bitthen Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Det er trangt bekken i familien, mor og slektninger på morssiden har alle måtte ta keisersnitt, og min mor har seff anbefalt meg å få målt bekkenet. Var på sykehuset i dag, sa til gynekologen min at det var trangt bekken i familien og at jeg ønsket måle det. Nå vil jeg selvsagt føde naturlig så langt det lar seg gjøre, men greit å få avklart mener jo jeg.. Gynekologen min fortalte at de ikke måler bekkenet lenger - men har det i mente ved fødsel og tar keisersnitt ved behov dersom det viser seg at der er problemer. Dersom bekkenet viser seg å være for trangt med førstefødte, blir det keisersnitt på nestemann. Hun sa at det bare var vanlig med røntgen på mødre under 150 dersom mistanke om smalt bekken.. Nå er jo jeg "hele" 153 da, så.. Tror jeg vil be fastlegen/jormor henvise meg for å få avklart uansett.. Er det noen andre som har erfaringer med dette? Kjenner jeg blir litt stressa av hele greia....
velsignet med to Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Vi har det samme i min familie (på min mors side), og jeg bekymra meg også veldig mye for det under første svangerskap. Tenkte mye på det og var redd jeg skulle "gå glipp av" en normal fødsel. Pratet mye med jm om dette, men hun beroliget meg og gav meg samme opplysninger som du har fått; at de har gått bort fra å måle bekkenet nå, men har det i tankene under fødselen hvis det oppstår problemer. Hun sa også til meg at det er usikkert hvor arvelig det er, at det nok er mer tilfeldig, men det vet jeg ikke om stemmer da. Men iallefall, så fødte jeg normalt og bekkenet mitt utvidet seg fint. Prat med jm/lege om det når du er på kontroll Og lykke til uansett hvordan det går!
Live-engangtil Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Hei! Jeg hadde en vanlig fødsel som endte med tangforløsning (og diverse trøbbel etterpå) med første mann og begynte å lure på om jeg skulle trygle om KS med nummer to, men valgte likevel å gå for vanlig fødsel..helt til en fødselslege tok det som skjedde på alvor og henviste meg til røntgen av bekkenet en måned før jeg skulle føde nr to normalt. Det viste seg da at bekkenmålene var usikre, bekkenet var noe skeivt og jeg fikk beskjed om at KS ville være det beste i en slik situasjon. Fødselslegen var sjokkert over at det ikke ble tatt røntgen av bekkenet med en gang etter den første fødselen - det skulle absolutt vært gjort mente han. Hvis du lurer ta heller et røntgen er min mening. Da vet du og slipper å gå rundt med den usikkerheten og da kan du heller glede deg til fødselen om det nå blir på den ene eller den andre måten:-)
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Nja, ei jeg gikk på fødselskurs med for tre år siden fikk tatt røntgen og målt bekkenet sitt av samme grunn som du ville ha det. Jeg ville nok ha forsøkt et annet sted før jeg aksepterer svaret. Blir jo veldig mye ekstrastress å finne ut av dett under fødselen, i forhold til å kunne planlegge litt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå