Gjest Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Jeg er 25 uker og var hos legen i dag for at fornye min sykemelding. (Den forrige fikk jeg av en annen lege.) Jeg har vært 60% sykemeldt i 6 uker pga hodepine og migrene og før det var jeg 100% SM i 3 uker (også det av en annen lege). Jeg ønsket nå å jobbe 60% og vare 40% sykemeldt og følte mig før timen ganske flink som forsøker å jobbe så mye som mulig. Til min store overaskelse blev legen sur og jeg fikk er foredrag om at graviditet ikke er noen sykdom og at hun var lei av pasienter som trodde at det var dem som bestemde at de skulle vare sykemeldte. Jeg blev ganske lei mig, men fikk til slut min sykemelding. Jeg har nå dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer jobbe 100%...
iok med sønn <3 Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Hmm.. forskjell på folk ja! Min lege ville gjerne sykmelde meg mer enn meg, og lar meg bestemme selv. Jeg jobber 50% nå, første dag i dag etter 3 uker SM. Det er jo vi sjøl som må sjenne på hva vi greier å ikke, så ikke tenkt på det! Det viktigste er at du og babyen har det bra! Trenger overhode ikke dårlig samvittighet!! <3 Oki??
TBmaibaby2010 Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 men i alle dager! For en lege! Jeg er også 25 uker nå. Har gått mer eller mindre 100% sykemeldt hele veien til nå. Sist jeg var hos legen syntes jeg han nesten var litt frekk og skeptisk til om han skulle fortsatt gi meg sykemelding! Jeg sliter med ryggen og bevegelige ledd som gjør veldig vondt til tider. Prøvde også å fortelle han hvordan jeg føler meg ellers, for jeg har det litt tungt om dagen, men han ville liksom ikke høre på meg. Men heldigvis fikk jeg 100% sykemelding igjen! Hadde nesten litt dårlig samvittighet jeg og, men ikke nå lenger! Vet at jeg må tenke på meg selv og den lille på vei, og arbeiskollegaer er veldig forståelsesfulle og sier jeg bare skal ta det med ro og tenke på meg selv! Det vil jeg be deg også om å gjøre! Du vet selv best hva du orker! Ta vare på deg selv og den lille!
MOsl Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Huff og huff, stakkars deg! Hva er det for noe med enkelte leger? Det er du som kjenner kroppen din, og du gjør jo så godt du kan. Du legger jo fram saken din og forklarer situasjonen og da må hun lytte og gi råd, ikke kjefte. Du kan ikke noe for om andre utnytter situasjonen, du skal jo ikke klandres for det. Jeg tror også at gravide i de aller fleste tilfeller ikke utnytter dette, men legger fram problemer på et reelt grunnlag. Er egentlig ganske lei av alle som hele tiden referer til at graviditet ikke er noen sykdom - greit nok at det ikke er noen sykdom per se, MEN man kan være utsatt for enkelte uheldige plager som man IKKE hadde fått med mindre man var gravid. Dette vet man aldri på forhånd og kan være veldig forskjellig fra svangerskap til svangerskap. Jeg skjønner at du blir lei deg og at du får dårlig samvittighet, men det skal du virkelig ikke ha. Du er deg og føler deg på den måten. Du prøver, men lytter også til kroppen din. Fortsett sånn. Klem til deg.
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Takk for svar, det hjelper at høre at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet. Jag har en bra jordmor og kommer at gå til henne på alle vanlige kontroller, men om jeg trenger lengre sykemelding må jeg tilbake til legen (gruer meg litt).
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Jeg hadde også det da jeg gikk SM forrige svangerskap. Jeg er ikke i form nå, vært hjemme i 3 dager nå, så skal til legen i morra.. Snakka med min sjef idag, og kjente den dårlige samvittigheten komme, når hun spurte om jeg kom til å bli sykmeldt. Jeg sa jeg ikke visste helt, men at jeg skulle prøve å få det for denne uka, og så ser vi over helga. Jeg griner jo for ingenting for tida, så jeg begyne jo så klart å sutre litt. Da sa hun: Det er kun du som kjenner og vet hvordan formen er, ta vare på deg selv! Det er viktigst nå! Og DET var deilig å høre! En annen kollega av meg sa det samme i går; ta vare på deg selv, det er ingen andre som gjør det!
Phoenix1 Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har også litt problemer med dette...føler ikke at jeg blir hørt hos legen min...plages med ryggsmerter og ekstrem trøtthet. Jeg e nå 17+3 uker. Jobber kun på natt til vanlig. Legen mente det var alt for tidlig å sykemelde meg nå da det e såpass lenge til termin enda. Jeg måtte heller snakke med leder og få tilrettelagt ting på jobb sånn at jeg kan jobbe for fullt... for tidlig for sykemelding...? Ska man ikke få sykemelding før rett før termin nå da...? Uansett form? hm...blir ganske provosert også...jeg trives kjempegodt på jobben min og ønsker ikke å være sykemeldt heller. Fine greier å gå ut fra legekont. og føle at man overhodet ikke blir hørt eller trodd og i tillegg ha en pen dose dårlig samvittighet... :-/ Vurderer litt å bytte til kvinnelig lege...men vet ikke om det hjelper noe det heller...
Emmilo Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Ja jeg be gravid når jeg allerede var sykemeldt. Følte meg veldig teit når jeg fortalte legen, men nå har jeg forsonets med tanken å være hjemme ut svangerskapet. Hun sa bare du har stått på noe veldig i dine forrige graviditeter, kanskje på tide du tar et rolig svangerskap. Ørene holdt på å dette av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå