Gå til innhold

Er det ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, etter 2 år har bf og jeg blitt sammen igjen, men vi bor ikke sammen og hr ikke kommet dit, og vi følger samværs avtalen på våre helger og dager, men vi tilbringer mere tid sammen, besøker hverandre og drar på turer sammen med barnet vårt. Han betaler bidrag som vanlig.

Er det noen som kan si noe på dette? Tenker på Nav osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja så lenge dere har ett ekteskaplingnende forhold(sex) kan de si noe på det.

Skrevet

Ja, det er ulovlig, mottar du f.eks overgangsstønad, utvidet bt, og nav finner ut av det forholdet deres, så blir du anmeldt (ikke han) dette fordi det er du som mottar pengene. Jeg ville så absolutt sjekket med NAV, bare for å være sikker og få svaret skriftlig, ellers har du ingenting å stille opp med hvis det skulle bli en sak av det.

Skrevet

Ekteskapsliknende forhold er ikke det samme som at man sex, men at man bor sammen som et par. Dvs du kan i teorien ha en leieboer som betaler penger for å leie et rom i huset ditt, man leieboeren kan neppe være faren til barnet. Mannen betaler ikke bidrag til kona dersom de lever sammen men ikke har sex lenger eller hva.

Dersom barnefar overnatter hos deg flere dager i uka etter du og barnet hos han så kan det hende det diskvalifiserer for overgangsstønad, vil jeg tro. Hvis det er far og ikke nav som betaler bidraget og han ikke sier noe på det selv om dere er mye sammen, så vil jeg ikke tro du gjør noe ulovlig med å la han fortsette å betale bidrag. Han vet jo nødvendigvis om hvor mye dere er sammen, hvis han ikke er bevisstløs da.

Skrevet

Hei,

takk for svar. Slik det er nå bor vi hver for oss, og reiser på turer, hytten hans osv i noen helger. Vi lever med at han har barnet hver ons og annen hver helg slik vi alltid har gjort. Om vi skal bli "offentlig" sammen igjen har vi ikke bestemt. Vi har hatt et forhold hvor vi om trent ikke har snakket sammen på 2 år, også har vi funnet tilbake i små skritt og har det hyggelig sammen. Utover det deler vi ikke noe økonomiske forpliktelser og utover at vi er mer "kvalitets" tid sammen enn før, lever vi likt... Og barnebidrag bta han som vanlig.. da jeg har det daglige ansvaret som vanlig. Det hender vi overnatter hos han, men han overnatter aldri hos meg.

Skrevet

Gratulerer :)

Hyggelig å høre om dem som finner tilbake til hverande....

Skrevet

Jeg for min del har en kjæreste som ikke er far til barnet mitt. Han overnatter her ca 4-5 dager i uka. Jeg mottar ikke OS mn dobbel barnetrygd og tilsyn til barnepass. Og har skatte kl 2. Er det og ulovlig da? Mht stønader? Å ja seff har vi sex ;)

Skrevet

Til siste anonym, det er ikke ulovlig:) først tolv måneder etter du flytter sammen med kjæresten som ikke er bf mister du stønadene dine.

Flytter man sammen med bf igjen mister man stønadene med en gang.

Får man barn med ny kjæreste eller gifter seg, mister man også stønadene med en gang.

Slik jeg har forstått det.

Skrevet

Er det en ikke regel som sier at man mister "dobbelt" barnebidrag dvs for et barn ekstra, først når man har bodd samen med barnefar i 12 måneder i løpet av de siste 18 månedene ? For nav vet at mange foreldre prøver litt å være sammen og så gir de opp litt og så prøver de igjen. For at nav skal slippe å behandle alle søknader om og om igjen for de periodene man har rett til ytelser så gjør de det enklere og sier 12 måneder de siste 18 måneder. Har man flyttet fra hverandre for 9 måneder siden og så flytter sammen igjen så har man rett til bidrag for ett barn ekstra i 3 måneder videre. Jeg ga beskjed til nav etter 3 månder og viste til denne regelen og måtte ikke betale tilbake noe.

Reglene for OS på tilfeller der man flytter sammen igjen med barnefar vet jeg ikke. For skatteklasse to er det andre regler som gjelder. Det som bestemmer om man har rett til det er sivilstatus ved årets begynnelse (eller slutt ?). Ikke lengden på forholdet.

Gjest marie-s
Skrevet

De reglene du tenker på gjelder dersom man flytter sammen med noen som ikke er barnefaren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...