Nullstress;) Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 står på vg.no, men jeg kommer ikke inn på artikkelen. hva er dette snakk om????????
thea - M har gull i gulping Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Det mener tyske fagfolk, som nå krever de at de rundt 100 babylukene i landet stenges en gang for alle. - Ordningen er en skandale, sier Michael Heuer i den internasjonale barnerettighetsorganisasjonen terre des. hommes til VG. - Ingen vet eksakt hvor mange barn som legges i lukene, og ingen vet hvem som putter dem der. I verste fall kan mødre bli presset til å gi fra seg nyfødte babyer, poengterer han. Les også:Her dumpes uønskede barn Det nasjonale tyske etikkrådet konkluderer i en fersk rapport med at boksene, som på tysk omtales som «Babyklappe» eller «Babykorb», både er lovstridige og etisk dypt betenkelige. VGTV:Slik reddes uønskede barn med «BabyBox» Blir ikke observert De rundt 100 babykassene i Tyskland er plassert slik at hvem som helst kan legge fra seg barn i dem uten å bli observert. Med en gang en baby er lagt i den oppvarmede boksen går en alarm, slik at ungen kan bli hentet av helsepersonell. Wikipedia:Les mer om babybokser Siden de første innretningene åpnet i 1999 skal rundt 500 barn ha blitt gitt bort på denne måten. I BEREDSKAP: Dag og natt, året rundt er helsepersonell, blant annet her i Erfurt, klare til å ta imot barn som foreldre vil kvitte seg med. Foto: AP - Vi har ingen nøyaktig statistikk, og vi vet ikke hva som skjer med ungene. I ytterste konsekvens kan ordningen åpne for menneskehandel. Det har blitt skapt en ny generasjon hittebarn - med myndighetenes velsignelse, sier Michael Heuer. Han støtter etikkrådet, som mener at barn som settes bort anonymt mister sin grunnleggende rett til kjennskap om eget opphav. Ville stoppe drap Barn som legges i babyluker vil nemlig aldri få vite hvem som er foreldrene deres. - De skades for livet, sier Heuer. Da ordningen ble innført var håpet å sette en stopper for de hyppige spedbarnsdrapene i landet. Slik har det imidlertid ikke gått. I fjor ble minst 36 barn satt ut i Tyskland. 24 av dem ble funnet døde, 12 levende. I 2008 ble det registrert 37 tilfeller, viser tall fra terre des. hommes. Så sent som forrige uke ble et spedbarnslik funnet i kjøleskapet hjemme hos den 21-årige mammaen. Kvinnen hadde stukket av, men politiet sporet henne opp og fastslo at hun nettopp hadde født.
Nullstress;) Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2010 å herregud!!!!!!!!!!! det er det værste jeg har sett!!! fåe helt vondt jeg!
thea - M har gull i gulping Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Mhm, enig!! Men bedre at de gir dem fra seg enn at de blir drept da. Selvom det absolutt kunne gjøres på andre måter da.
Nullstress;) Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2010 ja, men det var vel dette disse boksene skulle brukes til?? de ble jo hentet så fort alarmen gikk....
thea - M har gull i gulping Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Ja.. Men jeg synes likevel at det kunne gjøres annerledes. Men som sagt bedre å gi fra seg enn å drepe babyen. Det var det de ville hindre ved å sette ut babybokser
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 ja, huff!!! kan ikke forestille meg å ta det valget, å legge fra meg min gråtende lille baby, i en boks! men er man kanskje narkoman, prostituert osv, hva skal man gjøre??? bortsett fra å IKKE BLI GRAVID!!! skulle ønske jeg kunne tatt til meg alle sammen !!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Å kjære vene, det var ille å se på! Men jeg synes det er er kjempebra tiltak, bare tenk på den lille nyfødte jenta som ble funnet i papirposen i villastrøket i Stavanger (?). Jentungen kunne vært i live om Norge hadde sånne babysluser. Tragiske sjebner som står bak sånt, og barna trenger ikke lide for det. Flott at mødre gir barna en mulighet til å leve, fremfor å kanskje ta livet av det og ha det på samvittigheten resten av sitt ellers tragiske liv.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 åh kjenner at det var kjempelurt å lese dette fra vg... og i tillegg de linkene som var på sida.. sitter jo her og hulker og griner. Tenk at noen må gjøre sånt... BLir helt kvalm. Tenker på den nydelige lille babyen jeg har... huff..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Kritikken går altså på at de ikke vet hva som skjer med barna? Og at de skades for livet? Regnet vel egentlgi med at disse barna ble godt dokumentert fra de ble lagt i lukene jeg da, og om så er tilfelle regner jeg med at de blir adopterte heller en solgt? BArn skades for livet av å ligge og skrike i sin egen avføring mens foreldrene setter skudd i sofaen. De skades for livet av misbruk og vold. De skades av å vokse opp med foreldre som ikke klarer å være foreldre. En slik luke burde lede til et trygt hjem og jeg tror at om adopsjonsforeldrene får dem tidlig nok, så vil uvissheten om hvor de kommer fra være et vesentlig mindre problem enn alternativet.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 funnet død i et kjøleskap, herregud. man må ikke lese sånt. Har verdens nydligste baby her på 7 uker, tror jeg må kaste opp. babylukene er et godt alternativ, istedet for å ende opp i kjøleskap, papirpose, eller søplekasse... tror babyene overlever babylukene, når de blitt tatt hånd av helsepersonell, og adoptert. Mange adopterte lever gode liv, uten å vite hvem som er biologiske foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå