mai mammaen til to Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Han sier at man kan ikke være hjemme med et barn mer enn tre dager uten å gå til legen å få lege erklæring på at barnet er syk.. jeg sa at vi hadde holdt datteren vår hjemme i 4 dager.. men vi var bare hjemme to dager hver med henne så var jo bare vekke fra annenhverdag. men han sier at sånn er reglene... vi var jo forøvrig hjemme med henne i 5 dager i høst når hun fikk svineinfluensa og... men er det en regel som sier at man må gå til legen for å få legeerklæring på at barnet er syk?
Fire småtroll Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Arbeidsgiver kan kreve en legeerklæring på at barnet er sykt ja, svigerfaren din har rett i det.
Odine! Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Det kommer an på arbeidsplassen. Mannen min kan bruke "sykt-barn-dagene "som han vil", mens jeg må til legen hvis det er mer enn tre dager jeg skal være hjemme, eller jeg ikke tar ut dagene i strekk.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Jeg mener at det er slik at den 4 dagen må man ha lege erklæring, men jeg vet ikke hvordan det er om dere har delt på å være hjemme, men hvertfall vist det er den ene som er hjemme så tror jeg man kun kan bruke syk barn dager de 3 første dagene å etter det må ha lege erklæring.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Dere har jo 10 sykt barn dager hver og de kan man ta som det passer seg, er ikke de samme reglene som på egenmeling ved egen sykdom =) Jeg har aldri hørt om at arb.giver kan kreve noe legeerklæring på at det stemmer....
mai mammaen til to Skrevet 14. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. februar 2010 det er tydligvis forskjellig praksis ute å går.. jeg har aldri blitt spurt om det... jeg jobber jo også i en IA bedrift så kan være hjemme 8 dager i slengen på meg slev uten sykemelding skulle bare ønske at det var 24 syke barn dager i stedenfor.. så kunne jeg heller hatt 10. hehe.. jeg er jo aldri syk men ungene derimot...
Zitro Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 Jeg er statlig ansatt og må dokumentere fravær over 4 dager med sykt barn...
Odine! Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 Jeg jobber også i IA-bedrift. Like fullt må jeg ha legeerklæring på den fjerde dagen (eller hvis jeg er hjemme dag nr 1 og 3, så må jeg gi legeerklæring) Det er skikkelig tungvindt, og dumt å dra barnet til legen når det bare trenger en dag til hjemme. Men kanskje din jobb er mindre firkanta enn min. Men ta og ring personalavdelinga i morra, så finner du ut av det.
mai mammaen til to Skrevet 14. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. februar 2010 kan være at det har med at jeg jobber i barnehage? og barna mine går i barnehagen jeg jobber.hehe.. sambo må heller ikke levere noe.
Tipp topp Skrevet 14. februar 2010 #10 Skrevet 14. februar 2010 Arbeidsgiver KAN be om dokumentasjon fra lege fra dag 4., men det er opp til arbeidsgiver om han ønsker det.
elskerlivet Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 veldig mange arbplasser krever sykmelding fra 4.dag og har lov til det. Jeg jobber i NAV så dette er det mange spm. om då dette vet jeg. MEN noen arb.plasser velger å ikke kreve det, man kan jo alltid være "snillere" en hovedregelverket, men ikke "slemmere"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå