FruBoger fødeklar Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 at foreldre som "angrer" kan legge barna sine i babykasser sånn at myndighetene tar dem? mulig mine detaljer ikke er helt korrekte nå..leste det i farta i avisen. Det er nå mye bedre enn at de små blir lagt ut for å dø,drept o.l...men det er jo helt sinnsykt! hvorfor får folk barn...Skulle vært sånn at de som virkelig ville ha barn kunne fått det,og de som ikke egnet seg som foreldre aldri kunne få det. av natur....
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Husker du de par gangene de siste 4-5 årene hvor det har stått om babyer som har blitt funnet døde i skogen, og en gang i en plastpose i hagen til en gammel dame ( i norge), eller i en søplesekk under en bro (i danmark)? Det er mange mennesker i verden som ikke burde kunne repsodusere seg, men det kan de. Det kan være tenåringer som ikke tør å fortelle hjemme at de venter barn, folk med alvorlige psykiske problemer, andre situasjoner du og jeg er forskånet fra å kjenne til. Det er ikke vanlige folk, med vanlige liv og forutsetninger, antagelig. De babykassene har reddet menneskeliv og det synes jeg faktisk at er flott. For akkurat de babyene som blir reddet av kassene, og slipper å fryse i hjel eller kveles i en plastpose i et søplespann betyr de kassene alt!
Gjest poäng - 29.08.10 Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Det er mange grunner til at noen "angrer seg" som du sier, men det er da bedre med en babykasse enn at babyen legges i en papirpose, slik som skjedde i Stavanger?
BeritogMausi Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er tysk og jeg vet at en sånn "babyklappe" finns i hver stor by. Det skjer så ofte at det blir funnet noen babyer (enten død eller i livet) som på en måte bare ble kastet av moren sin. Som boss. Helt grusom. Det er derfor det finns sånne "babyklappe". Da kan f. eks.er veldig unge mødre legge sin baby. Det tilhører sykehus og alarmen går med en gang barnet blir lagt inn der. Slik at sykepleiere kan ta seg av barnet. Moren som eventuelt angrer på det kan hente barnet sitt innen et halvt år. Men eg synes i grunn at det er bra at sånne "babyklappe" finns. Selvfølgelig kan man lure på hvorfor de da ble gravid i det hele tatt hvis ikke de vil ha barn men de må være i en nødsituasjon som vi ikke forstår.
FruBoger fødeklar Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2010 ja kjære vene , skriver vel det i innlegget at det er mye bedre enn at de blir lagt ute og dør. men det er jo så fælt å lese for mammahjerter... stakkars små babyer! får bare håpe de får oppfølging resten av livet også. og kommer til gode hjem og folk som ønsker seg dem. uff,det høres ut som "lag og kaste"-ting, små mennesker...
NormaJean Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Dette her er nå ikke et tilbud for foreldre som "angrer" seg, men ett tilbud for fortvilte mødre i en vanskelig livssituasjon. Jeg syns det er flott at de har ett så utbredt tilbud med dette i Tyskland, men det ble jo litt prekært etter flere tragedier hvor barn hadde blitt "dumpet" både i søppelspann og utenfor kirker (hvor de frøs ihjel) De fungerer ved at når man åpner kassen så går det en alarm på sykehuset/institusjonen som er tilknyttet kassen. Det er 30 sekunder forsinkelse før ett overvåkningskamera blir skrudd på og personale kan se om det er ett barn som har blitt lagt der. De vil så rykke ut. Kassen er oppvarmet og vil sørge for at barnet er trygt den korte stunden det tar før det blir hentet. Grunnen til at det er 30 sekunder forsinkelse er at dette skal gi personen som har lagt barnet der nok tid til å dra uten å bli sett. Altså, garantert anonymitet. Noe som faktisk har vist seg å være svært viktig. Dette tilbudet har antagelig reddet livet til flere små barn. Man skal ikke dømme mødre som havner i helt fortvilte situasjoner som dette. Ofte ligger det sterke historier til grunn: voldtekt/incest, religiøst press, dyp fattigdom, svært ung alder hos mor osv Man bør heller være glade for at ett slikt tilbud finnes, her i Norge så har vi jo også hatt flere slike hendelser de siste 10-15 årene. (og antagelig fler man ikke vet om)
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Synes det er litt sykt, så det på tv en gang.. Fikk tårer i øynene.. Men såklart, man kan ikke dømme. Beklageligvis er det ikke alle som har det like lett/godt, og da er det jo jammen godt at det finnes slike kasser. Var totalt sjokka da den døde babyen ble funnet her i Stavanger. Grusomt! Det som også gjør meg trist, er at tenk hvis det barnet hadde heller blitt gitt inn til sykehuset, så kunne noen som ønsket barnet fått det istedet. Huff, kjenner at jeg må ikke tenke så masse på dette, blir helt dårlig!
Tabitha Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Hvorfor er det mye sykere å gi bort et barn til adopsjon, enn å undertegne masse avtaler som profesjonell surrogatmor? Surrogatmoren planlegger endog å bli gravid for å gi bort barnet like etter fødselen. Bare at i den forbindelse er det ikke noen babykasser involvert.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Nå tror jeg ikke man kan sammenligne surrogatmødre og babykasser..surrogatmødre er fullt ut klar over at babyen skal overlates andre, og er med på å bestemme at dene babyen skal fødes. De som benytter babykassene er vel gjerne fortvilte, og vil gi babyen noe bedre enn det de kan selv. Så jeg syns faktisk norge burde inføre disse kassene, mange barn kunne hatt e veldig bra liv da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå