Gå til innhold

4 dager til termin og endelig klar, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært så mye å gjøre, og enda har vi ikke vogn.... Men vi har ryddet og fikset og kjøpt inn utstyr og ordnet alt mulig, så nå begynner jeg å bli klar sånn rent praktisk.

Men gruer meg veldig til fødselen, det må jeg si! Jeg har to slitsomme fødsler bak meg, hvorav en kjempetøff... Vet jeg må gjennom den for å få møte lillejenten vår, men gruer meg likevel.

Er så redd for å ha for lite krefter når pressingen begynner, det skjedde ved den første fødselen. Jeg har ME og alle kreftene var oppbrukt lenge før pressefasen. Babyen MÅTTE ut etter en 15 timers fødsel. En barnepleier lå på magen min, og jordmor dro. Gutten vår var helt blålilla, beveget seg, men lagde ikke lyd. Og jeg selv var så utmattet at jeg nesten ikke registrerte at han endelig var ute.

Fordi jeg har ME vet jeg ikke om jeg tåler narkose (mange med ME gjør ikke det). Så skrekken er at det blir akutt keisersnitt dersom jeg ikke har krefter til å presse. Men sier til meg selv at jeg er tross alt bedre nå enn ved sist fødsel. Det merkelige (og fine!) er at jeg har blitt litt bedre av sykdommen etter hvert barn, selv om selve svangerskapene har vært svært tøffe helsemessig.

Heldigvis har jeg fått løfte av jordmor om at hun vil sende henvisning til å få meg satt igang dersom jeg går over termin. Det er n¨å 2 dager ttil menstermin og 4 til UL-termin, så det er ikke lenge til uansett nå! Og jeg har fått løfte om epidural når jeg er 4-5 cm, slik at jeg kan spare på litt av kreftene. Det fikk jeg sist gang. Og selv om epiduralen bare virket i den ene siden av kroppen og ikke under pressriene, tillot den meg å ha i hvertfall NOE krefter igjen til pressingen. Så fødsel nr 2 gikk heldigvis bedre enn den første.

Hva med dere da, jenter? Er det bare meg som gruer meg til fødselen? Jeg kan absolutt ikke si at jeg gleder meg til å "få frem urkvinnen" à la Martha Louise. Kjempefint for dem som synes fødselen er en flott opplevelse, men personlig kunne jeg tenke meg litt mindre smertefulle og lange fødsler....

Lykke til alle dere andre her inne!! :-)

(Jeg ser vi er flere som har termin denne uken, spesielt lykke til, dere!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

off ja skjønner deg godt her...har hatt en fødsel før og den var tøff og jævlil ...tok lang tid...bare den siste fase 8-10 cm tok 9 timer helt jævlig hadde ingen smertelindring+de guffa på med drypp for å prøve å få det til å gå fortere...hjalp jo ikke ate fødselen begynte to dager før heller da...var jo tappa for krefter før jeg var 8 cm...

pressriene mine varte i 1time og 45 minutt...de prøvde meg sugekopp 3 ganger..åså hang legen på magen min..så kluppa de og drog han ut med tang....var utmatta i 2uker etterpå....

må si jeg syns det er dårlig ate de ikke ga meg tillbud om noe smertelindrene...jeg spurte ikke heller da,for jeg hadde fått for meg at det tok enda lenger tid da....

men men dette skjer ikke igjenn gi meg all dop sier bare jeg....!

er ikke redd for å føde,gruer meg vell ikke heller...men er enda en stud til så mulig jeg får panikk når føselen er igang og jeg kjenner hvordan det var....

å en flott opplevelse kan jeg ikke kalle det for...sku ønske det men..

skal på sjekk ei uke før termin..muli jeg og blir satt igang...hvis baby er stor da..forige var 55 lang 4650kg og 39 rundt hode...sikkert derfor det tok så lang tid den siste delen,at han ikke kom ned liksom...

jaja vi overlever jo hehe.....

men er jo 3 gang for deg,hvem vet er vel veldig mulig du ikke bruker så lang tid da....

går nokk flott skal du se :)

Skrevet

Jeg har også 2 tøffe fødsler bak meg. Har ikke ME, men synes det er rart de nesten ikke planlegger keisersnitt hos deg når du har hatt så tøffe fødsler tidligere.

Lykke til!! :)

Skrevet

Det hjelper nok ikke at fødslene har vært tøffe... Så lenge de medisinsk sett har vært "ukompliserte" (Dvs ikke tang, vakum eller akutt keisersnitt feks), skal det nok mer til. Jeg har i hvertfall aldri fått siganler om at jeg kanskje burde få muligheten til keisersnitt neste gang.

Jaja, jeg får håpe på det beste. -Og glede meg til verdens beste belønning, lillejenten vår! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...