Gå til innhold

Hvordan kle en nyfødt juniunge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva kjøper dere inn av klær for de første ukene? Jeg er førstegangsfødende og har liten erfaring med dette... Jeg vet mange anbefaler tynn ull, fordi ungen trenger hjelp til å regulerer varmen. Men hvor mye skal man kle utenpå da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på temperaturen. i en halvkald julimåned kan man godt ha en tynn lue, og et lag med bomull utenpå, men om det blir varmt holder det med ett lag med tynn ull, ellers er jeg selv på leit etter silke, siden jeg håper på varm sommer:) Det er utrolig bra til å holde huden avkjølt på varme dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nøstebarn har fine plagg i ull/silke, som har omtrent samme funksjon som vanlig ull, men er litt mer svalende om sommeren. Dette gjelder også lue, som må dekke ørene.

Utenpå kan du ha et deilig, luftig ullpledd. Det er kanskje sjelden du lufter den nyfødte i så alt for lang tid utenfor vogna hvis det er hustri og kaldt ute?

"Ytterklær" føler jeg blir for klumpete og unødvendig på de små.

Og husk at inni vogna er det lunere og varmere og mindre bevegelse i lufta enn utenfor, så ikke pakk babyen for godt inn -kjenn med hånda innimellom inni vogna!

Vår junibebiss lå på soveskinn med ullbody, av og til bukse og sokker, og ullue ute, evt. med et tynt løsstrikket ullpledd over. Var stort sett varmt og fint. Bomull blir lett klamt hvis det er varmt, men funker ellers bra om sommeren siden det ikke er så kaldt. Ved mye gulping er dog bomull litt enklere å vaske -men må byttes med en gang siden det våte da vil avkjøle babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil sei at det er bedre å bruke ein tynn ull body om det er grådig varmt ute, for den kan dei svette i uten og bli våt.. holder varmen ute også.. selfølgelig ei tynn hua.. men ja sleit med det med mitt første barn.. men er bedre på det no :P lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...