Cupcake! Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Sleit veldig med dogåinga etter sist fødsel. Ble veldig slitsomt..nesten som å føde hver gang jeg skulle på do Nå vil jeg prøve å være forberedt på det slik at det kan unngås. Hva funka for deg? Syns ikke den guffa man kjøper på apoteket funka så godt...men det kan jo være at mye av plagene min satt i hodet...
Ladybug~N&E Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 jeg gjorde nr2 som vanlig etter fødsel jeg da. absolutt ingen problemer. men jeg fikk ikke gjort noe før jeg kom hjem fra barsel etter 4 dager. planlegger å ha lactulose eller noe klar til neste gang sånn i tilfelle.
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 huff, glad jeg ikke hadde det problemet... men du kan fint ta laktulose... det at det ikke funka så godt var nok at du ikke tok nok...
Nurknr2 Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Kan vel få satt akupunktur etter fødsel og:)
Ann Helen Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 Drikk kakao! Det får ihvertfall tarmene igang for meg:-)
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 Mange sverger til masse fiber. For meg funker ikke det så godt, men masse vann er bra. Og gulrot.
pip pip Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 hehe ja, det funker det. Et punkt som hjelper heter "shit go". Det gjør egentlig ikke det, men det kinesiske navnet på punktet høres nesten ut som shit go hehe
Gravid prinsessemamma<3 Skrevet 14. februar 2010 #9 Skrevet 14. februar 2010 er inne å sniker litt fra 2. trim (blir en av dere på tirsdag:D HURRA ) ser hær er det noe som har gått meg huuus forbi..blir mann dårlig/treg i magen etter fødtsel? eller er det det at det gjør for vondt? hilsen uvitende meg:)
Mammaaaaaa Skrevet 14. februar 2010 #10 Skrevet 14. februar 2010 Drakk sinnsykt mye biola etter fødselen! Og det funka for meg!
Ladybird1982 Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 Ikke glem at hvis man satser på mye fiber så MÅ det også til mye vann Vikig å huske. For min egen del var det å få ro viktig, stressende å sitte på do med en masse gjester og ansatte på sykehuset rett utafor døra. Det var godt å komme hjem og få føle at jeg fikk "sitte i fred".
FrøkenSprøken Skrevet 14. februar 2010 #12 Skrevet 14. februar 2010 Finnes det ingen tips uten laktose? Jeg tåler nemmelig ikke det, og da utgår jo alle disse forslagene. Duphalac eller hva det nå heter. Er det også melkebasert? Det må vel finnes et avføringsmiddel for folk som ikke tåler melk også?
hm... Skrevet 14. februar 2010 #13 Skrevet 14. februar 2010 Da jeg fikk min første hadde jeg sting som gjorde veldig vondt da jeg "trykket". Mitt tips er å holde en klut med lunket vann i håndflaten og presse lett opp mot stingene/underlivet mens du trykker. Dette hjalp meg veldig. Pærer og svisker og litervis med vann er jo gode tips for å få gang på magen.
nutri Skrevet 14. februar 2010 #14 Skrevet 14. februar 2010 Å drikke mye vann hjelper å bløtgjøre tarminnholdet. Laktulose er flytende (samme som Duphalac) volumøkende middel for å bløtgjøre tarminnholdet og letter få det ut. Alternativ kan man bruke Benefiber. Fås også på apoteket. Et oppløselig pulver, kan blandes i all slags væske, helt smakløst. Gjør samme nytten som Laktulose/duphalac.
nutri Skrevet 14. februar 2010 #15 Skrevet 14. februar 2010 Benefiber inneholder ikke sukker, gluten eller laktose.
¤Lykke¤ 2007 + 2010 Skrevet 15. februar 2010 #16 Skrevet 15. februar 2010 Svisker gjør susen, kiwi funker også. Sviskergrøt er god medisin og smaker ikke sååå dårlig:)
ramløsa- nok en gang Skrevet 15. februar 2010 #17 Skrevet 15. februar 2010 Sikkert ulikt for forskjellige, mye som nevnes her gjorde vondt verre for meg, som svisker, kli og denslags. Eneste som fungerte for min del var klyster, forundret over at ingen anbefalte det tidligere. Anbefaler veldig sterkt å ta dette på alvor og ikke la det gå uker om problemet dukker opp, er fryktelig ubehagelig. Så du som lurer på om det kan skje- ja, dessverre, men langtfra for alle. Men ble selv veldig overrasket, hadde ingen anelse.
Cupcake! Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #18 Skrevet 15. februar 2010 Det er hvertfall viktig å drikke maaaaassse vann tror jeg. Babyen har jo en tendens til å tørke ut mammaer som ammer
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 Kom forresten på at speiderlederen min brukte å dele ut lakrisbåter på sommerleir fordi det skulle hjelpe på trege mager (mange som ikke har lyst til å gå på primitiv do). Er ikke så glad i lakrisbåter, men antar at salt lakris kan gjøre samme nytten (men med salt er jo vannet viktig igjen da).
ღMadame_mim ღ Skrevet 16. februar 2010 #20 Skrevet 16. februar 2010 Svisker funker veldig dårlig for meg hvertfall. prøvde det når jeg slet i 1 tri. Det endte med at jeg fikk ned en bit og denne kom opp igjen med resten av mageinnholdet... Fy for en konsistens på den sviskekompotten :-( Det som funker for meg er å drikke masse vann, fiberrik mat og dersom jeg alikevell sliter så styrter jeg en liter med Cultura! Det funker hvertfall :-)
-Ea- Skrevet 16. februar 2010 #21 Skrevet 16. februar 2010 Jeg drakk biola med MASSE linfrø sist, det hjalp veldig. Er litt treig nå og jeg, så da eter jeg IFA sukkerfrie pastiller, de og DENT har lakserende effekt. Grovt brød, grønnsaker og MASSE vann hjelper også godt. Sjokolademelk og kakao funker også, bælm en liter med Sjokomelk!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå