Gå til innhold

sex eller ikke...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 dager til termin og lurer litt...

Før sa man jo alltid at sex kunne sette igang fødselen hvis man var moden, pga prostaglandiner. Men nå sier en undersøkelse at de som ha sex i de 3 siste ukene gjennomsnittlig flder 4-5 dager SENERE... Og nettopp med samme begrunnelse:nemlig innholdet av prostaglandiner. Skjønte ikke helt dette!

Og i tillegg er jo prostaglandiner noe man nettopp gir for å modne, så hvorfor skal sexen kun hjelpe hvis man allerede ER moden??

I tillegg lurte jeg på: Er der ikke infeksjonsfare ved sex dersom slimproppen er gått og man kanskje er begynt å få åpning? Noen som vet?

Og hvis slimproppen IKKE er gått, hvordan kan sæden påvirke livmormunnen? Vil ikke slimproppen stenge?

Jeg trodde egentlig at det var sex som satte igang sist fødsel hos meg, men da var jeg tross alt 6 dager over og kunne jo ha født uansett. Så jeg vet jo ikke helt.... Er det noen av dere flergangsfødende som har opplevd at fødselen startet etter sex?

Sengelek er jo ikke akkurat det mest praktiske med stor mage, så jeg prøver å veie "nytteverdien" opp mot vondtene (jeg har bekkenløsning og det gjør ikke akten spesielt behagelig).

Mange spørsmål her! :-)

Noen som har kunnskap eller erfaringer å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen synspunkter??

Skrevet

Jm anbefaler annenhver dag med sex for å hjelpe modning, hun mener man ikke kan sette igang fødsel med sex en kveld, så å starte når man er lei overtid er ifølge henne litt sent...

Er man moden så kan kanskje sex bidra om man får kraftig orgasme som igjen setter fart på kynnere, antar jeg... Men kan også bli bare maserier...

Skrevet

Betyr det at det er for sent å sette igang 3-4 dager før termin?? (Kanskje det er bedre med HVER dag da, i stedet for hver annen dag?)

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette området, men har skjønt at sex er det eneste kjerringrådet som faktisk kan ha noe for seg, så nå akter jeg å prøve. Jeg har i følge jordmor 2 uker igjen til termin (men vet egentlig selv at jeg bare er 1 uke unna). Sover veldig dårlig om nettene og har myyyye kynnere, så jeg tenker at sex annenhver dag fremover sikkert ikke skader.

Var jo ikke mye til hjelp dette svaret, men jeg har iallefall tenkt til å prøve dette kjerringrådet. Heller det enn å løpe i trappene, hehe..

Skrevet

Urk, sex annenhver dag gidder i alle fall ikke jeg... :o)

Skrevet

I forhold til infeksjons fare vet jeg at man IKKE skal ha sex etter at vannet er gått. Men det er ikke noen fare å ha sex om slimproppen er gått og man har begynt å få åpning :) Hvertfall det jeg har fått beskjed om.

Skrevet

her tror jeg sex har funket på fødsel....med førstemann som kom 9 dager før ble fødsel satt i gang 3 timer etter sex,men an må jo klart være moden,man modner i allefall etter sex pga prostaglandiner,det mykgjør livmorhalsen....så det skal funke iallefall,e jo det stoffet de bruker når de setter i gang en fødsel....og ved de andre fødslene har sex noen ganger vært med å sette i gang her,men man må ha en moden livmorhals.

Skrevet

Med førstemann gikk vannet når vi hadde sex:) 10 dager før termin. Så funket fint for meg:)

Skrevet

Disse prostaglandinene... når er man får de under sexleken...? er det ved sædavgangen til mannen (at det er sæden som er selve prostaglandinen?) eller er det et kjemisk stoff jeg selv produserer under akten eller orgasmen? *undrer*

Skrevet

Det finnes i sæden, så du får det når han "kommer" inni deg.

Skrevet

I tillegg lurte jeg på: Er der ikke infeksjonsfare ved sex dersom slimproppen er gått og man kanskje er begynt å få åpning? Noen som vet?

Dette spurte jeg om ved forrige jm-time; og hun sa at det var ufarlig. Jeg så også for meg en infeksjonsfare...

Skrevet

Begriper ikke at dere kan tenke tanken på å ha sex jeg ;) Herregud! Høygravid og alt... ikke i mine tanker iallfall!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...