Gå til innhold

Andre med "små" barn her - vekt og lengde :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 13,5 mnd nå, og vokser ikke akkurat i rekordfart... 8.780 (med magen full av frokost) og 74cm lang. Vekta har stått stille siden november, og høyden har heller ikke krøpet oppover. Hun er fryktelig matglad da, spiser mer enn mamman sin :) Hun er kjempeaktiv også, høyt og lavt, og har så smått begynt å løpe istedet for å gå, krype gjør hun nesten aldri lenger. Babler hele dagen lang, og kan en masse ord nå. Viljen i behold har hun, og vet akkurat hvordan hun vil ha det! Flere som har "små" sjarmtroll, føler liksom jenta mi er så fryktelig mye mindre enn alle andre rundt her, alle tror hun er så mye yngre pga størrelsen, og jeg kjenner jeg er litt lei av å si at hun er faktisk over året, og man trenger ikke snakke babyspråk til henne! Stakkar, sitter å titter rart på alle dem som babler babyspråk til henne - og her om dagen snakket en dame til henne på vei hjem fra butikken da de så en katt. Jenta vår pekte entusiastisk, og damen så " ser du mjau-mjau'en" Jenta vår smilte å sa "katt" - før hun sa "mjæu" og la hodet på skakke. Dama ble helt paff hun ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke norske percentilskjemaer her, men i forhold til de kurvene jeg har er hun bare litt under gjennomsnittet på høyde og i forhold til høyden sin er hun jo helt normalt tung. Det finnes en masse mennesker som snakker babyspråk til barn så lenge de er søte og små (til 3 år...!) og det har nok neppe noe med størrelsen på jenta di å gjøre ;-)

De fleste mennesker vet jo ikke akkurat hvor langt man er i utviklingen når man er 13,5 mnd og ser overhodet ikke forskjell på 1 år og 18 mnd... det er jo bare vi som er midt oppe i dette som i det hele tatt har et forhold til mnd alle andre sier 1 år, litt over året etc...

Er helt normalt å ha noen mnd uten noe særlig vekst, men hvis hun ikke vokser i månedsvis fremover, så ville jeg nok sjekket det opp.

Skrevet

Jenta di er nok ingen kjempe nei, iallefall ikke i forhold til lengde. Men vekta er jo helt normal i forhold til lengde da. Jenta mi er 18 mnd, 8600 gram og 78 cm. Så hun kan vi med rette kalle ei lita flis:)

Skrevet

>Og jenta mi er 16 mnd, 78 cm og 9 og noe kg, husker ikke helt.

Jeg blir alltid litt irritert når folk ute kommenterer hvor flink hun er til å gå, hun som ikke kan være gamle jenta..

Særlig om hun har tryna i snøen og folk stopper og sier "opp med deg lille frøken, nå er det nok ikke lenge til du lærer å gå". Hun har gått i snart fem måneder allerede tenk ;)

Skrevet

Jenta mi er nå snart 16 mnd, og hun var denne uka 76 cm og 8330gram... Ikke akkurat stor, men har nå likevel runde kinn, lett dobbelthake og litt lår slik de skal ha. Har vært litt liten helt fra fødselen. Jeg tenker bare at det er sånn hun skal være, hun får jo det hun vil ha av mat, og vi kjører på med smør og helmelk. Men hun er veldig aktiv og blir noen ganger lett distrahert fra spising. Helsesøster er iallefall ikke bekymret.

Skrevet

Frøkna vår er 18 mnd, 76 lang og veier 8200. Ingen kjempe akkurat, ikke glad i mat og spiser lite. Huff, bekymrer meg mye for henne.

Skrevet

HI her! Må bare si det at vesla vår spiser masse, hun er matglad, og vi kjører også helmelk og fløte i maten :) Hun er sendt videre til sykehus hun da, for hun har krysset snart tre persentiler på skjema. Heldig vis er vekt og lengde i sammenheng med hverandre, så jeg er ikke fryktelig bekymret :)

Og du har sikkert rett i at man ikke husker helt når man ikke har småbarn lenger selv, men det er fortsatt litt frustrerende å måtte overbevise folk om at hun faktisk er fyllt året - nesten så jeg må vise pass som bevis ;)

Skrevet

Vår jente har alltid vært liten og nett! Veide 3220 gram og 50 cm lang når hun ble født! Jeg var selv en "liten" baby!

På 15 mnd. kontrollen var hun 76 cm lang og veide 9255 gram!

Hun har alltid vært litt småspist, men har overhodet ikke vist noe mistrivsel. Heller tvertimot! Blid og tilfreds!

Nå er hun 18 mnd. og matlysten har økt. Blitt litt rund i haka og magen til og med :-)

Har også opplevd at folk tror hun er yngre enn hun er, men tenker ikke så mye på det. Det går begge veier.. Noen er små og andre store :-)

Skrevet

Gutten min er liten!

Han er 82 cm og snart to år. Hvis jeg ser andre på hans alder, ser de ut som de er ett år eldre vet du.

Jeg har sluttet å bekymre meg for det. Jeg er ganske lav og pappaen 1.80 ca. Pappaen begynte ikkkeå vokse orntli før i 5-6 års alderen. De vokser i rykk og napp:)

Skrevet

Her var snuppa 74cm og 9500. Ikke så veldig stor, litt rundere enn di. Hun var på kontroll to mnd etter hverandre også, hadde gått ned 5g, ellers ingen endring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...