Gå til innhold

Ok - for oss som liker rettskrivning. List opp de vanligste skrivefeilene her inne.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk som skriver "i marra", alternativt til "i morgen", kan i hvert fall ikke skylde på dysleksi!

Skrevet

- En i stedet for enn (..større enn meg.).

- Att i stedet for at (Visste du at..).

- Ann i stedet for an (...det går an).

- Viste i stedet for visste (Det var det jeg visste).

Skrevet

Da/når ser det søren meg ut til at ikke en levende sjel har styring på lenger...

Skrevet

E innlegg fra tidligere:

Jeg venter mitt første barn om 8 uker. Bor ikke lag med barnet far men med eks samboar.

Han vil bare skrive seg til barnes far. Da det er slikk at vi var samboar i 7 år fikk ikke barn ilag. Var til utredning fikk vite at han ikke kunne få egene barn. Han var steril. Jeg ville at vi skulle få kunsti befruknig. Men han ville ikke. Han regerte med å trekke seg unna. Det entet med at forholdet ble slutt. Jeg fløtta ut. Jeg traff en annen.En asylsøker fra iran. Vi hadde et korte forhold på ca 4 mnd. Forholdet tok slutt da han måtte reise hjem. Han fikk avslag på asyl. Han vet ikke at jeg var gravid og vil heller ikke få vite noe om barne. Da jeg blir å oppgi barnes far som ukjent.

Men samboar og hannes familie vil at jeg skal før opp han som far. Dem si at dette er hannes sjanse for å bli far. Har snaket med nav. Det er lite jeg vil tape. Har ikke rett på overgangstønda eller bidragforsud. Har for høg lønn til det.

Vil gjærne høre hva dere andre mener.

Her er annethvert ord skrivefeil.Blir gal av å se sånt!

Skrevet

Imorra er slang, du lenger opp her.. Bruker det selv, og vet godt hvordan det egentlig skrives ;)

Hva med "ossen", "intrisert", syns/syntes-feil, skrive bh istedet for bhg , og det verste av alt- og/å-feil!!!

Skrevet

"Fordeom", eller "fordet" er irriterende. "Men jeg er ikke hysterisk fordeom". Skjønner at det er muntlig, men "likevel", "uansett" eller "av den grunn" er bedre skriftlig.

Skrevet

misstanke... innfeksjon... huff!

Skrevet

Folk som bruke utelukkende "dem" . Eks: Barnevernet....hva vil dem egentlig da? osv

Da blir jeg rett og slett irritert av å lese innlegget.

Skrevet

syns faktisk dere er ganske onde jeg. Har flere dysletikere i familien, og de får ikke akkurat mer lyst til å skrive når de blir mobbet slik dere holder på.

Skrevet

Mobbe?? Dette er en liste med vanlige skrivefeil, ser ikke det onde i det altså..

Skrevet

Kunne laget en egen tråd på de som mener at "man skal ha lov til å skrive feil, bare man kjenner noen som har dysleksi".

Eller "synes dere er slemme, for jeg har en fetter med dysleksi".

- Javel?!

Skrevet

Kan bare resitere et innlegg fra lenger opp i tråden så kanskje dere korttenkte høns skjønner hva man mener med "å mobbe". Det er det dere gjør, henger ut de som sliter med å skrive, og det støter jo alle de som har dette problemet når de møter en slik tråd!! Voks opp, neper!

HI: jeg er selv språknazi som egentlig vrir meg i stolen når jeg ser skrivefeil. Samtidig er jeg moden nok til å forstå at dette ikke alltid skyldes uvitenhet men ofte en diagnose kalt dysleksi, som er til stor belastning for den som lider av den.

Jeg har selv ei søster og ei venninne som har slitt seg gjennom skolen med lettere dysleksi og kan love deg at dette er dypt fortvilende for de som plages med rettskrivningen. Det er noe man ikke kan noe for. Man mobber ikke mennesker som har en lidelse man ikke kan hjelpe for selv. Som voksen og forelder burde man vite såpass. Men i og med at du åpenbart ikke begriper såpass, tar jeg meg herved tid til å forklare deg det. Normal folkeskikk forhindrer vanligvis voksne fra å påpeke andres svakheter. Og den spiller tydeligvis såpass inn hos deg at du velger å bruke anonymknapp, men det hjelper ikke så lenge budskapet ditt fremdeles kommer igjennom og kan såre og latterliggjøre andre dib'brukere.

Hva skjer den dagen din sønn/datter kommer hjem med diagnosen dysleksi? Vil mamma da gjøre narr lage artige lister av de "tåpelige feilene" barnet presterer?? Tror ikke det. Og nei, det er dessverre ikke noe man vokser av seg. Innskrenkede menneske, voks opp!! Ikke rart det mobbes i skolen, all den tid foreldrene forfekter slike holdninger til andres lyter.

Skrevet

Du er klar over at på korrekturavdelingen.no, så finner du en liste med de vanligste skrivefeilene. Mener du de mobber også?

Skrevet

Morro

Ord deling :P

Og når folk skriver ... bak hver setning.

Skrevet

Ik spørr mg om hva jg syns om dte da.

Jeg blir sprø!

Selvfølgelig skjønner jeg at enkelte folk sliter, men man ser veldig godt forskjell på dyslektikere og late (teite?). Er det tydelig at en med dyseleksi skriver, så bryr jeg meg ikke så mye med det, men er det en som bare er lat og treg, så blir jeg sprø.

Hvorfor skal folk på død å liv skrive dette "sms-språket"? Jeg kan sitte i evigheter å tolke hva det skal stå, og flere ganger gir jeg rett og slett opp.

Finnes ikke rettskrivning i skolen lengre?

Skrevet

Om du prlver å illustrere orddeling, ved å skrive ord deling, så burde du vite at orddeling ikke er å skrive "søppel bøtte" eller "ord deling". Det heter særskriving.

Orddeling er hvordan du velger å dele orden når du ikke får plass på hele linjen.

Mvh

Korrekturavdelingen

Skrevet

Fort gjort og blande bokstaver når man skriver fort. Skulle det vært å blande??

Det irriterer meg når folk skriver på dialekt (assa, lissom, og uten tegn og store bokstaver.) Umulig å forstå.

Skrevet

Särskrivning, setninger der komma og punktum står helt feil sted eller ikke er med i det hele tatt, samt lange innlegg uten avsnitt.

Skrevet

Det er jeg klar over. Og jeg mener det er stor forskjell på å liste opp skrivefeil på en liste som folk kan oppsøke med det formål å undersøke ordfeil. Noe ganske annet er det at det daglig legges ut tråder her på dib som henger ut de som skriver feil. Er dere så himmelropende besatt av skrivefeil, kan dere ikke bare henge inne på korrekturavdelingen.no, da??

Skrevet

Hehehe.. Tror noen følte seg støtt her jeg.. Bare fordi en person har skrevet noe som kan virke fornedrene, så er hele gjengen mobbere? Godt analysert ;)

Forresten legger jeg merke til at folk stadig bruker to s'er i ord med mis som prefiks, missfornøyd, missforstå, missvisende etc :D

Skrevet

Skjede, skjeder - istedefor kjede, kjeder.

Barnet mitt skjeder seg. Haha, høres jo helt teit ut.

Skrevet

Jeg føler meg over hodet ikke støtt. Er som skrevet språknazi av rang, og klør egentlig i fingrene etter å rette skrivefeil. Men poenget er at når man er voksen, så lar man være å påpeke slike feil. Jeg vet personlig hvor sårt dette er for de som sliter med dysleksi, hvor utrolig nedverdigende det føles for dem at andre påpeker svakheten deres og hvor dumme de da føler seg.

Har en søster som gråt seg gjennom stilskrivingen hjemme og jeg- som lillesøster- stilte som korrekturleser. Har man en viss mengde empati, så begriper man at det er vondt for de som har problemet at de hele tiden henges ut her inne. Get over it, kan dere ikke modne nok til å overse slike ting da. Budskapet kommer jo for pokker like godt frem for det.. Som skrevet: lurer på om dere er like hånende når barnet deres sitter bøyd over bøkene og sliter med stavingen av "misfornøyd" og "interessert".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...