Gå til innhold

Er det ok å gi sjokolade til en baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kusina mi har gitt babyen sin sjokolade siden hun var rundt tre måneder gammel. I begynnelsen fikk hun bare smake litt, men etterhvert spiste hun flere biter av gangen. Hun er god og rund fra før, og kusina mi har et usunt forhold til mat selv, det burde jeg kanskje nevne. Hun har eller har hatt bulimi, tvangs spising og perioder med å sulte seg, blant annet.

Når jeg sier at hun ikke burde gi ungen lørdagsgodteri og så mye usunt sier hun bare at "alt med måte" etc.. og ler av det. Jeg mistenker at hun gir ungen sin så mye godteri fordi hun selv har et så usunt forhold til mat, og at hun er på vei til å gi jenta si et usunt forhold til det også.

Hva syns dere? Er dette vanlig og helt greit? Hun er foressten alenemamma så det er ingen pappa som bryr seg om det daglige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Jeg synes ikke det er greit! Kan du ikke få helsesøster på helestasjonen til å ta seg en prat med kusina di?

En 3 mnd baby skal ikke ha sjokolade, det er jo helt uhørt!!

Egentlig blir jeg litt sint på deg som å sitter å ser dette uten å gjøre noen ting! Hvor gamle er dere egentlig?

Stakkars baby!!!

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit, og håper hvertfall ikke det er vanlig. Jeg er absolutt ikke hysterisk eller overdriver. Men sjokolade til en baby er helt bak mål. Trist for babyen som får kostholdet sitt ødelagt inn med morsmelk(erstatning)a

Skrevet

Å la en 3 mnd gammel baby smake sjokolade er vel egentlig helt unødvendig. Når ungen begynner å nærme seg året, så kanskje til nød, men med førtemann kan man vente leeeenge om man ikke har mansike godteforende besteforeldre eller noe, men det er uansett foreldrene som bestemmer. Barn trenger ikke å introduserers for godis før de er tidligst 2 år.

Hos oss fikk jenta smake litt is før hun var året eller rundt året. Husker ikke. Men kun smake.

Sjokolade har hun aldri brydd seg om. Ikke annet snop heller. Kun is. Men hun smaker litt nå og da og jeg merker at hun liker godis mer og mer. Hun er nå 4 år.

Vi foreldre der i mot spiser masse (eller ikke bare lørdager), men hun blir ikke fristet.... enn så lenge!

Skrevet

Dette må jo være spøk?

Ingen kan vel være så dum at de gir en 3 mnd gammel baby sjokolade?? Heller ingen kan sitte å se på dette uten å reagere?

Skrevet

HI her..

Jeg sitter ikke og ser på det her uten å reagere, for jeg sier jo til henne at jeg ikke tror det er bra for jenta hennes! Hva skal jeg gjøre da? Venninne hennes og mora (mormora) bare ler de også. Må jo få kose seg litt, sier de. Jenta er ikke tre måneder lenger nå da, og da hun var det fikk hun bare slikke litt på ei sjokolade plate og ble helt spinnvill av det. Men hun gir ikke jenta si noe særlig godis når jeg er der, for hun vet jo hva jeg menr om det. Jeg er redd forholdet til mat blir ødelagt for jenta hennes igså, men det er nok et sårt tema for kusina mi.

Så alle syns dette er galt altså? Kusina mi blir utrolig lett forbanna, og særlig om jeg sier noe om mat og spising siden hun har eller har hatt så mye problemer med det her. What to do??

Hi.

Skrevet

Takk til dere som har svart!

Hi.

Skrevet

Dette lukter kjent....lignende innlegg som dette har jo vært postet flere ganger før. Vedkommende er vel bruker her inne, og tidvis mye omtalt...eller?

Skrevet

Nei, det er absolutt ikke greit, det er tragisk. Stakkars baby!

Skrevet

nei nei nei nei nei nei nei nei nei nei nei nei!!!!

Hvis man introduserer rørsukker (altså raffinert sukker som i sjokolade, farin rett og slett) før ungen er rundt året, så kan man ødelegge barnets evne til å bryte ned sukker for livet! Dette kommer av at de prossesene som bryter ned polysakkarider (rørsukker) ikke er ferdig utviklet før ungen er rundt året, og dermed klusser man med kroppens utvikling. Dette kan gi stor fare for FEDME rett og slett fordi kroppen ikke klarer å bryte ned sukkeret, og det ender opp som fett (lagntidslagring av energi fordi kroppen enten ike får brukt det opp, eller ikke vet hvor det skal gjøre av energien)

Det er en grunn til at ALL barnemat enten er helt sukkerfri eller inneholder monosakkarider, som finnes i frukt, disakkarider, som er i melk osv. Polysakkarider er forbeholdt voksne og barn som ferdigutviklet mage/tarm system og nedbrytingssystem.

Denne jenta trenger hjelp til å overvinne sine egne monstre ang mat, og hun trenger hjelp til å oppdra datteren sin fornuftig.

Skrevet

21:18- det visste jeg ikke! Takk for info!

Ja, det har vært flere her inne som har sagt de har gitt sjokkis og is til babyer, så det er ikke første gang vi leser om sånt her inne. Dessverre!

Skrevet

anonym 21:18

Hvorfor får man ikke beskjed om dette av helsepersonell?

Jeg har ikke hørt at man ikke kan gi sukker holdige ting til barn under 1 år.

Selvsagt holder jeg barna unna dette, men det er vel pga sunn fornuft, og man vet hvor helse skadelig sukker er generelt. Og det er jo ingen nødvendighet.

MEN, om det er så farlig som du sier, hvorfor gir man da sukkervann til de små?

Har jeg ødelagt ungen min nå da, siden han fikk det en gang iblant ved kolikk smerter?

Skrevet

vel, dette skjer hvis man gir mye. Sukkervann er det lite sukker i, og det brukes kun i korte perioder, så det går bra, men som regel er det bedre å bruke druesukker enn farin.

Skrevet

jg har da hørt at druesukker ikke fungerer på samme måte i sukkervann...

IGJEN, da hadde vel helsepersonell anbefalt dette istedet?

Skrevet

det som roer ned er sukkeret, fordi det har en beroligende effekt på spedbarn, og dermed er det samme om du bruker drue eller rørsukker, for det er sakkaridene som roer:)

Skrevet

Okei da ;-)

Jeg gir meg.

Det høres ut som om du vet hva du snakker om.

Takk for informasjonen iallefall!

Jeg syns virkelig dette er noe man burde bli opplyst om på helsestasjoner o.l.

Skrevet

Ja, dette bør det opplyses om. Selv om de fleste mødre sikkert unngår å gi sukker til babyer da.

Skrevet

Det er nok flere her inne som har gitt sjokkis til en så liten baby, ja...

Skrevet

Legen min sa til meg at datteren min ikke burde få sukkerholdige ting før hun var ett år, så noen leger vet nok om det her. Men alt sånt går vel på normalt folkevett, vil jeg tro.

• 8 år senere...
Skrevet

Herregud slapp av med dere . Ungen dør ikke av og smake faen har bare godt av og smake på ting om det er mer eller mindre sukker . Fader meg ikke noe feil i det .dere snakker som hun har gitt ungen sin gift og sier stakkars baby der er mer synd på deres barn så nazi dere er. 

Anonymkode: d9fe5...384

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud slapp av med dere . Ungen dør ikke av og smake faen har bare godt av og smake på ting om det er mer eller mindre sukker . Fader meg ikke noe feil i det .dere snakker som hun har gitt ungen sin gift og sier stakkars baby der er mer synd på deres barn så nazi dere er. 

Tråden her er 8 årgammel.....

Anonymkode: 6ffd7...561

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Tråden her er 8 årgammel.....

Anonymkode: 6ffd7...561

Du gir vel ikke 8 år gamle barn sukker??? 😲😲

😉

Anonymkode: 33490...a8a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kutt ut, BW. Og denne tråden er 8 år gammel.

Anonymkode: 45636...96d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...