Sanna :o) Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Hei! ) Har vært plaget med tett nese ganske lenge nå etter at jeg ble gravid,men det har alltid hjulpet med babycomp(saltvanns oppløsning) Etter at jeg brygget på en forkjølelse for noen uker siden (uten og bli forkjølet,heldigvis!) Har den sluttet og virke på meg.De eneste som fungerer er nesespray.Har bare tatt nesespray som er for barn da,men vet at det ikke er bra.Jeg blir så tett at jeg ikke får sove om natten og får vondt i hode om jeg ikke tar nesespray.Er det noen som har erfaring med dette? Forslag til en nesespray som ikke er farlig og ta..Vil ikke ha i meg noe som ikke er bra for barnet.Vil heller ikke bli avhengi av nesespray som mange kan bli under graviditeten.
LilleFebruarNøtta Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg bruker også nesespray for barn Jordmora mi sa det gikk greit så lenge jeg ikke brukte d unødvendig
Nikki 75 Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er avhengig av nesespray. Jeg var det før graviditeten, men klarte å bli kvitt uvanen. Så ble jeg gravid, og fikk store problemer med tett nese, så nå er jeg på kjøret igjen.... Men nå bruker jeg otrivin for barn, den er litt snillere med slimhinnene.
Terese med to jenter Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er avhengig av otrivin, har brukt det hele graviditeten.. Må på avvenning etterpå
Sanna :o) Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2010 Jeg bruker den bare 2-3 ganger for dagen.Og da tar jeg det bare når jeg har helt behov for det.Men på otrivin sin barnespray står det at den ikke skal brukes i mer enn 5 dager da..Men viss din jordmor har sagt det går greit og bruke den er det vel ok! )
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har brukt otrivin for barn jennom mesteparten av graviditeten men som regel kun på kvelden før jeg skal sove. I tillegg til dette har jeg kjøpt nesehorn på apoteket og skyller med saltvann ca 2-3 ganger om dagen. Saltvannsspray har ikke virket for meg men å skylle med lunket saltvann har gjort underverker. Merker at når jeg skyller blir ikke slimhinnene så irriterte. Anbefales absolutt.
LilleFebruarNøtta Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 5 Dagersregelen på den barnenesesprayen er beregnet på barn tenker jeg Vi får jo ta paracet også, så kan ikke forstå at nesespray er noe farligere enn det!?!?
lille-line Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har god effekt av saltvannsnesespray med Mentol... denne er ikkje farlig å ta, og funker mye bedre enn vanlig salltvannsspray-når den ikke åpner opp-slik mn ønsker... ev. kan man bruke den som heter miwana pluss eller noe sånnt...denne er også med mentol, men mye sterkere saltvannsløsning(0,9 mg/ml mot 0,5 i den "vanlige saltvannsnesesprayen med mentol)- denne syns jeg var så sterk att den svei- men kan være fordi jeg er veldig sår i slimhinnene i nesa fra før... otrivin bør man unngå å bruke hvis man kan...hvis man bruker den for lenge, vil ikke "vanlig" saltvannsspray og mildere typer funke i det hele tatt, når du egentli kanskje kunne brukt dem istede, på den måten må du fortsette å bruke otrivinen.
Bumblebeee Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er også Otrivinmisbruker! Har klart å slutte flere ganger, men under graviditet kan jeg bare glemme å slutte. Sover dårlig nok som det er, så orker ikke tett nese i tillegg:) Jordmor sa det var greit, det er kun meg selv det går ut over, og hun innrømmet at hun også hadde brukt nesespray gjennom sine svangerskap. Må på avvenning etterpå, gruer meg til det
opsi fødeklar Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Kan vi virkelig ikke bruke otrivin for voksne eller zycomb?
Nikki 75 Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Jo da, kan godt bruke Otrivin for voksne, men den er jo sterkere, og dermed mer skadelig for slimhinnene.
Helverine Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Jeg bruker Otrivin for voksne. Spør ingen om lov...Fastlegen min sa forrige svangerskap at det var ok i moderate mengder. Hva er moderat mengde? Alt er relativt ;o) Har vært avhengig av det siden forrige graviditet for over 5 år siden... Er medlem av en facebookgruppe for nesesprayavhengige faktisk, hahaha.
Sanna :o) Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. februar 2010 Jeg går snart over i uke 34 og har brukt nesesprayen i en uke el to..Hvor fort man blir avhengi er vel litt individuelt,men kan jeg bli det om jeg bruker det frem til jeg føder?? Altså ca 4-6 uker til.Om jeg har behov for det da..Og hvor lenge må man bruke det for at det ikke har noen virkning seinere? Uff..Vil virkelig ikke gå med tett nese resten av livet og konstant bruke nesespray!Men får jeg ikke puste får jeg ikke sove!Og jeg er så sliten nå og sover dårlig nok fra før!
lille-line Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 det står vel på pakken at du ikke bør bruke otrivinen mer enn 10-14 dager eller noe sånnt.... men er det ingenting annet som funker, så må du jo nesten bare bruke-hvis man er så tett at man ikke får slappet av... prøver bare å fortelle at det finnes andre ting som fungerer bedre enn vanlig saltvann- og som ikke skder slimhinnene på den måten otrivinen gjør -jeg syns i allefall det er verdt et forsøk framfor otrivinen
Sanna :o) Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #15 Skrevet 16. februar 2010 Tusen takk for svar alle sammen! ) Skal prøve den saltvannsprayen. )
mai<3mamma<3 Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Jordmor sa at det ikke var farlig å bruke nesespray. Har brukt Otrivin ganske lenge, men i dag kjøpte jeg Rhinox nesespray på apoteket. I pakningsvedlegget står det at sprayen kan brukes av gravide.
Gjest Lusen Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Nesespray er jo ikke bra i utgangspunktet, fordi det tørker ut og får blodårene til å trekke seg sammen. Derfor er det heller ikke bra når man er gravid, men da dreier det seg om overdreven bruk i følge jordmoren min. Hun anbefalte det ikke - og ville heller at jeg skulle bruke horn med saltvann - men sa at "bruken" så langt ikke har vært skadelig. Har kun brukt det i forbindelse med nylig forkjølelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå