Minimo <3 Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 hvorfor skal ikke gravide bruke nesespray? kan jeg bruke saltvann? er så plaget!
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 gravide kan bruke nesespray. Men som alle andre skal det ikke brukes i mer enn maks 10 dager sammenhengende. Selv er jeg blitt avhengig av nesespray da jeg for noen månder siden ble tett i nesa. Det har ikke forsvunnet og jeg må ha nesespray for å få puste når jeg sover. Nå er jeg potte tett da jeg har blitt forkjølet så å slutte nå kommer ikke på tale. Gruer meg til å avvenne meg selv.. har måttet gjort det før også. Er så fort gjort å bli avhengig av det... usj...
mamma00 Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 ...og saltvann kan du bruke så mye du vil og så lenge du vil - du får ingen "tilvenningseffekt" av det slik som med nesespray!
Corneliuss Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Hei! Saltvann er inget problem som de skriver. Nesespray skal man være mer forsiktig med, men jeg tror de fleste bruker det litt om de blir skikkelig tette. Jeg tar det av og til på natta når jeg ikke får sove/ våkner av at jeg er helt pottetett. Men bruker det ikke på dagen - da holder jeg meg til saltvannsspray (som ikke er like effektiv som du skriver). Se utdrag fra lommelegen om hvorfor man skal være litt forsiktig med Otrivin og andre nesesprayer: Det er nok en fordel å velge en ren saltvanns-nesespray når man er gravid, og å unngå preparater som inneholder slimhinneavsvellende middel – slik som Xolin, Otrivin, Rhinox o.l. Bakgrunnen for det er at disse preparatene inneholder et virkestoff som gjør at blodårene trekker seg sammen, og man tenker seg at de også vil kunne påvirke blodgjennomstrømningen i morkaken. http://www.lommelegen.no/331735/nesespray-og-graviditet
Corneliuss Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Oj, ble ikke ferdig. =O) Alt med måte. Så lenge du er forsiktig i doser og lengde på bruk så går det nok bra med mindre du vet at du har dårlig blodgjennomstrømning for barnet. Det er jo viktig at mor sover også...
NormaJean Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Du kan bruke nesespray da. herregud, hadde dødd uten min Otrivin for barn;) Min store svangerskapsplage har begge ganger vært hovne slimhinner, spesiellt i nese. Hadde jeg ikke hatt Otrivin så hadde jeg ikke fått puste;) Heldigvis gikk det over 1 uke etter fødsel sist, ikke avhengig eller noe. Men da var kroppen begynt å normalisere seg igjen hormonellt. Blir nok slikt denne gangen også
Mamma til to guttegull Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Vær så snill å kutt ut Otrivin!!! Jeg har selv brukt det tidligere og ble helt avhengig. Det har endt med to operasjoner hvor slimhinnene har blitt skrapt ut og siste gang de opererte måtte de knuse kinnbenene for å fjerne slimhinner. Klarer du å kun bruke Otrivin i 10 dager, går det sikkert greit, men jeg trodde også jeg skulle klare å slutte. Jeg bruker det aldri mer! En liten skrekk-og-advarsel fra meg
BeritogMausi Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har brukt Otrivin for barn og det står at det kan brukes 2-3ganger for gangen. Men selvflgelig at med måte. Brukte det kanskje 3-4 dager på rad men adri lengre enn det. Du kan vel egentlig bruke det opptil 10 dager på rad. Men som gravid er det jo egentlig best helt uten noen medisiner. :-) Lykke til
Dros Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 jordmora mi sa nei til nesespray fordi det inneholder kortison! Ble så skuffa, er jo så vanskelig å klare seg uten!...
NormaJean Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Drops: Otriving inneholder da ikke kortison!!! Nasonex gjør det, men det er uansett reseptbelagt.
nonstop79 Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 bør man ikke bruke nasonex da? er den mer skadelig? legen min gav meg resept på den i dag. hun mente eg skulle heller bruke den enn vanlig nesespray... tar hun feil?
Mammatil2iMai -05 og -10 Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Var til legen i dag og han sa jeg måtte holde meg unna nesespray. Måtte bare bruke saltvann. Det er slitsomt å være tett, men en får nok bare holde ut. Masse hvile er tingen.
NormaJean Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 altså ,jeg brukte Nasonex forrige svangerskap, fikk det fra ØNH spesialist. Skulle være helt greit det. Fikk også "godkjenning" av legen jeg gikk til på Riksen som er spesialist i fostermedisin. Så jeg føler meg ganske trygg på at det går helt fint. Men syns jo det er rart av en JM å si at Otrivin inneholder kortison, det er jo ikke sant......
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Følgende er klippet ut av pasientutgaven av Felleskatalogen (www.felleskatalogen.no) "Graviditet Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet"
Canari Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Nesesprayen ZYMELIN - er vel dden eneste hvor det i pakningsvedlegget skrives at den kan brukes under graviditet og amming. Den funker like godt. Skjønner ikke hvorfor man da skal bruke Otrivin og de andre hvor det faktisk står at man skal være forsiktig med bruk under graviditet og amming ?
Makkapakka Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Canari: Det står da IKKE på pakken/bruksanvisningen til Otrivin at man skal være forsiktig under graviditet og amming! Det er IKKE farlig å bruke Otrivin pga. graviditet, men man KAN bli avhengig (som ikke-gravide også kan bli). Det står i felleskatalogen at man på GENERELT grunnlag skal være forsiktig med nesespray under graviditet da det er forskjellige stoffer i de forskjellige merkene. Som det skrives over her, noen er jo bl.a. reseptbelagte. Jeg bruker Otrivin med "god samvittighet", men bare håper jeg ikke blir avhengig.... men har ikke noe valg akkurat nå.
Tingeling27 Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 Mkkapakka ! Om du går inn på felleskatalogen.no og finner Otrivin, så står det følgende: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger ikke tilstrekkelige data på bruk hos gravide. Dyrestudier er ikke tilstrekkelige for å utrede effekter på svangerskapsforløp, embryo-/fosterutvikling, fødsel og postnatal utvikling. Mulig risiko for mennesker er ukjent. Skal ikke brukes under graviditet, hvis ikke strengt nødvendig. Og på Zymelin står følgende: Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko. I mitt forrige svangerskap fikk jeg også beskjed av legen at om jeg måtte ha nesespray, så skulle jeg bruke Zymelin og ikke Ortrivin. I dag er jeg faktisk også hjemme fra jobb pga sykdom og zymelin brukes også nå.
Tingeling27 Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 Makkapakka! Dette står foresten også i pakningsvedlegget til Otrivin, da jeg har sjekket det før og det er det samme i pk.vedlegget som står på Felleskatalogen!
lillepersille80 Skrevet 18. februar 2010 #20 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har blitt veldig forkjølet og potte tett...fant sammen med ansatt på apoteket ut at rhinoxin var ok...det står i pakningsvedlegget at den kan brukes av gravide og at det ikke har innvirkning på fosteret. Men brukes med måte da =)
kleppe71 Skrevet 19. februar 2010 #21 Skrevet 19. februar 2010 Saltvann kan du bruke ubegrenset. Skylle nesen godt med det hjelper. Men jeg har brukt Rhinox og Otrivin masse selvom jeg vet at en egentlig ikke skal bruke det så lenge. Jeg gikk til legen også for jeg fikk ikke sove om natten og hun skrev ut resept på en som heter Nasonex. Den fungerte bra.
Minimo <3 Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #22 Skrevet 19. februar 2010 Hei hei Takk for masse svar Bruker otrivin en gang for dagen, fordi jeg er helt tett i den ene neseboren.. får ikke sove eller puste.. helt jævli! Men når jeg bruker den en gang, så løsner det og jeg bruker saltvann resten! Jeg var på apoteket og tenkte jeg skulle bruke den nye som de reklamerer sånn for på tv, mot tett OG rennende nese! Den måtte vi gravide IKKE finne på å bruke!!! den var visst farlig for både foster og mor :S guri.. godt man kan spørre og sjekke
Tingeling27 Skrevet 20. februar 2010 #23 Skrevet 20. februar 2010 Men hvorfor bruker du ikke Zymilin egentlig? Du får kjøpt den på apoteket og det står i pakningsvedlegget at den ikke er skadelig ved graviditet...det står det ikke i pk til Otrivin, den frarådes i tillegg og brukes. Zymilin virker like bra som Otrivin og du kan bruke den flere enn en gang om dagen om det er behov...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå