Gå til innhold

Trenger avfaringer fra dere med barn og hund? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker oss nemlig en liten tibetansk spaniel, men er usikker på om vi skal vente. Har 3 barn i alderen 6, 4 og 16 mnd.

Har vokst opp med hund hele oppveksten og jeg ønsker en hund helst med en gang... men fornuften stopper meg... jeg vet at en liten hundevalp er som en ny baby, den trenger mye oppmerksomhet og mye stell... den skal bli renslig, den skal koses med, den skal luftes osv osv...

Så derfor lurer jeg på om noen her inne har erfaringer dere vil dele med meg?.... For og imot det å få hund... Bør jeg/ vi vente til minstemann er større?.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

En valp vil medføre nattevåk ja. Og ettersom du ikke kan bruke bleier på den må du regne med å vaske en del ekstra også.

Så må du tenke på at barna nok muligens vil synes at hunden er en ny festlig leke, og at hunden kanskje ikke vil synes det er så festlig.

Du bør aldri la barna og hunden være alene sammen uten tilsyn. Ikke et minutt engang.

Hunden vil ta mye av din tid. Du må regne med jevnlige lufteturer. Du må bruke tid på lydighetstrening, og helst gå på kurs for å lære det grunnleggende. Den skal sosialiseres så godt som mulig, og vennes til både folk og andre hunder, og helst flere forskjellige miljøer også. Det vil ta mye tid.

Så har du naturligvis den økonomiske biten. Valpen koster i innkjøp, i tillegg må du kjøpe utstyr til den. Så har du utgifter til mat, veterinær og forsikring.

En hund er ikke noe du kan "glemme" i noen dager hvis du har litt dårlig tid. Den må ha sitt, uansett. I din siutasjon ville jeg definitivt ha ventet noen år.

Skrevet

Kommer vel ann paa hva du orker.

Vi ville ogsaa ha ny hund da vi kom til Norge, da det var litt rart uten. Lillebror var 15 mnd. og jeg hadde snart termin med junior, men det stoppet oss ikke. Vel, vi ville jo ikke ha saa mye tid til aa laere en valp det som trengs, saa vi valgte en som var "ferdig" trent.

Fant verdens nydligste hund paa finn. Han elsker alt som krabber og gaar. Vi kunne sikkert ikke faatt bedre hund om vi provde selv.

Ikke bare det, men det er veldig mange hunder som trenger nytt hjem.

Men om dere velger en valp gaar det sikkert bra, saa lenge dere er klar for en masse trening og ikke minst kos.

• 1 måned senere...
Skrevet

Eg har selv en Tibetansk Spaniel, å den rasen elsker barn så de står ikke i veien:) kan være litt voldsom med lekingen men ikke sånn at de tar heilt av:) de går heilt fint å få en tibbe, har 3 tante unger som får låne hu mi hjem av og til for å leke me hu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...