Bellbaby Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Jeg klarer ikke å slutte å bekymre meg etter ordinær UL.. Fikk beskjed at morkaka ligger på høyre side, og det kunne se ut som den gikk ned mot åpningen. Skal tilbake på UL i uke 32 for å se om den har flyttet seg oppover etterhvert som livmoren vokser. Er det noen som har opplevd det samme, og evt. flyttet den på seg? Er nervøs for keisersnitt, da jeg har hørt at man ikke kan få narkose ved planlagt KS.. og jeg har epidural/spinalskrekk (under forrige fødsel fikk jeg kun akupunktur). En annen ting er vektøkningen.. Jeg er nå i uke 23 og har gått opp 10 kg. Jeg spurte legen om ikke dette er litt mye, men han sa det er passelig økning. Klarer ikke helt å skjønne det, jeg er jo bare halvveis. Noen andre som har såpass økning på dette stadiet?
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har hatt morkake foran åpningen, og den flyttet seg lengre opp i god tid før termin. De aller fleste opplever at den flytter seg dit den skal. Man KAN få narkose under ks om det er spesielle tilfeller, men man velger å unngå det om man kan på grunn av at det kan påvirke babyen. Skjønner veldig skrekken for epidural/spinalbedøvelse, jeg liker ikke medisiner selv..særlig der jeg ikke kan se at det settes, men måtte ha spinalbedøvelse når jeg skulle sys etter fødslelen til sønnen min, og merket omtrent ingenting til det. Hadde SÅåååå mye annet å tenke på Hvis legen sier at det er passe så er det passe. Noen er veldig tynne når de blir gravide, andre, som jeg, må kjeftes litt på når jeg har gått opp 7 kg på 20 ukers kontrollen....Ikke vær bekymret for dette. Selv om de fleste her skriver at de går opp 1-2 kg i løpet av første halvdel av svangerskapet er det ikke det som er normen. De fleste går opp og de fleste passer ikke inn i sine førgravidbukser når de drar hjem etter fødselen. Det går seg til likevel:)
Eliida Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Jeg var på ordinær UL i går og fikk akkurat samme beskjed! Skal tilbake ca. uke 31 til ny kontroll. Morkaka lå fram mot magen og dekket åpningen så vidt JM kunne se. Er i uke 20 og har lagt på meg 7 kg. Synes vel det er litt i overkant, men har bestemt meg for ikke å tenke for mye på akkurat det:) Sist jeg fødte endte det med hastekeisersnitt og fikk dermed full narkose. I tillegg til epidural, da fødselen var godt i gang da det ble hasteKS. JM sa det var vanlig at morkaka dro seg oppover etterhvert som livmoren vokser, så får se på kontrollen i uke 31.
Bellbaby Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2010 Takk for tilbakemelding :-) Nå ble jeg litt beroliget :-) Da krysser jeg fingrene for at den flytter på deg hos meg også.
Corneliuss Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Dette kommer sikkert til å gå bra =O). Min lege sa at morkaken veldig ofte flytter seg ettersom livmoren vokser. Han gadd ikke sjekke den når jeg var der i litt tidlig ultralyd. Ikke ta sirgene på forskudd. Kanskej det ikke blir noe problem i det hele tatt. =O) Når det gjelder vekt så er jeg enig med en av de andre her. Det er så forskjellig hva man trenger å gå opp. Noen er høye og tynne, og andre er små og runde. Det er klart at det påvirker hvor mye som er anbefalt å gå opp. Det ligger en liste over anbefalt vektøkning basert på hvor mye din BMI er et sted her inne. Noen andre som har den som kan sende den? Hvis du er veldig usikker så kan du jo se litt på den. Og dessuten så kan det hende at du har lagt på deg en del til nå og deretter ikke går så mye opp. Sånn var det for meg i første svangerskapet mitt. Gikk opp masse frem til uke 25 og deretter var det nesten helt stopp? Denne gangen har jeg derimot ikke gått like mye opp ettersom jeg ikke har klart å få like mye i meg (kvalm). Så nå har det altså variert mellom svangerskapene. Det viktigste er at du spiser sunt og innenfor normalen. Feks ikke propper i deg for mye godteri og lignende. =O)
mamma00 Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Hei Bellbaby! Jeg har ingen erfaring med morkaker som flytter på seg, men tenkte jeg ville nevne at jeg fikk epidural under forrige fødsel - hadde egentlig ikke noe valg, jeg hadde svangerskapsforgiftning og måtte føde altfor tidlig, og fikk klar beskjed om at jeg ikke fikk lov til å føde uten smertestillende. Men det jeg ville frem til var at jeg opplevde epiduralen som veldig positiv. Det har vært snakk om stikket, men jeg kan ærlig talt si at jeg nesten ikke merket selve stikket - riene var så smertefulle før epiduralen ble satt at den kun kom som en lettelse. Og den fungerte helt supert for meg iallfall - jeg hadde ingen smerter, men merket riene slik at jeg kunne samarbeide om å trykke ut. Ingen ubehag i ettertid. Håper og tror du vil kunne oppleve at epidural ved keisersnitt også kan være en god opplevelse dersom det blir til at du må ta KS. Ellers, til vektoppgang, er jeg drøye 25 uker på vei og har lagt på meg nesten 9 kg. Synes det er ganske mye jeg også. Jeg var normalvektig før graviditeten, men slett ikke superslank - BMI på rundt 23.
Bellbaby Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2010 Takk for svarene :-) Til mamma00: Jeg var også normalvektig før graviditeten, BMI på 22 tror jeg, så da er vi omtrent likt :-) Puster lettet ut over at jeg ikke er den eneste.. og at det kan variere fra graviditet til graviditet. Forrige svangerskap gikk jeg opp 25 kilo, men da kom de verste kiloene mot slutten. Kan ikke huske at jeg gikk opp så mye så tidlig da. Får bare håpe det denne gangen kom tidlig og stagnerer litt. Forrige gang skyldes mye alt vannet i kroppen, for det var ca 7 kg igjen etter fødsel.. Det jeg bekymrer meg for ved evt. planlagt KS er det at jeg da ikke har rier, for de tar vel da KS litt før termin? Jeg tror de kunne gjort hva de ville med meg sist da jeg hadde rier, da overgikk den smerten alt annet (men da jeg spurte om å få epidural allikvel var det for sent..). Dermed tenker jeg at jeg vil kjenne stikket og alt det der, når jeg ikke har andre smerter. Og jeg har nåleskrekk, blir svimmel hver gang legen tar blodprøve - og da tanken på den store tykke nålen som skal inn ryggen.. huff og uff.. Men - jeg må ikke ta sorgene på forskudd. Nå skal jeg tilbake til kontoll av morkaka i 32. uke, og får ta det som det kommer utifra "dommen" da :-) Ut må han ihvertfall :-)
Sjokolademonster Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Hadde også morkaken litt forran åpningen på ul i uke 17. Fikk ny time i uke 32. Men så var jeg inne til en innvendig ul i uke 19-20 pga mye press og kynnere (ble bekymret) og da så gynekologen at den hadde flyttet seg allerede. Han sa at jeg kunne beholde timen i uke 32 i tilfelle jeg ville se babyen en gang til likevel ;-) Så poenget var at den flyttet seg veldig fort da.. og da jeg las om dette på nett stod det at 4% har forliggende morkake og at bare 1% har det ved fødsel.. ett eller annet slikt, så de fleste retter seg opp selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå