Diana83 Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Noen av dere damer her inne som har hatt dette, eller vet litt om tilstanden? Hadde forhøyet blodtrykk på kontroll, så nå skal de følge nøye med. Er ikke så bekymret for meg selv, men tenker litt på hva dette kan ha å si for mini i magen?
-Ea- Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Jeg hadde det med første mann og det gikk ganske fort fra jeg fikk høyt blodtrykk til vannet samlet seg i kroppen. To dager tror jeg det tok. Det er en tilstand som de tar alvorlig, så vær på utikk etter symptomer og ring føden heller en gang for mye enn en for lite. De symtomene jeg fikk var høyt blodtrykk, masse vann(kunne sette fingermerker i panna mi), vondt øverst i magen og kvalme. Les deg opp om det! Lykke til!!!
Diana83 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2010 Tusen takk for svar -Ea- =) Jeg har allerede hatt en del vann i kroppen (i alle fall hevelser) noen dager, og smerter øverst i magen har jeg hatt lenge (men lege mente da at dette mest sannsynlig var betennelsestilstander mellom ribbeina pga spark fra ungen). Skal ikke til ny kontroll før neste onsdag, er det noe jeg selv kan gjøre/bør unngå for å forverre en slik eventuell tilstand?
DK+2 Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 For 3 år siden hadde jeg svangerskapsforgiftning med førstemann. Hadde høyt blodtrykk ganske store deler av svangerskapet, mot slutten fikk jeg litt vann i kroppen (fikk carpal tunel syndrom i hendene pga vannet som presset mot nervene) og protein i urinen fikk jeg over natta. Jeg ble da lagt inn på sykehuset og fikk hodepine i tillegg, holdte på å bli keisersnitt, men ble satt igang dagen etter (han ble født 2 uker før termin). Alt gikk bra, men jeg er veldig obs denne gangen på symptonene, og heldigvis får jeg oftere kontroller nå på slutten (er i uke 34). Blodtrykket mitt er fint nå og ingen tegn til noe enda, men jeg vet det kan komme... Syns du skal be om kontroll oftere, for det kan skje endringer ganske fort, og det er bedre å sjekke litt "for ofte".
-Ea- Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Tror du bare skal ta det veldig med ro... Hadde du protein i urinen da??? Jeg ville i alle fall fulgt godt med på kroppens signaler, og på ingen måte må du nøle med å ringe føden ved det minste ubehag eller endring i hevelse, smerte eller almenntilstand! Lykke til, dette går sikkert supert! Hvor langt er du på vei forresten???
DK+2 Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Ikke spise lakris Det kan gjøre blodtrykket høyere... ellers ville jeg prøvd å tatt det med ro, stress kan og forhøye blodtrykket. Prøve slappe av og ikke bekymre deg så mye.. kan være lettere sagt enn gjort da... er du langt på vei? Er du fortsatt i jobb?
Diana83 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. februar 2010 Tusen takk for svar damer =) Jeg er i uke 34, student og har jobbet ekstra til nå, men energinivået har vært litt lavt og iom det er på sykehjem har det vært så tunge vakter at jeg har valgt å kun tenke på studiene den siste måneden. I tillegg holder vi på med husbygging og vil veldig gjerne få kjøkken og bad operativt før fødsel - det passer med andre ord ganske dårlig å skulle ta det med ro nå framover (det passer vel aldri å ta det med ro, men må man så må man, selvfølgelig). Har lest litt på nett nå og er jo bare glad for at jeg får oppfølgning, ser også at det kan være lurt å følge med på vekta? Hadde forresten ikke spor av protein i urinen nei, så antar at de bare er obs i tilfelle det kan utvikle seg til svangerskapsforgiftning. I morgen er det jo bare ei uke til neste sjekk, så jeg skal forsøke å legge alle bekymringstanker bort, og heller tenke at det kommer til å gå fint i mens =)
DK+2 Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Har ikke hørt at man skal følge med vekta, men regner sterkt med at det er hvis man plutselig legger mye på seg pga vann i kroppen. Skjønner at du har mye på tapeten akkurat nå.. det er ikke mulighet for å trappe litt ned på jobbingen? Det trenger heldigvis ikke utvikle seg til svangerskapsforgiftning, men det er nok lurt å følge litt ekstra med sånn i tilfelle. Ønsker deg masse lykke til videre! Vi har termin ganske nært da, jeg har termin 2.april, gleder meg masse! Det blir nr. 2
Diana83 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. februar 2010 Satser på at det hele går fint, og så kan jeg jo forsøke å roe ned og ikke være super-gravid heele tiden lenger - har en fantastisk samboer som kommer til å bli svært fornøyd om jeg prioriterer litt hvile fremover =) Da er vi nært ja, jeg har termin 30. mars med nr 1 og gleder meg sånn =) Takk for lykkeønskning, håper alt står fint til med deg også =)
Anabelle2010 har født! Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Hei ) Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning med førstemann. Hadde 185/135 i blodtrykk og maks utslag på både protein og ødem (vann i kroppen) Hadde hatt forhøyet blodtrykk store deler av svangerskapet selv om jeg var sykemeldt og kunne ta det veldig med ro. Mot slutten av svangerskapet begynte de andre verdiene å stige også, proteinen kom til slutt. Ble lagt inn og startet fødselen en 1,5 uke før termin samtidig som jeg fikk blodtrykkdempende medisiner. Da prinsen ble født var han 50 cm og 2960gr. Legen mente at han hadde fått veldig lite næring den siste tiden før fødselen pga min svangerskapsforgiftning. Til sammenligning var lillesøster 54 cm og 4560 gr da hun ble født to år senere til termin, og jeg hadde et helt friskt svangerskap. Jeg skjønner at det passer maks dårlig akkurat nå for deg å skulle ligge på sofaen hele kvelden, men det er mer viktig å ta hensyn til babyen i magen og din egen helse enn å få huset tipp topp til babyen kommer. Kanskje har dere familie eller venner som kan hjelpe mannen din istedet for deg? Ta det med ro slik at du ikke trigger kroppen til å utvikle svangerskapsforgiftning!! Lykke til med både baby og hus! )
*SMASK* Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Hei- jeg har det vel litt som deg akkurat nå. Har termin kommende søndag. For tre uker siden fikk jeg voldsomt mye hevelse i bena, hendene og ansiktet. Jeg begynte å spy igjen daglig, får tåkesyn innimellom, hodepine og fått carpal tunel syndrom i høyre hånd. BT ligger nå på grensen -dvs tenderer mot 160/90, men er under foreløpig. Var til u.s hos jordmor i dag -og hadde utslag på protein, men bare litt. Har ikke utviklet en forgiftningstilstand - men jordmor og fastlege føler jeg er nærme. Jeg har heller ikke så klart for meg konsekvensene av en svangerskapsforgiftning - hverken for meg selv eller babyen. Har liksom skygget unna å lese meg opp -for å unngå å skremme meg selv tror jeg... men bør vel ikke rygge mer nå. Fått beskjed om å ringe føden raskt om jeg får anfall med hodepine og tåkesyn igjen. Samt monitorere babyens bevegelser nøye -og ta kontakt om den stilner merkbart av. Litt morsomt det med tåkesyn faktisk. Hadde ikke tenkt over at jeg har hatt det før jordmora spurte meg i dag. Men jeg har ved flere anledninger diskutert med mannen min - angående utlufting av kjøkkenet. Jeg har luftet ut røyk og os som mannen min mener kun har eksistert i hodet mitt. Ha ha.... Jeg har jo påstått at han må jo være skadd som ikke har sett all tåka som ligger i rommet... Ja ja.. Blir sendt på fødeavdelingen for modningsakupunktur -starter i morgen. Så håper det gjør susen:) Lykke til - og la oss håpe vi ikke utvikler tilstander som blir mer alvorlige enn de er i dag.
Diana83 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 17. februar 2010 Åj, Annabelle2010 - du hadde jo et veldig høyt blodtrykk..! Hvor lenge gikk du med dette? Husker du cirka hvilken uke du fikk påvist forhøyet bt/ utslag på protein? Er det sånn at jeg kan "hemme" utviklingen ved å ta det med ro nå framover? Spurte jm om jeg kunne fortsette trening, og hun sa jeg skulle fortsette å lytte til kroppens signaler, og så lenge det føltes bra var det ingen ting i veien for dette, men blir jo litt usikker nå når jeg leser om tilstanden. Må innrømme at jeg ligger litt om kvelden nå og tenker at jeg ikke vil gjøre noe dumt som kan forverre situasjonen, særlig mtp forutsetningene jeg legger til grunn for hvordan ungen har det..men samtidig vil jeg ikke være hysterisk og legge meg skinnflat om det ikke har så mye å si..? =)
Diana83 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 17. februar 2010 Skjønner godt at du ikke har villet lese så mye, jeg snakket med mammaen min og da presterte hun å slenge ut en kommentar om hvor farlig det kan være i verste fall...det endte med at jeg bare googlet for å finne fakta på egenhånd.. =) Greit å vite litt om hva slags symptomer en kan være obs på, og så forklarer det kanskje hodepine og tretthetsfølelsen jeg har hatt i det siste (selv om jeg bare har forklart dette med at jeg er gravid - en har jo gått i mange måneder med en "rar" kropp, og at ting ikke er som de pleier er jo bare normalt..) =) I de fleste tilfeller går det jo bare fint, og så er vi jo så heldige at vi bor i et land med god oppfølgning og svangerskapsomsorg =) Lykke til til deg også, håper alt går bra med deg og den lille,- "matos" på kjøkkenet eller ikke... ;o)
Anabelle2010 har født! Skrevet 17. februar 2010 #14 Skrevet 17. februar 2010 Måtte inn å se på det gamle helsekortet mitt... litt forhøyet fra uke 24, deretter 130/90 fram til uke 37-38. Neste kontroll hadde jeg 160/105, protein +3 og ødem +2, Ble sendt på sykehuset og ble sittende å vente på seng flere timer mens blodtrykket hoppet i været til 185/130 Ble startet og prinsen kom 10 dager før termin. Det jeg har fått beskjed om i forb. med svangerskapsforgiftning er at en skal ta det veldig med ro. Men det betyr nok ikke at du må ligge strak ut hele døgnet. Kjenn etter hva du orker, og lytt til kroppen slik at du setter deg ned eller hviler når du har behov for det. Men det er nok litt sånn med oss damer at vi kanskje trenger mer hvile enn vi tror. Vi skal jo bare det og det... og så blir det mye til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå