Gå til innhold

redde for babyen no..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har nettopp fått beskje om at har svagersapsdiabetes, noe jeg ikkje hadde med min første, jeg er vist veldig liten i magen også, og når jeg sier at jeg har bare 4 uker igjen ser folk rart på meg.. finner ikkje ut så mye om svangersakpsdiabetes på nette og er virkelig redde no kjenner jeg.. noen som kjenner til dette og som vett om det er farlig for barnet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. tro ikke det er så veldig farlig. er vel bare det at babyen kan bli "tjukk" før han kommer ut. de vil nok følle deg opp godt tenker eg.

Eg fikk samme beskjed. men hadde det heldigvis ikke. *

De tipsa eg fekk var å spise sunt ikke ete snop og ete lite frukt. drikke kun to glass melk for dagen. jordmor sa eg skulle tenke som en diabetikar. kjøp fun light saft i steden for brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant litt om mulige skader, men som de heller ikke er helt sikre på. Jeg råder deg kanskje mest til å spørre lege eller jordmor neste gang du er på kontroll for å et mer proffesjonelt svar som du kan føle deg trygg på. Jeg har ikke Sv diab. selv, men har det som heter glukoseintoleranse og må følge alle råd som gis til diabetikere. Trenger du noen kostholdsråd kan jeg dele på de jeg har :-)

 

" Er svangerskapdiabetes farlig for mor og foster?

 

Risikoen for komplikasjoner avhenger ev når i svangerskapet det høye blodsukkeret utvikles og av hvor høyt det er. Gravide som trenger insulinbehandling har en noe større risiko for komplikasjoner enn gravide som har et normalt svangerskap. Det er fremdeles uklart hvor stor betydning en kostholdsregulert svangerskapsdiabetes egentlig har på mor og barn.

 

Det mest fremtredende problemet er høy fødselsvekt hos barnet. Allikevel fødes de fleste store barn av gravide uten diabetes. Det diskuteres hvorvidt den høye fødselsvekten skyldes svangerskapsdiabetes eller de andre risikofaktorene som ofte finnes hos disse kvinnene (som overvekt og alder).

 

Den høye fødselsvekten skyldes sannsynligvis at disse barna lagrer mer fett ettersom de lever i et sukkerrikt miljø. På tross av sin høye fødselsvekt er disse barna spesielt skjøre. De har en tendens til lavt blodsukker, høyt gallestoff (bilirubin) og de kan få pusteproblemer. Disse barna trenger ofte ekstra overvåkning de første dagene. Det er ikke påvist økt sykelighet og dødelighet hos de nyfødte."

 

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/svangerskapsdiabetes.php

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har diettstyrt svangerskapsdiabetes :o) Det er ikke noe problem for meg! Har bidratt til et sunt svangerskap. De oppdaget det ca halvveis i svangerskapet og jeg er godt fulgt opp av fastlege og sykehus, jeg målte først blodsukker 5 x daglig 3 dg i uken og nå er jeg nede i 5 x daglig 1 dg i uken fordi målingene var så bra. Jeg lå rett over grensen på glukosebelastningen og har kanskje ikke den mest alvorlige typen heldigvis. Jeg har fått et hefte om diett og tilbud om veiledning fra ernæringsfysiolog som jeg ikke har tatt i mot siden jeg har holdt meg godt nede på egen hånd. Jeg har kuttet ut alt som heter hvitt sukker.... Snop, brus, kaker etc i tillegg til varer med høy glykemisk indeks som mange typer ris, pasta, brød, potetvarer etc og i tillegg har jeg kun to kvoter frukt eller melkeprodukter daglig. Så det kan være lurt å få i seg vitaminer gjennom grønnsaker og gjerne kosttilskudd :o)

 

Det jeg har fått opplyst kan skje med barnet er at det kan ha høy fødselsvekt i tillegg til at det kan få problemer med styringen av blodsukkeret når det blir født siden det har måttet behandle "mitt" høye blodsukker siden min kropp ikke har klart det. Det er ikke noe du trenger å bli skremt av, men bare holde passe på hva du spiser og måle blodsukkeret jevnlig...

 

Snakk med legen eller jordmor om din bekymring sånn som nevnt over her..... Det er ikke noe jeg har bekymret meg så veldig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med legen i dag og fikk svar på glukosetesten den var ganske høy, de sa at jeg måtte leve som en diabetiker, men jeg kjenner at jeg synes ikkje dette er noe kjekt, vist ikkje at jeg var i risiko gruppa en gang, følte ikkje at jeg fikk noen råd eller noen svar på det jeg spurte om, håper bare fastlegen min er der når jeg skal tilbake....

tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare og hjelpe meg med å finne sider jeg kan finne ting på...

 

hjelper at det er flere som har det samme som meg eller bare det å få noen råd..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjedeligste med svangerskapsdiabetesen er jo at man har høyere risiko for diabetes 2 senere i livet. Det er ingen hyggelig beskjed, men alle tiltak du nå vil gjøre vil forbedre alle sjanser til å ikke bli verre og utvikle diabetes for senere. Tenk/les litt fedon, ha et lavt fettinnhold og unngå mest mulig alt som smaker søtt. For min del holder jeg meg også unna alle kunstige søtningsstoffer da jeg overhode ikke vet hvor dette blir lagret i min kropp. Og så er det mosjon da, noe som visst er superviktig, men omtrent er helt umulig for meg å gjennomføre pga bekkenet.

 

Lykketil, det er jo ikke så mange ukene igjen heller da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har lest det at det kan være en stor fare for meg senere... jeg har fra får av en veldig søt tann for og si det sånn, jeg trener litt men det er ikkje så mye jeg klarer å trene no med et bekken som ikkje er helt samarbeids villig.. :) men bare kjente at panikken tok meg når det kom til babyen, hu har fått gått igjennom mye allerede og hu er ikkje født enda... men jeg takker så sykt mye for alle råden og at du/dere tar dere tid til å svare....

takk og lykke til dere også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha ein liten søster på 10 år (verdens beste "attpåklatt")

Når mamma gjekk gravid med henne,så fikk hun sv.diabetes og måtte måle seg og ta insulin sprøyter eit par ganger om dagen. Sjangsen for at mamma skulle få diabetes etter fødselen var og stor,men mamma slapp heldigvis under der. Min søster var 4080 gr når hun ble født,1 uke for tidlig. (satt i gang) Verken mamma eller min søster har noe "men" etter sv.diabetesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får svangerskapsdiabetes er man disponert for diabetes type II og det er et mindretall av dem som har svangerskapsdiabetes som har det når barnet er født.... Det betyr kun at man må passe på kosthold og fysisk aktivitet videre i livet for å unngå å få diabetes senere. Jeg fikk opplyst at om jeg passet kost og aktivitetsnivå kan jeg forskyve diabetes med flere tiår, f eks få det når jeg er 80 i stedet for 60....

 

Min far utviklet det da han var ca 50 i en tung periode hvor han tok av mange kilo pga psykisk belastning...

 

 

Vi får bare være sunne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...