dratt ut. Nese og øyne så bredere ut enn de var i virkeligheten. 3kg v/termin er jo ikke så uvanlig. Det går nok helt sikkert bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå