Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Feks Somaliere ? Jeg kan ikke noe for det ,men jeg liker ikke somaliere . Det er noe med den kulturen og at dems kvinnesyn jeg ikke klarer . Er jeg rasist?
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Ja, jeg synes det. Hvorfor ikke si du liker kulturen og kvinnesynet deres i stedet?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Jeg syns det er rasistisk fordi du skjærer alle over en kam. Det finnes garantert noen somaliere der ute som er trivelige og med et kvinnesyn du kan akseptere, derfor er det feil å si at du ikke liker somaliere (regner med du ikke har møtt alle). Det blir som om jeg skal si at jeg ikke liker finnmarkinger, fordi jeg syns de er brautende og kvalme (bare fordi at de jeg har møtt som er derfra er det).
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 "Jeg liker ikke kulturen og det generelle kvinnesynet hos somaliere" er ikke rasistisk å si. "Jeg liker ikke somaliere" er derimot rasistisk.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Ja...det er rasistisk. Jeg liker vel heller ikke en del av somalierne som har krysset min vei... mens andre er noen av mine beste venner. Men det betyr ikke at jeg går rundt å sier : Jeg liker ikke somaliere! Basta Bom! hehe Det er vel helst enkelte grupper og ekstremister jeg ikke kan fordra...
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Tja, det er i hvert fall snevert aa anta at alle fra et land har det samme kvinnesynet. Kjenner du noen der i fra eller sier du det paa grunnlag av ting du har hoert om folk fra Somalia?
blond Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Du er fordømmende iallfall. Ikke alle somaliere er like.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Det er vel innenfor linjen av rasisme ja. Du snakker om kvinnesyn, er det mennene du ikke liker, er religionen deres? Må huske på at kulturforskjellene er svært store, mennesker har ulike verdier og ideer basert på deres kultur, at alle skulle være like tolerante overfor hverandre ville være umulig. Her i Norge er det helt normalt at kvinner tar styringen, på i jobbsammenheng og i hjemmet. Slik er det ikke i "underpriviligerte" land, der er den tanken nokså fjern fra vårt samfunn. En skal ikke lengre enn til Storbritannia for å finne store forskjeller i forhold til Norge.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Det er helt greit å være motstander av retningen i ulike kulturer, men rasistisk å være motstander av rase. Mange som ikke ser forskjellen.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 Ja, det er rasistisk å ilegge alle somalere diverse negative egenskaper, fordi de er fra samme land. Det er ikke rasistisk å si at f.eks den somaliske kultur viser tendenser du ikke er enige i, eller at du mener den somaliske kultur legger opp til et kvinnesyn du ikke liker. Eller å si at "jeg liker ikke han der somaleren på hjørnet" fordi du har krangla med han.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Jeg liker dem heller ikke disse Somalierne. Om jeg så blir kalt rasist får så være. Liker heller ikke arabere. Eller jeg hater arabere, men det kom etter at jeg ble voldtatt av 2 stk i 1999. Synd at 2 stk klarer å ødelegge for alle arabere, men dem har klart det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå