Gå til innhold

Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer som det er blitt slutt med skylder meg penger for en bil han kjøpte for et år siden. Jeg lånte han 30000 kr og disse skulle jeg få tilbake. Nå som det er blitt slutt mellom oss, sier han at jeg ikke får disse tilbake. Er det noen måte jeg kan få disse fra han på? politianmelde? begynner å bli veldig frustrert da jeg trenger disse pengene for å flytte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til politiet. Ikke helt sikkert de kan hjelpe deg om du ikke har papirer på dette, men i utgangspunktet er en muntlig avtale bindene, akkurat som en skriftlig en er. Forsøk å finne noe som helst bevis for at han skulle betale deg tilbake. Det er jo tyveri, og straffbart.

Skrevet

Du må sende et påkrav. Om han ikke betaler må du sende purring. Om han ikke betaer må du sende varsel om rettslige skritt. Om han fremdeles ikke betaler må du sende forliksklage for å få en rettskraftig dom for ditt krav. Da kan du ta kravet videre til namsmannen for inndrivelse, du kan be om dekning i konti, pant i eiendom, eller trekk i lønn. Det er en omstendelig og tidskrevende prosess. Og du må huske på at det er du som har bevisbyrden for kravets eksistens. Det er han som har bevisbyrden om han hevder det oppgjort allerede, da skal hata vare på kvittering eller andre bevis for betaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...