Gladjenta :) Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Du, hvordan vet du at du har intoleranse OG proteinallergi?? Hvordan merker du det? Hvis jeg kan spørre
ida+ lille i magen *fødeklar* Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Ja, det kan du Min historie (i kort versjon): Begynte med at jeg testet ut med laktosen. ble litt bedre, noe som var deilig siden jeg hadde vært ekstremt dårlig i et par måneder.. Prøvde å lage mat med laktose redusert melk, men ble like dårlig igjenn. Så jeg bestemte meg for å holde meg unna alt med laktose i og se om det hjalp meg noe.. Det hjalp litt, men ble fremdeles dårlig av ekelte ting, eneste felles nevneren i disse matvarene var at det var melkeprotein i de. Når jeg kuttet ut disse ble jeg frisk for første gang på evigheter.. Har en bedre toleranse for melkeprotein enn laktose, men reagerer fremdeles med magesmerter, diaré, kvalme, oppkast, oppkast med galle, osv.. eller en herlig blanding- på både protein og laktose.. Så for meg va det rett og slett prøving og feiling.. matvarer som bare inneholder det og det, og se hvordan kroppen reagerer. Jeg fungere faktisk når jeg holder meg unna laktose og melkeprotein, det gjør jeg ikke viss jeg får det i meg, kan jeg bli satt ut av spill i opptil en uke, kommer ann på hvor mye jeg har fått i meg. Håper jeg svarte på spørsmålet ditt nå.. :/
Gladjenta :) Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2010 Takk for svar!!! Jeg er så usikker skjønner du, på hva det egentlig er jeg reagerer på... Virker som det er gluten jeg ikke kan ha men enn hvis det er f.eks hveteprotein? Jeg vet jo ikke forskjellen engang? Men etter jeg kutta ut hvete og gikk over til å holde meg unna alt med mel i og bruker glutenfrie produkter virker alt ok -men kan det være at jeg faktisk etter alle disse årene med vanlig kosthold ikke kan tåle NOE mel? Synesdet er så merkelig... Jeg tåler forresten heller ikke laktoseredusert melk,aldri gjort, men den laktoseFRIE melka er fantastisk!! )) Blir vel like vanskelig for deg sikkert det da..ettersom det sikkert er protein i den...huff :/ Men melkeproteinallergi kan du på påvist hoslege, og da kan du få dekning for en del utgifter ifht kosthold Min andre sønn hadde det til han var 3 år skønner du, og da fikk vi dekt MME feks til han
ida+ lille i magen *fødeklar* Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Ja, det er ikke lett, eneste jeg kan tenkte meg til er om du kunne finne noe bare inneholder hveteprotein og se hvordan du reagerer.. Jeg fikk melkeallergien når jeg var 18 år.. Ikke morsomt.. Er litt merkelig men samtidig med all prøving å feilig som jeg har gjort så er det ingen tvil om at jeg reagerer på det. Kanskje jeg kan prøve den Laktosefrie etter svangerskapet... hvis det fungerer, lykke! Legene har testet genene mine, men kan ikke finne noe i dem, så jeg er like langt der.. Det og stikk den F*** slangen med gjennom halsen min er det eneste de gidder å prøve. Men hvor mye de står forran meg og sier at genene min tilsier at jeg skal kunne spise alt av melk, blir jeg like dårlig når jeg prøver. Blir litt frusterert av legene. Hvordan test gjorde de med gutten din? Hvordan grøt hadde dere til han, går rundt å vrir hode mitt for å finne en uten melk i? -mate datteren til venninnen min er tortur, siden grøten hennes inneholder melk, og det kan jo ikke jeg få i meg, kjenn om maten er for varm, irriterende.. Hadde hver godt å fått noe dekt av NAV siden jeg er student og kostholdet blir en del dyrere med en diett uten melk.. Men men..
Gladjenta :) Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2010 Hva i alle?? På min lille tok de sånn prikktest..evt blodprøve og testa blodet.. Den fryktede slangen ihalsen *grøss* har jeg også tatt, ALDRI mer!!!! Kom ikke NOE utav det heller, makan til bortkasta!!! Vi laget vel vanlige babygrøter fra Nestle mener jeg, men blanda i Prosobee MME...Noen var litt smakløse, så jeg hadde sånn Frutti oppå, eller Biovit/sanasol Sjekket nettet nå jeg, virker som Maisgrøten fra Nestle er uten melk, om det gjør det noe lettere? Ellers så kan jo kanskje havregrynsgrøt laget med vann evt solhavremelk kanskje være et alternativ? Du vet sikkert at sånn 5 minutters risgrøtpakker er uten melk også, de kan jo også fint lages med valgfri melk Jeg har også fått svar fra legene at det er kun laktosen jeg ikke tåler..men at jeg tåler LITT..yeah right!! Kroppen er IKKE enig!! Nei best å stole på segselv tenker jeg, og det man finner ut, jeg måttetil en Biopat for å finne ut av det med glutenintoleransen. Altenativt er genialt når legene ikke har svar
ida+ lille i magen *fødeklar* Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Ja, har fått fra både legen min og 2 sykehus.. Har aldrig tatt noe prikktest jeg, kanskje jeg skulle spurt nye legen min.. De presterte å putt den ned gjennom halsen min 2 ganger, (dette selv om jeg sitter å sier at jeg tåler gulten det er ingen problem- det er MELK jeg ikke tåler) 1. gangen fikk jeg valium før, og hadde en veldig mye bedre opplevelse en den gangen jeg ikke hadde valium.. Så viss du skal ta den undersøkelsen en gang til så anbefaler jeg ikke kjør og spør etter Valium. hmm, Jeg tror jeg må prøve ut litt.. Det med frutti eller sanasol var ikke dumt! Takk! For greit at lille pia i magen kanksje tåler det, men hun har ikke noe godt av at mamma er syk for at mamma ikke tåler maten, for du får litt av den i deg når du prøver å finne ut om maten er passe varm og ikke for varm.. Risgrøten oppdaget jeg i jula faktisk! Så det er ikke bare til meg at helsevesenet er litt på villspor.. Har samme innstilling når kroppen tydelig ikke er enig, så bryr jeg meg ikke om hva legene sier.. Det er tross alt vi som kjenner kroppen vår best, ikke legene. Hva er biopat?
Gladjenta :) Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2010 Biopat er vel en som tror mer på naturmedisin..kan jo søke litt på nett å sjekke? Litt usikker hvordan de definerer seg selv, men han jeg var hos tok NÆRbilde av øyet mitt...kunne finne ut mye av det mente han, og jaggu komhan ikke med interessante opplysninger som stemte også. Ting han ikke kunne visst på forhånd liksom..Litt moro Han gav meg masse papirer som jeg skulle fylle ut...skjema for alt mulig og v visse poengsummer kunne han se hva jeg reagerte på. Ganske snedig opplegg Elers tok han en annen test i tillegg som kunne vise til betennelser i kroppen osv. som kunne fikses på for å evt gjøre kroppen bedre- i balanse. Har vært litt skeptisk til sånt jeg da, og ikke minst er det dyrt, men GUD så verdt det!!!! Pengene var liksom helt likegyldig så lenge man holder seg frisk Kan ikke sette pris på det spørr du meg! Ja sjekk med legen ang prikktest evt blodprøve, mener helt bestemt at de kan gjøre det for å sjekke melkeallergi?? Kan ikke forstå hvorfor ikke, sjekker jo alt annet ifht allergier med blodprøve? Og ja, helsevesenet er ikke helt på nett spørr du meg Når har du termin forresten? ))
ida+ lille i magen *fødeklar* Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Hehe Høres interesant ut.. Har hørt om homopati som kan slike tester.. Men har ikke økonomi til å begynne med sånt nå, blir mer proritert etter hvert:) Det er andre ting som kommer først nå, men alltid greit å få tips av andre av hvilken muligheter man har Hva de har tenkt på har jeg ingen anelse, men avogtil føler man at man snakker til døve ører, de hører bare det de vil høre.. Har UL- termin 20 april Syns tiden går litt for fort, men samtidig sååå lenge igjenn! En du, hvis jeg ikke har fått med meg helt feil har du ikke lenge igjenn? Når er termin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå