Pinnus Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Lurer på om det er noen som har vært gjennom et ks grunnet fysiske utfordringer? Hvordan og når ble denne avgjørelsen tatt? Har selv hofteleddsdysplasi, og opplever at både JM, gyn og fødselsleger ikke kan mye om dette. Har vært på samtale på sykehuset idag (KK på Haukeland), men legen jeg snakket med hadde null peiling på problemstillingen. Hun hadde ikke vært borti noen gravide med denne problemstillingen, og her snakker vi om det nest største sykehuset i Norge. Frustrert...! Jeg ønker ikke selv å måtte ta vurderingen om ks el vaginal fødsel er best, men vil at det skal være en medisinsk vurdering. Har ikke fødselsanst, men frykt for at fødsel skal ødelegge hoftene mine helt og trenger en medisinsk vurdering på mulig utfall. Er det mulig å ta en ren ortopedisk undersøkelse og ta deres vurdering med til samtale? Noe som har vært igjennom noe som helst lignende? Setter veldig stor pris på svar!
Anabelle2010 har født! Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Dette kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men jeg ville absolutt ha krevd å få en bedre vurdering/utredning i god tid før fødsel!!! At fødselslegen ikke har møtt en lignende problemstilling før, kan ikke være avgjørende for din helsetilstand etter fødselen. Dette høres jo ut som ren gambling med andre folks helse! Få fastlegen til å henvise deg til en spesialist på din diagnose og få dem til å gi deg en vurdering skriftlig som du kan ta med til fødsellege.
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Kan desverre ikke hjelpe deg, men du kan jo for sikkerthets skyld ta kontakt med ortoped for å få sjekket! Jeg har selv hd og har slitt veldig med kraftig bekkenløsning i mine svangerskap, alle barna er født vaginalt, og jeg har ikke større problemer etter fødselene enn jeg har hatt før. Men det kan helt sikkert være individuelt! Håper du får snakke med noen som kan dette! Lykke til!!
Nickey Mouse Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har hofteleddsdysplasi. Såpass ille blitt at jeg må skifte ene siden når baby er kommet. Forrige svangerskap/fødsel var det ingen som nevnte dette engang, før jeg lå på føden og jordmor så arrene etter tidligere operasjoner. Da ble hun litt stressa. Men det var ingen problemer med fødselen. Denne gangen har jeg snakket mye med legen min og jordmor ved sykehuset. Ser ingen grunn til å ta ks denne gangen heller, selv hvor forverret situasjonen med hoftene er. Det jeg tenker mest på er å få kompetente mennesker til å sjekke jenta så raskt som mulig. Gutten vår ble sjekket flere ganger den første uken. Senoppdaget hd er etter en uke...
anita9 Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har en hofte med nekrose så ikke det samme som deg, men har ganske nedsatt bevegelighet i hofta og belastningsvondt. Fikk av fastlegen høre at de sannsynligvis ville velge keisersnitt. Da jeg hadde samtale med fødselslege så hadde ikke hun noen erfaring med dette, men anbefalte vaginal fødsel ut fra "sunn fornuft" som hun sa. Ringte for sikkerhets skyld ortoped på Ullevål selv og de kunne bekrefte bare helt generelt at vaginal fødsel gikk bra. Dette hjelper kanskje ikke deg så mye, men du kan jo ev ringe eller be fastlegen din kontakte ortopedene og høre deres mening.
Pinnus Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2010 Takk for svar! "Kjekt" å se (misforstå meg rett) at det er andre med HD også. Fødselslegen fikk det jo nesten til å høres ut som jeg var den eneste i verden.... Har dere operert for HD også eller? Jeg har vært operert 8 ganger, og ønsker virkelig ikke at svangerskap og fødsel skal lage så store skader at jeg må skifte hoftene. Når der er sagt sliter jeg med HD'en til vanlig da, og har en drøss med stillinger jeg kan verken sitte eller ligge i. Derfor skeptisk til hvordan en fødsel skal kunne gjennomføres rent praktisk. Kan ikke ha beina i vinkel, ligge på noen av sidene osv.... Sliter dere andre med HD med smerter og plager til dagen? Har heldigvis ikke fått noen bekkenløsning oppå det hele enda....
Nickey Mouse Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Hmm,. huff, høres ut som du sliter enda mer enn meg! Jeg har 4 operasjoner bak meg: en hvor de vrei lårbeinet (2 op), og takplastikk på begge sider. Nå må jeg skifte hele leddet på høyre side i en alder av 28! FIkk meg en knekk når jeg fikk beskjeden da ja! Visste jo at det måtte til etterhvert, men hadde ikke i mine verste mareritt trodd at det måtte gjøres så tidelig. Ble gravid da operasjon var under planlegging (når man slutter å prøve...) Har vært sykemelkt siden oktober. Jeg har mye vondt til vanlig, men har på en måte lær å leve med det. Men da jeg ble gravid ble det mye verre. Bekkenløsning hjelper jo ikke på heller... Går til fysio to ganger i uken for å prøve å hjelpe på bl litt, men hoften får hun ikke gjort noe med. Hvor i landet bor du da? Eller hvilket sykehus tilhører du, hvis du vil si det? Jeg har ortopeden min på Ahus, som går for å være en av landets fremste spesialister på hd. Han er en god støttespiller å ha. Sant som du sier, det er litt godt å se at man ikke er alene. Selv om man selvfølgelig ikke unner noen andre det heller. Jeg er spent på hvordan det går med jenta i magen. Det var litt beroligende sist, med gutt i magen - større sannsynlighet for jenter å få det etter hva jeg har hørt. Lurer på om det blir putebarn på oss denne gangen? (de bruker visst ikke så mye pute lenger hørte jeg?)
Pinnus Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har hatt salters operasjon på begge hoftene(2 operasjoner på hver side), pluss den rotasjonsoperasjonen som du har hatt, på begge beina. (2 op på hver side)Så her er det fullt opp på begge sider. Ønsker derfor veldig, veldig sterk å slippe slitasjen og måtte få hofteprotese og enda flere operasjoner... Jeg er snart 25 liksom. Bor i Bergen og hører til KK på Haukeland, så skulle tro de hadde sett litt, men der tok jeg feil gitt.... Går også til fysio to ganger i uken, hun er den eneste som forstår skikkelig hva som feiler meg, har kompetanse og erfaring på området osv. Hun har to studenter som er med henne hver gang fordi kompetansemangelen på HD hos voksne er så stor. . Ble henvist dit av min tidligere lege (før denne fastlegeordningen kom) som har jobbet som ortoped. Tenkte jeg skulle bestille meg en ny time der og få han til å skrive en vurdering, med mulige utfall om slitasje ol. Så har jeg noe medisinsk å ta med meg. Så sant det er mulig å forutsi noe da. På KK er de stor tilhenger av å vente i det lengste for å se hva som skjer. Dette vil jeg unngå for alt det er verdt. Enten føde vag med god prognose om at dette kommer til å gå fint, og ikke få noen stor innvirkning på HD'en. Evt ha et planlagt ks pga mulige store slitasjekonsekvenser mm. Ønsker overhode ikke at de skal vente å se hva som skjer, hoftene er ødlagt og så ender det i haste-ks uansett. Ja, vi skal ha jente, som har 80% større sjanse for HD en gutter. 80%?! Vanvittig mye.... Så jeg nekter å gå derfra før barnet er scannet opp og ned og i mente.... Nesten så jeg ønsker pute de første månedene uansett. I flere land er UL og screening av nyfødte rutine (feks Tyskalnd og Sveits) og for de aller fleste er problemene løst ved 4 måneders alder.
Nickey Mouse Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Jepp, min lille jente skal sjekkes i alle retninger... He he! Mamma sa med en gang jeg ble født at det var noe galt, men de ville vente til jeg begynte å gå. Takk for den... Mamma hadde rett hun, og jeg ble lagt i sprikegips rett etter jeg hadde lært å gå (under året). Det var jo for sent da! Søsteren ble lagt i pute med en gang hun ble født, og aldri hatt noen plager. Sannsynligvis hadde ikke hoftene blitt 100% selv om jeg var blitt lagt i pute, men bedre ville det nok vært! Min ortoped har ingen betenkligheter med vaginal fødsel. Der ligger ikke hovedproblemet for min del ihvertfall. Problemet er tyngden på slutten er jeg redd. Gikk 11 dager over termin sist, håper jeg slipper nå! Men fastlegen min ihvertfall på min side, og mener jeg heller bør settes i gang før termin. Det er jo ikke en ønske-situasjon, men det hadde vært fint å kunne ha muligheten til å kunne gå etter fødsel også! Jeg går til fysio to ganger i uken også, men det er mest for å lette på smertene ved bl. Den ene hoften er blitt såpass ødelagt at vanlig fysio ikke hjelper annet enn strekking/tøying. Noe som absolutt ikke fungerer sammen med bl. Stå på krava dine! Jeg er heldig å ha hatt en mamma som har sloss for meg opp gjennom årene. Hun har ofte mye større kunnskap enn de legene vi har vært borte i. Heldigvis fant vi til slutt den ortopeden jeg har nå. Jeg er visst et interessant tilfelle, så får heldigvis den oppfølgingen jeg trenger. Men det er helt håpløst med kunnskapsløse fastleger. Forrige skiftet jeg da han nektet meg røntgenrekvisisjon (trengte den for å ta bilder å sende ortopeden, så han kunne vurdere før jeg kom inn), og ville gi meg Brexidol for å se om det hjalp. (fikk komme rett på sykehuset og ta rtg istedet da!). Nå har jeg en fastlege som faktisk innser sine begrensninger og hører på meg og ikke prøver å overstyre spesialister!
Pinnus Skrevet 20. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. februar 2010 Brexidol ja.... Da hadde det klikket for meg;) Ja, nå har jeg bestilt operasjonsbeskrivelsene og epikrisene fra sykehuset, så får ha dem med til neste føselssamtale. Så får jeg bare vente og se hvordan det utvikler seg. Skal tilbake i mai, så får se tilstanden ann da. Har ikke termin før i juli, men var ingen respons på dette under 2.tri eller KS forumet. Så har tid enda! Men har begynt å slite skikkelig nå, og jeg orker bare ikke å måtte skifte hoftene altså...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå