Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Jeg fyller snart 30 og skal ha ca 15 gjester med på restauranten jeg er deleier i. Jeg kommer til å stå for maten, pluss ca 10 flasker vin og 2 flasker sprit. Så lurer jeg på, er det greit å la gjestene betale dersom de ønsker mer å drikke? Kjenner at jeg syns det er litt kleint, men partnerne mine mener det er sånn det burde gjøres.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Jeg mener at hvis man inviterer til fest det være seg 30-års dag, 50-års dag,bryllup så betaler den/de som holder laget for gildet. Hvis man ikke har råd til det så bør man finne andre rimelige løsninger/lokaler
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Når vi feiret 30 årslaget vårt fikk gjestene mat, dessert,nattmat,velkomstdrink og drikke til middagen og desserten. Ville de drikke noe mer utover det måtte de ta med selv.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Er vell neppe lov med medbrakt på restauranten! Hjemme fester blir jo noe annet!
annesmil Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Jeg synes du er kjempe spandabel, 15 personer på all den drikken! Tror ikke dere trenger mer... Å om noen vil ha mer, så er det ikke noe problem at de betaler selv. Synes jeg : )
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 All den den drikken? En halv liter vin og en dram eller to må man da nesten forvente!
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Jeg hadde ikke stusset om det var opp til meg å betale for drikke ut over det du byr på
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Kommer evt til å ha redusert pris på drinker, 50% (min anndel av både fortjeneste og innkjøp, jeg skal ikke tjener på gjestene) Takk for svar. Mener nemlig også at man bude stå for alt selv dersom man har lag, men her er det ikke bare jeg som har noe å si. Kunne selvfølgelig valgt å ha det på en annen plass, men dette er den fineste restauranten i området, pluss at det faktisk ville føles litt snodig å gå til konkurenten å betale mange ganger det jeg må ut med nå.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Hvis dere skal stenge av restauranten for privat selskap så kan vel gjestene ta med seg en flaske vin selv? Det står jo ofte i inbydelser at vi holder vin til middag og kaffe, dere står fritt til å ta med noe i tillegg f eks. Men det er jo litt rart å legge festen til en restaurant du er deleier i, og så legge opp til at alle gjestene skal bruke penger der....
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Dere er jo bare 15 personer så hvorfor ikke ha det hjemme? Da blir det ikke så dyrt hvis du handler på polet!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Ja, ikke sant, det er det jeg syns også, men det er min partner som er litt steil på dette. Nei, vi skal ikke stenge restauranten, da det ville kostet flere 10-talls tusen Kjenner at jeg burde ta en prat med deleier, også får han heller sette regningen på meg,på drikke utover det avtalte, burde jo ikke spille noen rolle for ham hvor pengene kommer fra.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #13 Skrevet 16. februar 2010 Men dersom jeg tar regningen, så er det greit å sette noen begrensninger, eller? Vin kan jo koste fra 100kr til 2000kr liksom Hva med vin til maten og gratis drinker utover kvelden? HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 Du kan jo velge en rød og en hvit vin som gjestene får servert når glasset er tomt, synes ikke akkurat de skal få vinkartet og bestille som de vil på din regning:) Hvis de får drinker i tillegg, og en cognac eller baileys til kaffe / dessert så synes jeg det høres ut som et kjempefint opplegg... Det er jo bare å opplyse kelneren om hvilke drikkevarer som skal være tilgjengelig. Kanskje du kan lage en bursdagsmeny som legges ved kuvertene der det står et par valg for mat, og tilgjengelig drikke (brus, kaffe, vann, den og den sorten vin, og kanskje 3 ulike drinker...) Hvis noen da bestiller noe som ikke står på "din" meny så er det jo en selvfølge at de betaler det av egen lomme:) Lykke til med feiring, og gratulerer med dagen...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Syns jo du selv må bestemme om du vil betale for gjestene dine eller ikke....det er jo ikke noe deleierene bestemmer da. Om du vil stå for regningen så må jo du få bestemme det selv...men at du bestemmer hva som kan drikkes som noen sa...av en type flaske rødvin og type flaske hvit og evt det som er av drinker. Siden dere ikke skal stenge for andre har jo ikke dette noe å si..må jo være bedre for de å tjene noe på 15 gjester enn ingenting. Syns du skal bestemme dette selv hvordan du vil gjøre det jeg .... vil du ta regningen syns jeg DU skal bestemme det for det har ingen andre noe med. Lykke til med feiring og gratulerer med dagen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå