Gå til innhold

Hvor mye skatt betaler man av OS-pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått innvilget full OS (11.965 kr)... Og i dag har det kommet inn 7000 kr på konto, men den er ikke registrert enda, så jeg kan ikke se hvem den er ifra.

Kan dette være OS?? Jeg må da ikke betale SÅ mye i skatt? :(

Jeg er student, to barn, og har en ganske stor husleie, og kun lån/stipend fra lånekassen som inntekt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 36% skattetrekk på OS-pengene. Vet ikke om det er vanlig uansett, eller det er fordi jeg jobber 100%, og dermed ikke får i nærheten av full stønad.

Men det stemmer jo bra at du får drøye 7000 kr dersom det er trukket 36% skatt.. så spørs nok om ikke det er den skattetrekken som gjelder for OS. Ring evt ligningsmyndighetne (skatteetaten) og spør om å få satt ned skattetrekk%en?

Skrevet

Du må endre til skatteklasse 2, det går jo ikke å overleve på 7000 i mnd:)

Skrevet

Huff, det var fryktelig mye :(

Jeg har jo ikke jobb siden jeg er student, så det jeg får utbetalt i mnd er 6500 kr i lån. Merkelig om jeg må betale 36 % da... :/

Jeg sjekket vedtakspapirene nå, og der står det at jeg skal få første utbetaling den 20.02...

Jeg søkte om bostøtte, så kan jo være det som er kommet inn?? At det er etterbetaling... får virkelig håpe det, selv om jeg ikke har fått svar på om jeg har fått innvilget det enda...

Skrevet

Jeg blir trukket 36% av OS, selv om jeg har skatteklasse 2. Jeg har ikke full OS.

Snakket med NAV og spurte om de kunne trekke tabelltrekk noe som vil gi meg litt mindre skattetrekk på OS. Men dette gikk ikke siden jeg hadde tabeltrekk på foreldrepengene.

Skrevet

Jeg har skatteklasse 2, men betaler likevel 36% av OS'en.

Forøvrig trenger hun jo ikke å overleve på 7000 kr i mnd'en dersom hun får 6500 i mnd i studielån + bostøtte + (minst) 2 barnetrygder + barnebidrag fra pappa'n... bøøøør jo kunne få det til å svive med såpass mye penger inn! ;)

Hilsen anonym 11.30

Skrevet

Ringte nav nå... de har gjort feil. De har trekt 36% skatt, noe jeg skal betale for bi-jobber... jeg skal trekkes etter tabell 7100.. så skal ha vesentlig mindre skattetrekk! Heldigvis!

Til deg siste anonym:

Jeg har enn husleie på 10 500 kr, bostøtten har jeg tydeligvis ikke fått innvilget (enda), og så kommer jo strøm, mat og alt utenom.. så jo, 7000 kr er faktisk litt lite. Selvfølgelig, man klarer seg, men det er ikke mye mer heller...

Skrevet

Mente ikke at 7000 er nok til å klare seg på, og skjønner jo godt at du ikke er interessert i å betale så mye skatt av OS-pengene.

Mente derimot at de 7000 ikke er de eneste pengene du skal klare deg på, i og emd at du har andre inntekter også! :)

hilsen "jeg siste anonym" (også anonym 11.30)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...