Gå til innhold

Stikkninger. Min jordmor svarte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..at det er babyen som ligger å gnikker og presser nedover mot mormunnen. Dette kan føre til modning og åpning, spesielt for andregangs-flergangsfødende, da vi ikke har en livmorhals som skal flates ut før åpningen.

Jeg er uke 31+2, og hadde jeg vært rundt 36 uker sa hun at hun ville ha sjekket meg helt forsiktig. Men nå ville hun ikke prøve i tilfelle hun provoserte og fremskyndte ting ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man ikke livmorhals som førstegangs? hvorfor ikke?

Skrevet

Som førstegangs har du livmorhals ja, men ikke som andre-/flergangsfødende.. Etter man har gått gjennom en fødsel bare lukker murmunnen seg igjen, og halsen er "borte"..

Har ikke satt meg sånn kjempemasse inn i dette altså, men vet at andregangsfødende ikke har livmorhals hvertfall ;)) Det er også en av grunnene til at det oftest går fortere med andremann enn første gangen.

Det er sikkert noen som kan arrestere meg/korrigere litt her men.. =)

Skrevet

Hehe, var ikke det hun skrev.. Andre- og flergangsfødende har livmorhals som ikke skal flates ut. Førstegangs har livmorhals som skal flates ut ;)

Skrevet

Skjønner - bare jeg som leste feil første gang:) Er andregangs, synes bare jeg husker at jordmor var så overrasket over at jeg ikke hadde livmorhals når jeg kom inn på sykehuset med første. Hadde forresten mange "stikkinger" i området i ukene før - kanskje det var da den ble flatet ut?

Skrevet

Det kan godt hende :)

Hadde også mye stikkninger med førstemann, og noen skikkelig vonde kvelden før natta da vannet gikk.

Kan håpe denne her også kommer litt før termin ;)

Skrevet

Når har du termin da? 31+2 sier du, har vi termin ca samme tid? jeg har 21. april:) har ikke kjent noe stikking denne gangen:)

Skrevet

Åå, da vet jeg det :) Har alltid lurt på hva de stikningene er i det siste! Fikk modningsakupunktur i går og hadde noen voldsomme stikkninger på kveldingen! Får håpe det var tegn på at ting begynner å skje ;-)

Har termin i helgen :-D

Skrevet

Jeg har hatt vedlig mye stikninger i de siste ukene, er 38+5 i dag og min JM sa det samme:) Hun ville ikke sjekke meg for å kjenne om jeg var moden i fare for å sette i gang noe. Det er visst vedlig individuelt når de evt. sjekker, men hun kom ikke til å gjøre det før jeg evt. gikk på overtid (noe jeg ikke tror jeg kommer til å gjøre).

Skrevet

Jeg har termin 19.april =)

Men har bestilt fødsel like etter påske, hihi ;) Har masse besøk i påsken, så fint om vi får de ut av huset før ting setter i gang!

Skrevet

Lykke til totti og Bellen^2 =)) Får håpe det skjer noe snart da :)

Hadde jo ikke vært krise om hun kom til å fremskynde noe på deg da Bellen^2, babyen ligger jo bare å koser seg nå =)

Ja jeg har skjønt at det er veldig store forskjeller på om/når de evnt sjekker..

Skrevet

Nope, hadde ikke vært krise i det hele tatt;) Men jeg skal føde på Ullevåls ABC avdeling så alt skal være så naturlig som mulig :) Tipper at lillebror kommer om et par dager uansett jeg :)

*lykke til til deg også:)*

Skrevet

Ville hun ha sjekket i uke 36?? Tenk om det setter i gang noe, 4 uker før temrin.... Min jordmor er rimelig klar på at å sjekke el strippe før termindato skal man ikke gjøre.

Skrevet

Hehe ja daså =) Får håpe du har rett!

Jeg har enda en stund igjen, men har et påtrengende behov for å få alt klart..!

Skrevet

Jepp, det var det hun sa! At hun ville sjekket forsiktig etter modning og evnt åpning.

Pga at jeg har så mye stikkninger nå, og førstemann kom 9 dager før termin.

Det er veldig forskjellig fra jordmor til jordmor hva de praktiserer..

Skrevet

jeg ble skjekket i uke 34, fordi jeg har hatt mye stikkinger. skal på kontroll i morgen. (er nå i uke 36) og jordmora min vil skjekke igjen da, vis jeg ville. så det er stor forskjell på jordmødrene.

Skrevet

De tok UL av livmorhalsen min og den er 4.4 cm og det var det den skulle være. Om vi ikke skal ha hals, så er det jo rart at den skal være 4.4 cm da?

Eller er ikke det halsen, bare livmormunnen?

*forvirra*

Skrevet

Jeg har også opplevd denne stikkningen. Jeg er nå i uke 31. Var på kontroll og fikk innvendig ultralyd. Da var livmorhalsen på 3 cm (flergangsfødende). Skal den til vanlig være over 4 cm? Legen sa at 3 cm var bra, og at det ikke var noe fare for fødsel i nærmeste fremtid.

Skrevet

Nå blir jeg også sånn smått forvirra her.. hmm, må vist undersøke litt nøyere hvordan vi er laget og fungerer skjønner jeg!

Sorry evnt feilinfo her, men mente det var sånn det var!

Skrevet

Min mente 4.4 var perfekt, men at de ikke ble bekymret for fødsel før den var 1 cm. Så da er sikkert 3 cm helt fint.

Skrevet

Er andregangs og har ingen stikkninger, buhu... Er i uke 35 det er sååå tungt, håper jeg slipper å gå over tiden denne gang..

Skrevet

Eg har hatt masse stikkninger den sisste uka. er 33+6. men eg har og nylig hatt ein innvendig ultralyd og hadde rekord lang livmorhals på 8 cm. hehe.

Skrevet

Min var 3,5 cm når jeg tok ultralyd før jul, når jeg var på sykehuset i uke 36 så var den 2 cm.. Og nå er jeg i uke 37 og er plaget av masse murringer og små kynnere som kommer og går. .så da er jeg forhåpentligvis fødeklar om en uke eller 2 ;) Lykke til alle sammen :D

Skrevet

Stikninger kan skyldes det du sier, men det kan også være nervesmerter. Har oppfølging på sykehuset ukentilig pga. livmorhals som er blitt avflatet, samt nebbing (hadde ikke stikkninger da det skjedde).

Har de siste ukene hatt mye stikkninger, men livmorhalsen har heller økt.

Både førstegangs og fleregangs har livmorhals som skal avflates før fødsel, så det stemmer ikke helt det som har blitt sagt! Koniserte har gjerne kortere/svakere livmorhals enn de fleste, men det har kun med operasjonen å gjøre!

Ønsker deg uansett masse lykke til videre i svangerskapet og håper at livmorhalsen din er uberørt av stikkningene :-)

Ha en fin kveld!

Skrevet

Hva er nebbing??

Godt det er noen som kan oppklare litt ;)

Hun kan godt komme litt før altså, og helst like etter påske =p

Lykke til videre du også ! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...