Gå til innhold

Er det ok å la barn sitte i bilen alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...mens du er i butikken?. Hvis de hører på en cd de ikke vil å ifra, evt sover i bilen. Er det greit å la de være alene i bilen som er låst?

Selvfølgelig ikke varmt ute osv.

Leste i et annet innlegg at det vr noen som foreslo dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er spørs veldig på hvor gamle barna er.

Ville aldri la en baby sitter igjen ute i bilen alene uansett. Men litt eldre barn i skolealder kanskje.

Skrevet

Våre to på 7 og 5 sitter helst i bilen og ser på film. Er det storhandel så blir de selvsagt med inn. Minsten på 2,5 år er alltid med inn hvis ikke storesøsknene er med i bilen.

Skrevet

sjelden barn blir kidnappet i norge så.

Husker at broren min og jeg måtte sitte i bilen å vente når vi var små.. det var sinnsykt kjedli, og vi fant på mye rart inni bilen.

ei annen venninne av meg satt i bilen sammen med sin søster og de tok av brekket, slik at bilen rullet ned over et jorde. (og heldigvis ikke elva)

Skrevet

Vekker dere en 2 åring som sover?

Skrevet

Synes ikke det er ok før de er 10 år gamle. Kan fort skje et eller annet..

Skrevet

Ja, det gjør jeg og har jeg alltid gjort.

Vel å merke KUN hvis jeg ser bilen fra butikken, eller bensinstasjonen, og jeg bare skulle ha 1-2 ting jeg vet hva er :) Storhandel, da blir unga med, eller hjemme! (helst hjemme)

Nå kan jeg fint la ungene sitte i bilen om jeg skal inn i butikken. Største er 5 og veldig ansvarsfull, finner aldri på noe tull.

Skrevet

Hvis en av mine sover, bærer jeg de inn uansett. Våkner de så våkner de.

De er tre år.

Jeg tror det har skjedd kun en gang, at jeg løp inn og betalte bensin mens de satt i bilen. Men da var det ingen andre mennesker der og en liten, lokal bensinstasjon.

Skrevet

Jeg lar ikke barna være igjen i bilen nei, uansett om de sover eller ei. Ja, det er skjelden at barn i Norge blir kidnappet, det skjer heldigvis ikke uhell av den typen ofte osv osv.. Men OM noe skulle skje ville jeg nok aldri tilgitt meg selv fordi jeg ville gjøre ting litt mer lettvindt for meg selv...

Skrevet

10 år? wow..Hva med hjemme alene litt på dagtid da? Kan ikke det heller før de er 10 år da heller?

Skrevet

Et sovende barn har bedre av å sove i bilen enn å bli vekket, så tror ikke det er bare snakk om at det skal være lettvindt

Skrevet

Du lar ikke ungen sitte alene i bilen før h*n er gammel nok til å være alene hjemme. Enten blir ungen med inn, eller så planlegger du og handler når far er hjemme eller du har barnevakt.

Skrevet

Jippi! Forslaget mitt fikk en egen tråd.

Dette var snakk om hvis man skulle løpe inn å kjøpe melk og brød og visste at det ikke ville ta lang tid. Det var også snakk om et sykt barn som antakelig ikke orker å finne på alt for mye tull.

Jeg har aldri vekket barna etter alder av 3 år for å dra de nyvekket og grinete inn i butikken for å handle et brød og en liter melk. Bilen rekker ikke bli kald på den tiden og dessuten kan jeg å kle på barna mine når det er vinter, så tror ikke de rekker å fryse.

Skrevet

Dette kommer selvsagt an på barnets alder/alder på det eldste barnet i bilen, hvor moden han/hun/de er, hvor butikken ligger, hvor lenge man skal være der inne, osv osv osv.

Gutten min er snart 6, og får ikke sitte alene i bilen hvis jeg skal handle. Skal jeg bare rett inn døra hjemme og hente noe, så ok. Men ikke hvis jeg vet jeg skal ut mer enn et lite øyeblikk.

Hva andre velger for sine 6 åringer kan være annerledes, uten at jeg nødvendigvis syns de er sprø av den grunn- er absolutt åpen for muligheten om at jeg er litt hønemor på dette (har fått høre det før).. men man gjør vel det man føler er trygt og greit..og slik velger altså jeg! :)

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke skal de være alene hjemme før de er 10 år...

Er det noen som lar så små unger være alene hjemme da???

Hadde ringt barnevernet omgående om jeg visste om noen som lot så små barn være alene hjemme...det er omsorgssvikt...

Skrevet

Her vi bor er det en liten lokal nærbutikk hvor jeg ser bilen hele tiden mens jeg handler. Skal jeg bare ha melk og brød stopper jeg der, og min datter har venta i bilen siden hun var baby.

Skrevet

Snakk for dere sjæl, dere som har så grinete og fæle unger hvis de blir vekket!

Sånn er ikke mine. Ja, mye bedre for et sovende barn å sitte igjen i bilen..sikkert veldig trygt og godt å våkne opp mutters alene.

Skrevet

å ja? hva gjør foreldre som jobber da? sfo er faktisk over etter 3 klasse.

Tror du ikke det er vanlig at unger er hjemme et par timer etter skolen før foreldrene kommer hjem fra jobb? Da er du ganske grønn

Skrevet

Hvis de klarer å komme seg ut selv hvis noe skulle skje synes jeg det er greit.

Ellers har jeg ved et par anledninger latt babyen bli igjen i bilen mens jeg f.eks. har stukket inn på bensinstasjonen og betalt. Begge gangene sov han og det regnet skikkelig, så jeg anså sjansen for at noe skulle skje som svært liten (jeg kunne dessuten se bilen hele tiden) sammenlignet med trøbbelet med å ta en sovende baby ut i høljeregnet to minutter.

Skrevet

hvis barnet ikke sover tungt, våkner det av bildøra som smelles igjen, da er det bare å ta med ungen. Hvis ungen ikke våkner av bildøra, sover han såpass tungt at han ikke våkner i løpet av 1-2 minutter å ser at han er alene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...