Gå til innhold

Overnatting og nyfødt. Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg ikke får melk, får babyen kun flaskemat. Så er jo ikke "avhengig" av meg på den måten...

Jeg og sambo skal dra hjem til familiene våre, som bor i samme by, om noen dager. Og det jeg lurer på er om jeg har noen rett til å "kreve" at barnet skal sove/være sammen med meg hjemme hos min familie?

Sambo blir å være hjemme hos sin familie, og jeg blir hos min. Hans familie har allerede hilst på den nyfødte, men ingen fra min familie. Hans mor og søster har t.o.m sovet her i flere dager.

Men er det jævlig egoistisk av meg å kreve å ha barnet hos meg? KAN jeg egentlig det, med tanke på at far kan gi barnet like mye mat som meg da jeg ikke ammer??

Tror nemlig hans familie kommer til å bli ganske sur hvis barnet ikke overnatter der..

En av grunnene til at jeg drar hjem, er for å hvile, da døra her blir rent ned av svogermor.

Hva tror dere? Må jeg bite tennene sammen, og bare la sambo ha barnet noen netter alene hos sin fam?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stusser litt på at du bruker ordet "kreve". Det er et så hardt og usympatisk ord.

Ingen av dere kan "kreve" å ha barnet. Kan dere ikke bli enige om en fordeling og at dere begge to, sammen med barnet, sove over hos den andres familie. På den måten får dere begge vært mest mulig sammen med den lille og begge familiene får se dere alle tre.

Skrevet

Det er du som har gått gravid med barnet i magen, du som har mest tilknytning. Jeg ville aldri gitt fra meg min nyfødte baby, flaske eller ei. Det er din lukt og dine hjerteslag babyen er trygg på. Drit i svigermor, det er ikke hennes behov som er viktige, men babyens og dine. Ikke finn deg i det!

Skrevet

Kan dere ikke dele på det, da?

Skrevet

Du kan ta barnet med en dag på besøk, hvis det er viktig. Men det aller viktigste er at mor og det nyfødte barnet får ro. Jeg er så irritert på familie som tror de har noen rett på barnet, det er mor først og fremst som bestemmer i begynnelsen, svigermor kan ta seg en bolle!!

Skrevet

Kan du ikke bare si at dine foreldre har ikke hilst på babyen ennå, så hun blir med meg.

Dessuten, hvis du drar dit for å hvile, kan jo mannen din ha barnet litt av perioden, på dagtid eller noe. Så får du også litt barnefri. Hvis du vil det, da. :-) Må jo ikke sove der. Det kommer flere muligheter til overnatting.

Men du skal drite i hva hans mor vil Det er deres barn og dere som bestemmer.

Skrevet

Jeg VIL ikke dele! Skal jo hjem for å hvile, og barnet er såpass nyfødt at jeg ikke har blitt ordentlig kjent med det engang, så vil jo ikke være borte fra det en eneste natt. Er det ikke slik at barseltiden er viktig for mor og barn, spesielt?

Er det i det hele tatt noen som skiller/drar fra et nyfødt barn fra sin mor?

Beklager, men har det for meg at mor er viktigst, spesielt rett etter fødsel.

Skrevet

Svigermor er ond hvis hun tror at mor og nyfødt kan skilles bare fordi mor ikke har melk. Ikke gjør det, vær sterk for alle oss kvinner som ikke klarte å si nei da hele slekten og halve nabolaget "bare skulle innom" da småen var nyfødt... Ro, ro, ro er det viktigste nå!

Skrevet

Dersom du skal hjem for å hvile... Hvorfor ikke la far ta barnet alene en natt???

Og hvis du er bekymret for at du ikke har blitt kjent med barnet ditt ennå - hvorfor er det greit at dine foreldre skal passe ungen, mens det IKKE er OK at far og hans familie gjør det??

Skrevet

Far er OGSÅ viktig! Det er hans barn også. Men det hadde du kanskje glemt?

Dere får overnatte sammen alle tre. Hva er viktigst? At barnet får være sammen med dere begge eller at dere får være hver for dere hos den respektive familie?

Skrevet

22:29 - det viktigste er at mor og barn får slappe av! I barselperioden er far sine behov faktisk ikke like viktig som mors.

Skrevet

Fordi HI kjenner sin mor best - svigermor får fint finne seg i å vente. Det er ikke en rettighet for bestemødre å bli behandlet likt - de skal respektere den nybakte mor uansett hva hun ønsker, å være nybakt mor skaper ikke automatisk et demokrati i slekten - det er mor som er eneveldig hersker de første månedene - så det så!!

Skrevet

Men når det her er snakk om at mor skal hjem for å hvile så ser jeg ikke problemet med at far passer barnet og har h*n på overnatting en natt. Det er ikke akkurat snakk om en fremmed mann som skal passe barnet. Det er barnets far!

Skrevet

"det er mor som er eneveldig hersker de første månedene"

Utrolig trist tankegang og stakkars de menn som får barn med kvinner som tenker slik

Skrevet

Dette er vel det dummeste jeg har hørt på lang, lang tid... Og dessuten; direkte feil!

Det er INGENTING som gir grunnlag for at "de skal respektere den nybakte mor uansett hva hun ønsker" - å påstå noe slikt, er jo det reneste galskap!!

Skrevet

Men hva er problemet med at HI vil ha barnet hos seg om natten? Man mister ikke tilknytnigsbehovet selv om puppene er tomme for melk. Det er selvfølgelig ikke noe problem at barnet er med far, men hvis mor har behov for å ha barnet hos seg så er det uendelig mye viktigere enn hva svigermor måtte føle behov for!!

Skrevet

Så alle i familien som vil ha den nyfødte på besøk har noe de skulle ha sagt?

Skrevet

Bryr meg ikke så mye om hva svigermor måtte mene, men det er litt trist for far. Han vil sikkert også ha barnet litt hos seg og har behov for det.

Skrevet

Dette er jo først og fremst et anliggende mellom mor og far!! Så NEI, selvsagt er det ikke familien som bestemmer... Enten går du inn for å misforstå, eller så har du faktisk litt tungt for det, Anonym 22:37.

Skrevet

HI her.

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig...

Jeg skal ikke hjem for å få min fam til å passe barnet!

jeg mener det er helt på styr at mange mener at far skal tas like mye hensyn til som mor i barseltiden! Det er mor som har gått gjennom et 9 mnd langt svangerskap, det er mor som har hatt verdens tøffeste og viktigste jobb;fødselen, det er mor som har hormoner til tusen! Javisst har alt dette gått inn på mannen til en viss grad også, men kan IKKE veies opp mot innvirkningen det har på mor.

Er det slik at med engang barnet er født, så er det fritt fram for alle?? Man skulle tro at mor bare var en j**** rugemaskin.

Og er det slik at hvis mor ikke ammer, av ulike årsaker, så er det HVERTFALL fritt frem for alle? For da "trenger" jo ikke barnet mor liksom..GET Å GRIP!

jeg skal hjem for å hvile ut etter ei ukes lang besøk av svigermor som har gått meg på nervene! (gidder ikke skrive detaljer her)

Og jeg vil ha barnet med meg for å få den sjansen til å bli kjent med det som jeg egentlig skulle hatt denne uken svigers har vært dronning i huset!

Skrevet

Hvorfor kan dere ikke reise bort sammen?

I følge det du skriver er det svigermor du rømmer fra.

Den første tiden er like viktig for den nybakte pappan som for mamman. Kunne aldri falt meg inn å ta med babyen bort fra pappan den aller første tiden.

Skrevet

Det er så trist med alle som føler at de har rett til å blande seg i den viktige første tiden. Det er utrolig slitsomt som mor til nyfødt å skulle gjøre alle til lags. I sin iver etter å få tid med barnet, glemmer mange (merkelig nok flest kvinner) at mor og barn trenger tid til å bli kjent og ødelegger dermed mye...

Mor ER den viktigste personen i babyens liv i begynnelsen, jeg mener også at hun er viktigere enn far. Grunnen til det er at barnet allerede kjenner mor fra tiden i magen. Far blir kjent med barnet etter fødselen. Han blir etterhvert like viktig som mor, men den første tiden er og blir mor den som vet best for SITT barn.

Skrevet

Som en annen sier: kan dere ikke overnatte på samme sted alle 3? Siden familiene bor i samme by så kan dere jo heller ta dere en tur over til svigers slik at de får hilst på den lille - men dere har "basen" deres hos foreldra dine.

Om svigers blir sure eller ikke må du ikke bry deg om. Det er jo deres barn og det er du og faren til barnet som bestemmer!

Og uavhengig om du ammer eller ikke så har du jo rett på å ha nærhet og skape et bånd til barnet ditt. Jeg ammet heller ikke, men jeg kunne ikke funnet på å la babyen min overnatte uten meg noen netter - Ja selv om det var med pappaen hennes. Grunnen er rett og slett at den tiden er så viktig for mor og barn å bli kjent.

Gjør det DU syns er riktig for DEG og din baby!

Skrevet

Jeg mener uansett at det er riktig at mor betemmer i begynnelsen. Og, 22:34, det er ikke trist, det er mor som har gått gravid i 9 mnd og kjenner sitt barn best, og far trenger tid til å få samme tilknytning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...