Sommerbebiss Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Jeg er nå i min 13. uke, dette er mitt første barn så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg hadde små blødninger og kraftige smerter i rundt uke 7, så jeg ringte legen min. Men han sendte bare en søknad om UL til sykehuset, så jeg tenkte jeg kanskje skulle få den timen ganske snart. Men den timen skal jeg ikke til før jeg er 18. uker på vei... Jeg var altså til lege i jan, men fikk ikke time før i mars. Har også lest at i første kontroll skal legen ta blodprøver, urinprøver osv. Men legen min bare skrev denne søknaden og sendte meg ut igjen. Jeg stod bare som et spørsmålstegn når jeg var ferdig, og lurde på om dette var alt som skulle til i første svangerskapskontroll. Så sa han ja, og at timen var gratis når det gjelder graviditet, så for han inn på kontoret sitt igjen. Jeg er jo veldig skeptisk, vet jo ikke hva disse smertene var. Men har ikke hatt de nå på ca en måned, så det er jo positivt! Men har i senere tid ringt ned igjen på legekontoret, før å prøve å bestille en ny kontrolltime, men når de søker opp navnet mitt. Sier de at det står at jeg har hatt den kontrollen, så jeg trenger ikke flere.. Jeg har prøvd å sagt at det ikke var noe kontrolltime, men da svarer de meg ganske frekt og sier at legen kan det han driver med.. Kan noen fortelle meg hva som er rett her? Skal jeg ikkje få et slikt graviditetskort eller hva det heter så jeg skal ha med meg på senere kontroller på UL?
AneG Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Høres litt merkelig ut..på 1ste time tar de blodprøver, og spør om litt forskjellig.. Dersom du i tillegg har hatt blødninger ville jeg iallefall "stått på krava" for å sjekke at du ikke har hatt en spontanabort. Ring jordmor å hør med henne og forklar henne situasjonen, kanskje hun kan henvise deg til gynekolog som kan ta tidlig UL... Det er jo også slik at du har krav på x antall kontroller i en graviditet (ca 8-9 tror jeg) - før min ord.ul hadde jeg vært på to kontroller, en hos lege i uke 9 og hos jordmor i uke 12, deretter var jeg på ord.ul i uke 19 ca, og neste kontroll hos jordmor er i uke 24 tror jeg det er... Jeg går kun til lege på første kontroll siden "min" jordmor ikke tar blodprøver - ellers går jeg bare til jordmor, føler at hun har mye bedre tid til å snakke med meg og høre på det jeg sier... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå