WPW Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Jeg tror ikke folk trenger å bekymre seg. Jeg har regna litt på det: Det er registert 21 dødfødsler/aborter blant kvinner som tok vaksinen. Noen av disse fostrene hadde alvorlige skader, men de som ikke hadde andre skader kan man ikke utelukke at skyldes vaksinen. Så til regnestykket: Det blir født ca 50000-60000 barn i norge hvert år. 70% av alle gravide tok vaksinen da den ble tilbudt til gravide i høst. La oss si det var ca 55000 gravide i norge i høst. 70% av 55000 er 38500. Av disse er det registrert 21 dødfødsler eller aborter som sagt. 21 av 38500 er 0,05% Dvs at det er 0,05% sjanse for at noe skal skje dersom man har tatt vaksinen DERSOM det faktisk viser seg at vaksinen er skyld i disse dødfødslene og abortene... Så jeg tror ikke noen trenger å bekymre seg.. Hilsen en som titter innom fra 1. tri og som ikke har tatt vaksinen, men som planlegger å ta den så snart hun passerer 12. uke:)
mamma00 Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Hei Putte! Dette hørtes ut som fornuftens stemme synes jeg, selv om jeg kanskje kunne pirket litt på regnestykket ditt - vi går jo ikke gravide et helt år, så antallet gravide var nok litt lavere. Men det gjør liten forskjell. Det er nå engang slik at noen vil oppleve dødfødsler og aborter - i svineinfluensaåret som i alle andre år. For at denne informasjonen skulle hatt verdi måtte man sammenliknet med andre år og vurdert at antallet dødfødsler/spontanaborter var en god del høyere enn normalt. Det høres det ikke ut som om det er. At man ikke kan utelukke at aborten skyldes vaksinen er absolutt ikke noe bevis for at den gjør det. Det er veldig mye vi ikke kan utelukke, selv når det er svært usannsynlig. PS: Spennende om du får blåbær eller tyttebær denne gangen! (Jeg liker også Putte i blåbærskogen...)
MOsl Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Må bare også legge til at de snakker om 21 dødsfall/aborter, hvorav 7 av disse kan forklares med andre årsaker enn svineinfluensavaksinen. Da står de igjen med 14 stk hvor de ikke vet årsaken til hvorfor døde og dermed kan de ikke utelukke at det ikke kan ha vært pga vaksinen som noe annet. Dette er jo selvfølgelig et viktig spørsmål etter en pandemi som man selvfølgelig bør belyse. MEN hadde ikke blitt hysterisk av disse nyhetene om jeg hadde vaksinert meg. Over til regnestykket. Hvis jeg bare går ut i fra de tallene du brukte og endrer til 14 (og ikke 21) aborter/dødfødsler, så handler dette om en andel på 0.036% av de gravide. Og selv da kan man anta at endel av disse faktisk døde av "naturlige" årsaker, slik at tallet blir enda lavere. Uansett. Jeg ville ikke kastet bort energi på å bekymre meg for dette basert på denne nyheten. Men for all del, for å faktisk få studert vaksinen og effekten på gravide så er en slik skremmende nyhetsvinkling effektivt for at man skal få midler til studiene, og det er jo synd at helsemyndighetene ikke bevilger dette som en selvfølge. Til syvende og sist så handler dette om penger da en slik studie koster flesk.
WPW Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2010 Ja, syns det var viktig å ikke skremme opp de som har tatt vaksinen. Det er ingen grunn til å gå med dårlig magefølelse etter gårsdagens nyhetssending:) Veldig spent på hva det blir denne gangen, ja! Er kvalm, og sist hadde jeg et fullstendig symptomfritt svangerskap, så graviditeten er iallfall helt annerledes denne gangen.. Lykke til videre!
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er litt motstander av vaksinen, men regner med at hvis du sammenligner disse tallene med tall fra tidligere år, er det nok ikke så store avvik.
WPW Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. februar 2010 Jepp, antall gravide ila ett år i er så stort at det utgjør ikke store forskjellen. Jeg sjekka tallene mine basert på at bare 2/3 av 55000 barn fikk tilbudt vaksinen. 70% takket ja, og da ble vel resultatet rundt 0.08%. Fortsatt mikrosopisk lavt:)
Bellbaby Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Takk for positive innlegg :-) Jeg blir lett bekymret for alt, er bare sånn.. Så jeg reagerte med redsel da jeg leste tidligere innlegg og fikk vite om nyhetene fra igår (hadde ikke fått det med meg). Når man ser på det på denne måten, er det ikke så skremmende allikevel.. Jeg tok ihvertfall vaksinen i uke 15, etter mye vurdering. Jeg fant ut at uansett hva jeg valgte, var det bekymringer. Hadde jeg ikke tatt den, ville jeg gått og gruet meg i tilfelle det kommer ny bølge med influensaen. Dessuten hadde jeg vært bekymret for smitte på den nyfødte, som gjerne ikke tåler en sånn påkjenning. Nå er han beskyttet via meg de første 6 månedene ute av magen. Gjort er gjort og nå får vi håpe på det beste :-)
WPW Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2010 Ja, jeg rakk ikke ta vaksinen før jeg ble gravid (arg!) så jeg kommer til å ta den når jeg passerer uke 12 om tre uker:) Ingen tvil om det:D:D
WPW Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. februar 2010 dytter på denne, syns det er synd hvis nye lesere får angst av den andre tråden her..
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 19. februar 2010 #11 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har ikke engang sett på nyhetene ang dette, men jeg skal ikke ta den...
Eskimo-07,eskimo mai-10 Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 Dytter! Syntes dette var et bra innlegg for de som ble skremt av det andre!
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 prøver dere å lure dere selv ? Når det finnes grunn til etterforskning så er det faktisk grunn.. ? synes ikke dere skal kimse av dette.. det blir litt overfladisk. selv om putte mener å ha regnet ut svaret som alle er ute etter, så finnes det nok mer til grunne en det. Om det ikke hadde vært noen grunn til bekymring hadde ikke staten brukt penger på etterforskning.
liljamin Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 nå skal de jo heller ikke bruke penger på etterforskning da....
Ronja&Odin Skrevet 20. februar 2010 #16 Skrevet 20. februar 2010 å men da er det jo greit og ta vaksinen. siden det er liten sjans for at noe skjer? hallo, hvis det er en nubbesjans i helvete at noe kan skje med barnet i magen min så tar ikke jeg vaksine... og skjønner ikke at noen gravide tør og gjøre det heller.. 21 er 21 for mye det... her hadde gubben nøffesyken mens jeg var gravid men jeg hadde heller ftt det en og ta vaksinen. skremmer meg at folk ikke skjønner at den ikke er bra etter så lang tid
new_dawn Skrevet 20. februar 2010 #17 Skrevet 20. februar 2010 Tusen takk for et saklig og fornuftig innlegg
WPW Skrevet 21. februar 2010 Forfatter #18 Skrevet 21. februar 2010 Ronja - hvis du vil bli tatt seriøst, så er det kanskje en ide å sjekke rettskrivningen før du svarer på et innlegg som dette? Man kan jo lure på om du i det hele tatt følger med på nyhetene, eller om du bare lar deg skremme av massene på BIM? Kanskje ikke så saklig dette heller;) Jeg måtte bare..
bitthen Skrevet 21. februar 2010 #19 Skrevet 21. februar 2010 Forstår jeg det slik at der er mange som velger å ikke ta vaksinen og heller utsette seg for faren ved å få influensaen (til og med skriver at de FORETREKKER å få influensaen i stedet for å ta vaksinen) pga faren for abort/dødfødsler? Det er jo fullstendig ulogisk! Ved vaksineringen får du pittelitt av viruset i deg, mens dersom du får influensaen får du jo masse i deg. Skulle jo tenke og mene at sunn fornuft tilsa at konsekvensene av å få influensaen er langt større enn å ta vaksinen... Tok selv vaksinen 12 uker inn i sv. skapet. Var litt snufsete om natta, men helt fin etterpå. LilleBollen i magen har det helt fint, og jeg har ikke merket noe negativt med å ta vaksinen. Tok vaksinen mens influensaen var på topp i min kommune, og er glad for dette, jeg velger å stole på anbefalingene til helsemyndighetene.
gravid me nr 8 :-) Skrevet 21. februar 2010 #20 Skrevet 21. februar 2010 jeg kommer ikke til å ta vaksinen...d som skjer d skjer uansett tror jeg enten man har tatt vaksinen eller ikker...har jo gått begge veier dette her føler jeg blir vel alltid debatter man aldri blir kvitt,folk bruker for mye tid på å bekymre seg enn å kose seg....
06.06.10 Skrevet 21. februar 2010 #21 Skrevet 21. februar 2010 Det er vanskelig for alle de gravide å ta denne avgjørelsen. Svineinfluensaen ble blåst veldig opp i media og det skremte mange, inkludert meg. Og nå blåser de opp konsekvensene av myndighetenes anbefalinger også, det er jo slik media fungerer. Jeg tok ikke vaksinen fordi jeg er redd for langtidsvirkningene, hva vil skje om 5-10 år med barna... Men alle her har gjort det de følte var best for deres ufødte barn og seg selv , så ingen vits å kritisere noen.
Etterlengtet... Skrevet 21. februar 2010 #22 Skrevet 21. februar 2010 Jeg var på observasjonsposten for gravide ved Haukeland for noen dager siden. Der luftet jeg dette tema for en spesialist i fostermedisin. Sa hva jeg hadde sett på nyhetene og at det ikke var mulig å ikke bli bekymret. Han dro på fliren og kunne fortelle at det ikke er flere døsfødsler eller spontanaborter etter vaksinen enn før vaksinen. (Legemiddelverket sine statistikker bekrefter også dette.) Det er heller ikke flere barn som fødes med lav fødselsvekt ( som det ble anslått i repotasjen på tv2.no.) Heller ikke flere barn med andre typer avvik. Han ba meg om å legge dette bort en gang for alle. Han sa at dette ikke var tema blandt hans kolleger overhodet lenger. Han sa derimot at det kunne være interessant å vite hvor mange fostre som er spart, nettopp takket være vaksinen.De tallene vil vi aldri få se, dessverre. Han sa at jeg skulle være glad for at jeg ikke hadde fått svineinfluensa under svangerskapet. " DA kunne du vært mer bekymret" sa han. Ville bare dele dette med dere.
Bellbaby Skrevet 21. februar 2010 #23 Skrevet 21. februar 2010 Etterlengtet... TAKK!!! Dette var veldig bra info, tross alt en spesialist du har snakket med :-) Stoler mer på det enn media. Huff, media skaper SÅ mye bekymring hos folk. Skulle vært strengere regler for hva de fikk gå ut med. Under dette svineinfluensahysteriet har det vært så mye spekulasjoner i media at man blir helt forvirret. Men det er det de lever av.. bare synd det ødelegger for så mange - noen klarer kanskje ikke å nyte graviditeten pga alt.
Canari Skrevet 23. februar 2010 #24 Skrevet 23. februar 2010 Til regnestykket, jeg går sterklt ut fra at det var en del dødfødsler/aborter blant dem som IKKE tok vaksinen også, og jeg antar at det tallet ikke er noe lavere enn tallet blant dem som TOK vaksinen!!
Canari Skrevet 23. februar 2010 #25 Skrevet 23. februar 2010 OK - skrev svar før jeg leste Etterlengta. Helt enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå