j05-g07-fødeklar Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Har akkurat kommet hjem fra sv.kontroll. Jeg har et symfysemål på 30 cm og er bare 28+2.... Har lagt på meg 7-8 kg, men legen syns ikke det var alarmerende mange kg. Han ville vi skulle se an om det flatet ut... hmmm jeg har født 2 barn før, en på 3210 og ei på 3230. Så det er jo ingen grunn til å tro at jeg skal få en 5 kg unge denne gangen. Hva tror dere??? Noen som har opplevd det samme???
mibella Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg stoler ikke helt på disse symfysemålene jeg. Har gjennom hele svangerskapet vært under gjennomsnittskurven, likevel sa de på siste ul (rundt uke 34, jeg er nå i 40) at babyen var +17%. Har lagt på meg litt over gjennomsnittet tror jeg, men har også begynt å få en del vann i kroppen nå mot slutten. Jordmor forklarte det med at det rett og slett har med kroppsfasongen min å gjøre. Er veldig lang og slank, så selv om magen min er liten i forhold til gjennomsnittet, så "skjuler" jeg mye mage langs ryggen; ergo kan jeg likevel bære et stort barn. Kanskje du har mye fostervann eller noe? Hvordan ungen ligger kan også spille mye inn på målene har jeg forstått. Ikke så mye til hjelp dette kanskje, men tror ikke du trenger å bekymre deg
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Halloen.. Min er oxo over det "normale". han ligger på sf38 i forje uke.. da hadde jeg 12 dager ijenn.. Men jeg er igjenn ganske liten, er 159 høy bare, å har lagt på meg 12 kg nå, er 58 kg til vanlig.. så bærer hele magen på "uttsia". Jordmora sir at hvis han ikke er kommet til terminen vil hun sende meg til fødestedet får å få en ny ul så de kan måle han orntli å se om de skal sette meg i gang.. i å me at hvis jeg får over tia så vil han jo fortsette å vokse
shoqut Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har også et høyt symfysemål, helt i overkant av det grønne feltet. Har hatt det hele tiden. Legen min sier at folk måler det litt forskjellig, så det viktigste er å følge sin egen kurve. Plutselig økning eller stagnasjon er ikke bra, slik jeg har forstått det. Jeg har også vært en del på ultralyd og fått vite at babyen ligger på normalen, på den røde linja. Så jeg tenker bare flott, da har babyen litt god plass da:)
ღMadame_mim ღ Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 På den siste kontrollen jeg var på nå i uke 37+6 var sf-målet mitt akurat i overkant av det grønne feltet. Jeg har hatt jevn og fin stigning hele veien slik at jm sier ingen ting på dette. Når jeg var på ul i uke 33+3 så var vekten til babyen bittelitt under den røde streken og veide 2200gram. Ble beregnet til å veie 3800 ved termin. Store sf-mål betyr ikke nødvendigvis store barn. Det kommer helt an på hvordan du bærer babyen, vekt du har fra før (jeg har litt ekstra så regner med det er derfor mine er høye) og man kan også ha litt mye fostervann!
Diddels Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har også dette, uten at legen har kommentert det engang. Det er fordi symfysemålet er en utvendig undersøkelse og ikke 100 % presis. Det er jo forr4sten ingen måling, før man står med barnet i armene. Vær glad symfysemålet er litt for stort, fremfor for lite Stor baby er sunn baby!
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har med de andre min 3 graviditet lagt rett under den røde streken, og de var 3280, 3720 og 3780 gram... Da jeg var i uke 33 var jeg 34 cm og øker med 1 cm hver uke.. så jeg ligger langt over den grønne normal streken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå