Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Det lurer jeg på. Min familie er anti-naturmedesinere mens svigerfamilien er nesten relgiøse på området. Jeg er verken for eller i mot.
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Placebo virker. Homeopati er placebo. Men ingenting tyder på at homeopati er kraftigere enn placebo. Men for all del, funker det er det sikkert ikke bortkastet og ettersom det stort sett er sukkerpiller man får utdelt er det kanskje ikke farlig heller.
Gjest ->>- Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Det har ikke vært bevist noen effekt utover placebo, men placeboeffekten kan jo være nyttig, den.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Bare tull - medisinene er vann uten innhold - homeopatene påstår at "magien" ligger i hvordan man rister vannet og blander det ut til de stoffene som var der opprinnelig ikke er der lenger. Man kan like gjerne tro på julenissen!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Det er bare tull, men tro kan flytte fjell;-)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Forskjellen er at man sjelden får pakker fra nissen selv om man tror på han. Med homeopati kan man faktisk bli bedre Jeg ble helt kvitt min pollenallergi. Da gikk jeg fra å väre kjempedårlig med skikkelig klöende og rennende nese og öyne til å bli helt bra. Det syns jeg er utrolig.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Det synes jeg er en av livets tilfeldigheter...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 You never know. Da er det utrolig mange av livets tilfeldigheter som dukker opp rett etter at folk har prövd naturmedisin/ behandling av ulike sorter
Guri malla Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Vet om en hund som ble kvitt allergien sin, hunden var sikkert god i trua.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #10 Skrevet 17. februar 2010 Bare tull, humbug og ikke minst bortkastede penger. Drikk heller vann, det er faktisk akkurat det samme...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Med eller uten homeopatmedisiner mener du? Dere som ikke tror på det, har dere prövd det selv noen gang? Eller er det bare en mening ut av det blå?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #12 Skrevet 17. februar 2010 JA jeg har prøvd homeopati. Har brukt flere tusen kroner over flere år, har hatt null effekt på meg, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #13 Skrevet 17. februar 2010 14:54, kan du henvise til statistikken som du bygger denne påstanden på?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #14 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har prøv det - slunken lommebok, ellers ingen effekt. Påstår noen nå at jeg ikke trodde nok, ja så beviser det at det bare er placeboeffekt det er snakk om...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #15 Skrevet 17. februar 2010 Haha, nei, tviler sterkt på at det finnes noen sånn statistikk;) Det er bare utfra andres historier og erfaringer.
Gjest ->>- Skrevet 17. februar 2010 #16 Skrevet 17. februar 2010 Om jeg hadde ment at det var de to alternativene "prøve det selv" eller "finne på mening" hadde jeg sikkert vært tåpelig nok til å insistere på at det virker. Det er forsket på homeopati. Det er ikke funnet noen dokumenterbar effekt utover placebo. (Og når det gjelder bikkjer & barn; placeboeffekt bruker gjerne å gi utslag i hvordan eiere/foreldre fortolker symptomer og adferd).
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #17 Skrevet 17. februar 2010 Placebo er kraftige greier og det funker. Det er derfor man skal ta hensyn til det i studier. Mange blir bedre av placebo
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #18 Skrevet 17. februar 2010 Men hva har det for betydelse om det "bare" er placeboeffekten som gir resultat. Om man syns det hjelper så er det vel egentlig ikke så viktig om det kommer fra det ene eller andre. Homeopatien kan väre en hjelp på veien da til å tro seg frisk;)
Gjest ->>- Skrevet 17. februar 2010 #19 Skrevet 17. februar 2010 Joa, for all del. Som jeg sa; placeboeffekten kan være nyttig, den. Dermed kan man konkludere med at homeopati kan ha noe for seg for subjektive lidelser der pasienten har tro på behandlingen. Fint for diffus stresshodepine, ikke like lurt som kreftbehandling.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #20 Skrevet 17. februar 2010 Hm, når jeg söker så finner jeg flere forskningsrapporter som har påvist effekt for homeopatmedisin også. Og også at det stilles spörsmål ved selve placeboeffekten, at den ikke kan bevises å ha effekt. Kanskje litt når det gjelder smerter, men ikke ellers. Så ja, det kommer vel an på hvilken forskning man leser.
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #21 Skrevet 17. februar 2010 Og det kommer nok an på kvaliteten også. Placebo er en veletablert faktor som et hvert seriøst studie må ta hensyn til ved å at folk ikke vet om de får placebo eller ikke og ideelt sett skal ikke den som behandler vite hva det er pasienten får heller
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #22 Skrevet 17. februar 2010 Den har effekt på lidelser som er innbilte=placebo.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #23 Skrevet 17. februar 2010 Et par hardbarka biologer i Tyskland som har forsket i flere år på homeopati, mener nå å ha funnet ut hvorfor det faktisk virker på mange, og da snakker vi ikke om placebo. Men jeg husker ikke nøyaktig sammenhengen heller. Hadde noe med vannmolekylet og dens "hukommelse for frekvenser" å gjøre. Søsteren min bruker homeopatiiske midler på geitene sine når de får diare, for det skal ikke geiter ha (de dør fort av det). Hun påstår at det har umiddelbar effekt så godt som hver eneste gang.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #25 Skrevet 17. februar 2010 Det virket på meg da jeg var ca 6-7 år og nattevæter. Drakk en slags urte te i 3 dager, og har aldri vært plaget siden. Foreldrene mine prøvde det meste før det, men kun det virket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå