Mayken Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Var og tok biobsi fra livmorhalsen for noen uker siden pga langvarige celleforandringer. Og de har satt opp time til konisering:( Celleforandringene er godartede foreløbig, men de vil ikke ta noen sjangser. Fysj jeg gruer meg, var ekkelt nok å ta biopsien synes jeg og nå skal de fjerne en del i tillegg. Flott slutt på mammapermen min, begynner å jobbe igjen en uke etter inngrepet. Noen av dere som har gjort dette før? Hvis dere har vært gravide etter inngrepet, gikk dere til termin eller fødte dere før. Har lest at det er større fare for å miste barnet senere i svangerskapet eller føde før termin når man er konisert. Nå er ikke et barn til aktuelt for oss for øyeblikket, men kan jo være vi vil ha en til om et par år. Æsj, ikke noe god beskjed å få, mange tanker som svirrer i hodet nå.
Mayken Skrevet 14. februar 2010 Forfatter #2 Skrevet 14. februar 2010 Brevet kom forresten i går, ikke i dag;)
MathildeC Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Venninnen min har nettopp tatt konisering og var overrasket over hvor fint det gikk. Hun var i helt fin form. Lykke til!! Husk dette er et veldig vanlig inngrep, og du blir nok helt fin igjen! Vet ikke angående graviditeter, men har ikke hørt noe om at det skal gjøre noe.
Gjest Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Hei Bedre å gjøre inngrepet nå enn å vite at du har slike celleforandringer uten å gjøre noe. Inngrepet gikk fint her, men det tok litt tid før jeg kom meg skikkelig. Ta med deg en nær person som kjører deg og venter på deg underveis. Ikke lag planer de første dagene etter. Skjønner du gruer deg, men det går bra skal du se. Når det gjelder graviditet har jeg to svangerskap etter ikke hatt noen problemer knyttet til dette. Begge er født til termin. Om man må ta bort mye tror jeg de "knyter" sammen slik at man ikke føder tidlig, men dette kan du få informasjon om etter inngrepet. Dette er den vanligste kjønnssykdommen blant kvinner så vidt jeg vet. Mange har utført dette inngrepet og hatt fine svangerskap etter. Lykke til!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Jeg ble konisert da jeg var ca 20 (nå over 10 år siden) og det gikk helt fint. Gynekologen understreket (på eget initiativ, jeg var ikke helt i bekymre-meg-for-fremtidige-barn-fasen da) at det ikke kom til å ha noe å si for svangerskap og fødsel den gangen. Har fått to barn etterpå (første da jeg var 27) - hun ble født 10 dager over termin. Yngstemann ble født 3 dager over termin. Har ikke hatt noen ekstraordinære plager i svangerskapet heller. Lykke til ) Veldig bra du får gjort det nå før det blir "noe mer" utav det, om det er noen trøst )
Mayken Skrevet 14. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. februar 2010 Takk for svar jenter. Ser frem til at den 9.mars er overstått og jeg forhåpentligvis ikke trenger å tenke mer på dette.
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 Jeg ble konisert i høst, grudde meg noe vanvittig. men det gikk veldig bra og var egentlig ikke noe å grue seg til. siden jeg grudde meg sånn var jeg veldig spent i kroppen så jeg fikk masse "flotte" saker å slappe av på, så da lå jeg egentlig bare der å kikka på den digre oprasjonslampen i taket og hadde det veldig fint - og inngrepet tok ikke lang tid, 15 min kanskje fra jeg kom inn på opr stuen til jeg var ferdig. Du må bli hentet etter opr, for de beroligene medisinene du evt får gjør at du ikke kan kjøre bil opr. dagen. Og dagen etter bør du også ta det litt med ro for ikke å gjøre blødningene for store. (styrtblødning) og etter den dagen kan du gjøre som du pleier. Blødningen etter inngrepet varer i ca 6 uker, og det er ganske kjedelig og du kan ikke bruke tamponger. Den er størst de første dagene også går det over i små truseinnleggblødning som endrer seg stadig i farge, rød, rosa, brunt og lukter ikke spesielt godt. lykke til, det komme til å gå helt fint, men skjønner at du gruer deg. .
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 Jeg gjorde dette selv for snart 10 år siden. Gikk helt greit, ikke noe spesielt ubehagelig. Jeg fikk gjort det med laser, men ikke alle steder de har det. Uansett er det et bittelite inngrep og ikke vondt etterpå. Jeg ble gravid på første forsøk for 1,5 år siden og gikk til termin med gutten vår som nå er 9 mnd. Det med større risiko for komplikasjoner hos koniserte gjelder mest for de som ble koniserte før i tiden med mer gammeldagse teknikker og hvor mer ble fjernet. Kan også nevne at jeg har vært uten nye celleforandringer siden inngrepet ble gjort. Lykke til!
Hopptetussa90 Skrevet 14. februar 2010 #9 Skrevet 14. februar 2010 Gjør selve inngrepet vondt? Hva gjør de?
Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 14. februar 2010 #10 Skrevet 14. februar 2010 Hei Jeg fikk vite jeg hadde celleforandinger grad 3 når jeg var gravid sist. Fem uker etter fødselen ble jeg konisert. Helt uproblematisk inngrep, inn og ut samme dag. Ingen smerter etterpå. Dette er nå fire år siden, og jeg har hatt helt fine celleprøver siden. Første året var jeg til kontroll to ganger i, siden en gang i året. Er nå gravid igjen og det er ikke planlagt noen flere kontroller på meg fordi jeg har vært konisert. Tror det med spontanaborter og prematur fødsel var mer et problem før når de brukte kniv under inngrepet. Nå buker de laser og det er ikke store biten de fjerner. Gynekologen min sier han ikke en gang kan se på livmorhalsen min at den er blitt konisert. Dette kommer helt sikkert til å gå kjempe bra. Vet det er mange følelser i sving når man får en slik beskjed, men i de flaste tilfeller er dette uproblematisk. Lykke til )
Mayken Skrevet 14. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. februar 2010 åhh..dere er så gode:) Kjenner at jeg blir litt roligere av å lese svarene deres. Ut i fra hva jeg vet så får jeg ikke noe mer beroligende eller bedøvelse enn jeg fikk under biopsien, da bedøvet de livmorhalsen med adrenalin. Ingrepet skjer også på samme rom og i samme stol på dagkirurgisk avd som biopsien ble tatt. Står i skrivet at det gjøres med laser i lokalbedøvelse på poliklinikken og at jeg kan reise hjem like etter (etter all sannsynlighet kan jeg kjøre bil hjem selv.) Det kommer jeg ikke til å gjøre da jeg holdt på å svime av under biopsien og var skjelven lenge etterpå. Videre står det at tilheling tar ca 3 uker og at jeg må unngå bruk av tampong, samleie og hard fysisk aktivitet for å unngå betennelse eller blødning.
Mille** Skrevet 14. februar 2010 #12 Skrevet 14. februar 2010 Jepp, jeg har gjort det. Har ingenting å si for framtidige fødsler, en lege sa til meg at det kan danne seg arrvev sånn at man åpner seg senere. Gikk 5 dager på overtid med nr 2 (noen år etter koniseringa), og ble da satt igang. Lykke til! Er et lite inngrep, men man kan blø en del etterpå. Jeg måtte spise tbl for å stoppe blødningen.
Mayken Skrevet 14. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 14. februar 2010 Håper jeg slipper unna komplikasjoner og smerter da. Ammer fortsatt, så vil ikke ta smertestillende i hvertfall. Håper på rask bedring, slik at jeg er klar til å dra til praha i begynnelsen av april..hihihi. Skal bli godt å få det overstått, føler at jeg går rundt med en tikkende bombe i underlivet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå