Junigutt 2010 <3 Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Hei Vi er to studenter som venter barn i juli. Har prøvd å finne et sånn høvelig greit budsjett bare for å se sånn ca. hva vi kan forvente oss i mnd. Har desverre ikke funnet noe, og lurer på om det er noen her inne som har noen erfaringer eller budsjett å dele med oss så ville vi blitt kjempe glade?
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 hei hei!!! jeg var også student da jeg fikk barn, men min samboer jobbet i nordsjøen. han er 2 år eldre enn meg. vi fikk bo gratis i kjeller-leiligheten til svigermor, og har da ikke betalt noe leie. MEN vi skal nå flytte ut (har kjøpt oss leilighet). det du må se på er ; hvor mye har dere i mnd å rutte med? når du har funnet ut et tall på hvor mye dere har inn i mnd ,må dere se på hvilke faste ting som går UT i løpet av en mnd. F.eks; mobilregninger, eventuelle lån på bil/bolig, og hvis dere kanskje har canal digital-abonnement. alt dette må dere trekke fra. (jeg vet jo ikke hva dere har i mnd, men la oss si at dere har 8000,- igjen etter alt er trukket fra. bare et eksempel!) da har dere 8000,- dere kan bruke på mat, ting og tang til dere og babyen, og uforutsette ting har dere mindre en mnd kan dere ikke kjøpe så dyr mat den mnd for eksempel. man kan bare bruke det man har :) hehe... men det jeg har lært er at jeg kan ikke kjøpe klær til meg selv (jeg bruker kanskje 200,- i mnd på meg selv, og det er en fuktighetskrem den ene mnd og en mascara den andre mnd.) vi kan ikke gå på kino når vi vil, eller bestille en pizza så ofte. når barnet begynner i barnehage går det MYE penger i ytterklær og sko. vi har brukt over 10 000,- til småtten her siden hun begynte i barnehage. det er maaange par med Gore-Tex sko og kjeledresser, ulltøy, og div. andre ting som trengs de vokser jo så fort...! jeg kan ikke gi deg et budsjett, men bare vit hvor mye penger dere KAN bruke på mat og det viktigste.... har dere fått mye babyklær hjelper det mye vi fikk seng,bilstol,vogn, stellebord og MYE klær!!! og der sparte vi mange tusner av kroner:) så alt hjelper på!!! det ble mye rot her, unnskyld for det
FruBoger fødeklar Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 for å spare inn en del: arv, finn.no o.l. i barnehagen går det mye,og de krever litt skift..det trenger ikke være det dyreste og beste,for det blir slitt ut fort. du får jo stipend fra lånekassen, fødselsstipend som dekker 9mnd? jeg fikk det sist + penger fra nav. trenger du barnevakt så kan bekjente sikkert godt stille opp litt, vi har vesla i barnehage 60%..de gangene det krasjer med mine idiotiske vakter så stiller bestemødrene villig opp! har nå tenkt å begynne å studere igjen, men det ser ut til at det blir en stund til:) vi fant en kjempe fin bilstol,som var bestitest,på finn.no. Den fikk vi for 300 kr,det sparte vi mye på. Og har tenkt til å bruke den på nestemann også. Vi har vært heldige (borskjemte) med å blitt tilbydt vogner,fått en ny vogn,arvet søplesekker med klær og ting,fått leker og blitt sponset med mat og bleier. (Greit med onkel som butikksjef...). Meld deg opp på liberoklubben og alt annet gratis du kan få, får du litt bleier og saker å rutte med også! Maten (som de ikke trenger før 6mnd alderen egentlig) kan man billig lage selv, det spørs nå ikke om de har litt å si de småtassene.. her skulle vi ikke ha hjemmelaget mat før vi var ett år:P lag matbudsjett og ukesmenyer til voksne,og ta innkjøpet en gang i uka. Ikke små turer til butikken,det koster så sykt mye! fire "småturer" er plutselig tusen kr ekstra det..helt vilt:P Og avslutt/kutt ut/si opp alle små abonnementer dere ikke trenger! Som blader, coop medlemskap, andre dilldall saker man strengt talt ikke trenger...det kan man spare litt på gitt:D ble rotete dette her også..og har heller ikke noe særlig budsjett å vise til. Kan ikke Nav hjelpe dere å sette opp et greit budsjett?
Junigutt 2010 <3 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2010 Dokker e så snill! Tusen takk for svar Gode råd til oss som er vant til å bare ha oss sjøl og tenke på! hehe! Har ikke funnet noen greie budskjett på nett, men har regnet at vi har rundt 8000 å bruke i mnd, men da skal man jo helst også klare å spare noen tusen lapper også! Vi arve også heldigvis mye både klær og utstyr fra venna og familie! Og besteforeldre og oldeforeldre som e kjøpevillig er god å ha! hehe! Takk igjen
Junigutt 2010 <3 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2010 Dokker e så snill! Tusen takk for svar Gode råd til oss som er vant til å bare ha oss sjøl og tenke på! hehe! Har ikke funnet noen greie budskjett på nett, men har regnet at vi har rundt 8000 å bruke i mnd, men da skal man jo helst også klare å spare noen tusen lapper også! Vi arve også heldigvis mye både klær og utstyr fra venna og familie! Og besteforeldre og oldeforeldre som e kjøpevillig er god å ha! hehe! Takk igjen
EleResa Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 En nettside jeg vil foreslå for deg er dinepenger.no De har ferdiglagde budsjetter for enhver familie, tar hensyn til mye. Ta en titt her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=599425
Vimse + gullene Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 en pekepinn på et nøkternt budsjett kan dere se eksempel på i SIFO (statens institutt for forbruksforskning) sitt standardbudsjett. http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278 Dere kan sjekke postene opp mot deres inntekt og forbruk, sjekk gjerne kontoutskrifter fra tidligere for å få et inntrykk. På hvilke punkter kan dere spare inn o.l.? Lykke til )
Cinnamon4 Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Har kikka litt på disse budsjettene, spes det fra Sifo. Men syns det var satt opp veldig mye til klær/sko/personlig på de voksne? Det er faktisk ikke hver mnd jeg kjøper meg sko eller klær, heller sånn ca 3-4 hver md... Og dt var også en ganske stor sum i forhold til annet... Kanskje jeg er spesiell der? Klesbudsjettet her i huset dreier seg mest om ungene sine behov og så kjøper jeg og sambo noe nytt før sommer/vinter bare..
EleResa Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Enig med Ny start. Det er ofte satt opp en god del penger til klær, og det er ofte der vi sparer inn om det trengs..
maria isabell Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 sifo sine nøkterne budsjetter er ganske så rommslige:) skulle vi levd etter det hadde ve gått personlig konkurs:) en baby er gratis første året viss du kjøper brukt og får mye i gaver og ammer...firstprice har billige gode bleier:) en kan faktisk dekke inn utgiftene med barnetrygden, det gjørde eg med 1 mann;) men da skal en være forsiktig med hva en handler inn,være heldige med gaver og hele tiden tenke økonomi... noen mener en baby koster 50 000 første året, det er bare tull! kjøp alt brukt/arve utenom bilstol og madrass...som oftes vasser første baby i gaver, kjøp bare de aller mest nødvendige i klær, alle rede på sykehuset får du så mye klær at du ikke aner hvor du skal gjøre av dem:) en baby kan bli stellt på en stellematte,en må ikke ha stellebord, de første mnd kan en baby fint sove i en stor god dypvogn, ellers har ikea en super seng med madrass til ca 350 kr singlar heter den..og badestamp til under 100 lappen (veldig god stamp med antiskli under) vogn kjøper du på finn:) bilseter er stadig på salg på barnas hus, følg godt med.... spør noen hva du ønkser deg er svaret ull:) vær flink å bytte små klær i større størrelser slik at du har klær hele veien gratis:) du får helt sikkert 20 boddyer i str 52,da er det lurt å bytte litt;) hadde klær gratis 1 året med storesøster....
maria isabell Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 barnehage barn er kanlldyrt.... europris har en god g og j dress til 400 kr (sørg for å kjøpe den dressen som kom bra ut på dess testen) denne holder til ca 2 barn og er vindtett,vanntett og varm...skal du har over 2 barn kan det lønne seg å handle reima dress på salg,men den er dyyyyr... sko med godt spor under og som holder på varmen om viteren er kjempe viktig...da handler du utgående modeller eller handler restene etter vintersalget om våren til neste vinter... strikker familien din? ønsk deg tjukke strikkede ullbukser til barnehagen og tjukke gensere:) ¨ vi har kjøpt hjelp ull lue med vind stopper når ungene er ca 6-7 mnd og de vokser faktisk med barnet...storesøster på 3 bruker sin lue enda:) disse luene er knalldyre men holder lenge og fantastisk gode å ha på, lue og sjal i et:) til bursdag og jul ønsker du klær til barnet....ull:) det er alltid noen som kjøper inn leker uansett....her ønsker vi bare klær til barna ,men likevell har de 3-4 store esker fulle i leker:) slik har vi gjort det med økonomien...barnet bryr seg lite om de har på seg adidas klær eller sparkjøp klær,så lege klærene er gode og varme:) det viktigeste er kjærlighet;)
Mummy2be´med to tette:p Skrevet 16. februar 2010 #13 Skrevet 16. februar 2010 Geniale inlegg, maria isabell=) TAKK! hehe. er student og ønsker å komme så billig unna dette 1. året som mulig! Flotte tips, likte spesielt "spør noen hva du ønsker, så svarer du ull!" hehe..
Corneliuss Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 Se også på finn under gis bort (trykk barneutstyr). Der finner man vogner, klær, sykkelseter osv som gis bort (som regel bare mot at man henter de). Er en fin ting å gjøre for hverandre i stedenfor å kaste. =O)
faythleen Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Om dere ikke allerede har gjort det: Gå gjennom siste årets regninger i nettbanken (eller i ringpermen). Lag et regneark hvor dere legger inn alle de faste utgiftene pr måned (Strøm, abonnementer, billån, forsikring, husleie, tv-lisens osv), slik de forfalt siste året. Regn ut hvor mye det blir pr måned i gjennomsnitt, og sett av dette beløpet HVER måned på annen konto en brukskontoen. Da er dere garantert å ha penger til alle de faste utgiftene når regninga dumper ned i postkassa, og dere veit med en gang hvor mye dere har å "leke" med utenom:)
maria isabell Skrevet 17. februar 2010 #16 Skrevet 17. februar 2010 buffer;) begynn å spare opp en buffer alt fra 3 mnd til 6 mnd inntekten til dere begge....minimums buffer er 10 000:)
Granny Weatherwax Skrevet 17. februar 2010 #17 Skrevet 17. februar 2010 Ser noen allerede har kommentert First Price-bleier, men de er faktisk skikkelig bra! Vi har rimelig god økonomi, og har kjøpt Pampers egentlig uten å tenke over pris og sånn, men prøvde FP en pakke og ble veldig fornøyd, så nå har vi gått over til det!
Junigutt 2010 <3 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #18 Skrevet 17. februar 2010 Tusen takk for alle tips og råd! Det var utrolig mye bra! Mye av det var veldig betryggende! TAKK
maria isabell Skrevet 17. februar 2010 #19 Skrevet 17. februar 2010 fp bleier er like gode som pampers:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå