Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Jeg er Norsk og bor i min manns hjemland med våre 3 barn. Hvis forholdet vårt skulle ryke, må jeg da bli i hans hjemland med barna? Hvilke juridiske rettigheter har jeg? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 det kommer vel litt ann på hvilket land du bor i...
Patetica fåkksi Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Jeg kan ikke se for meg at du "må" bli i hjemlandet hans, uten at jeg kan backe dette opp med noe fakta. Hvilket land bor dere i? Det finnes mange land der mannen automatisk får foreldreretten ved skilsmisse.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Vi bor i USA(Florida). Men er ikke gift. Jeg vil bare garantere meg for at jeg får med meg barna hjem igjen før jeg.Eldste er 5 år og har ikke begynt på skole enda.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har ei venninne som giftet seg i USA. De ble skilt, og hun må nå da bo i USA fordi hun ikke får med seg ungene tilbake til Norge da de har større tilknytning og tilhørighet til USA. Så jeg tror nok at du kan slite der ja.... sjekk det opp med ambassaden. Men ut fra det jeg vet så står rettighetene til borgere fra USA mye over rettighetene til deg som utlending.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Hmm..det var det jeg fryktet. Takk for svar. Må forhøre meg litt. Lurer på om det har noe å si at de ikke har begynt på skole enda, og snakker norsk..
Gjest ronja røverdatter Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Det har ikke så mye med rettigheter overfor borgere i eget land å gjøre, men internasjonale avtaler som mange land har undertegnet. Avtaler som skal hindre den ene parten å ta barna med seg og flytte fra den andre / eller kidnappe barn for å bruke den terminologien. Og som også sikrer at de andre landet vil utlevere barna til opprinnelseslandet dersom de blir ulovlig flyttet av den ene parten. Barna har rett til å bli i det landet de har mest tilknytting til - og det har ingenting med om de har begynt på skole eller ikke, men med hvor de bor eller har bodd lengst. Så sant ikke mor og far seg i mellom avtaler at den ene parten kan ta barna med seg. En fornuftig og god regel, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Har barna norske pass? Om ikke burde du skaffe dem dette. Ofte maa far undertegne for aa godkjenne at de faar dem. Jeg har en vennine som har litt problemer med dette, mannen tok passet til datteren da hun ville til hjemlandet paa ferie.. og hun hadde kun ett pass, ikke til hennes hjemland.. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå