Dårlig fantasi Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Fikk et uhyggelig brev i posten i dag, hvor det sto at det er påvist blotypeantistoff M i blodet mitt. Dette kan i noen tilfeller være årsak til hemolytisk sykdom hos fosteret (er 8 uker på vei). Dro rett til legen for å få en forklaring på hva dette betyr. Han forsøkte å berolige meg, og tror han sa at en av 1000 gravide får dette påvist, og bare en promille av disse opplever å miste fosteret. Det som i værste fall kan skje er at mitt antistoff M angriper fosterets røde blodlegemer, som kan gjøre at fosteret ikke får surstoff, og dør. Så derfor får jeg tett oppfølging fremover nå. Men ettersom jeg leser diverse på nettet, står det et sted at det er nærmest ingen risiko for at fosteret får denne sykdommen når antistoffet er M (finnes mange forskjellige antistoff). Jeg synes ikke helt jeg blir klok på dette. Er ille å gå rundt uten å vite. Fikk ikke helt med meg alt legen sa, siden jeg var i sjokktilstand. Noen andre som har opplevd noe sånnt, og hva skjedde videre da?
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har en slekting som har noe lignende (vet ikke hvlket antistoff hun har). Hun har idag en frisk gutt på 3 år og en frisk jente på 2 mnd. Hun var ofte på kontroll på sykhuset under begge svangerskapen. Om jeg ikke husker feil fikk gutten hemolytiskt syndrom. Han blev født med keisersnitt og fikk blodtransfusjon, men allt gikk veldig bra. Lykke til!
Dårlig fantasi Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2010 Takk for svar. Ser at det kan være problematisk hvis mor er Rh neg og far Rh pos. Men hos oss er det omvendt, og det tilfellet står det ingenting om. Har lest at det ikke er noe problem om mor er Rh pos (som jeg er), men jeg har jo likevel fått brev om tett oppfølging.... ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå