Gå til innhold

Epidural...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir ikke enig med megselv om jeg skal vurdere epidural eller ikke??

Har ikke hatt det med de andre to, men fødsel nr to var ENORMT slitsom...8 og en halv time med 9 og en halv cm åpning- ugh...jeg var så sliten at jeg husker omtrent ingenting av slutten.

Var ikke så mange timer ellers da, "bare" 16 timer alt i alt, men når det mest slitsomme er det om tar tid så blir det tungt altså... :o?

Hører så mye om at man ikke kjenner pressriene når de kommer og/ eller at barnet må hjelpes ut med tang eller sugekopp og det ser jeg for meg er like ille som å droppe den epiduralen?

For ikke å snakke om bivirkninger- hun som var på tv2 her om dagen, hjelpes- makan til sykehustabbe :(((

Hva gjør dere jenter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Nå er jeg førstegangsfødende da, så jeg har ikke så mye å sammenligne med, men vi har i hvert fall bestemt oss for å ikke bestemme oss for noe på forhånd, men ta det som det kommer - uansett. Går det greit uten epidural, er det jo flott, men hvis kreftene begynner å ta slutt og jm syns det høres greit ut, tar vi det vi får...

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg bestemmer meg ikke for det nå. Man aner jo ikke hvordan fødselen blir. Vet ikke om jeg våger å ta epidural, den nåla ser så fæl ut. Hehe. Men blir det vondt nok så tør jeg. Hadde lystgass sist og det fungerte veldig bra for meg. Men jeg sier til jordmor at jeg tar fødselen som den kommer, og at jeg kommer til å stole på hennes bedømming underveis.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde lang og slitsom førstefødsel, og ble tilslutt rådet epidural. Anestesilegen stakk en gang, ikke noen smerte å snakke om. For en lettelse etterpå!!!! Ingen plager etter epiduralen, som nå er snart 5 år siden.

I disse dager er jeg dagsventende, og vil ikke ha betenkeligheter om det blir snakk om epidural denne gangen også. I forhold til hvor mange som får epidural, er det få som opplever bivirkninger og problemer. Som fødekvinne kan det bli problematisk om en ligger for lenge og sliter seg ut også!!

Håper ikke du takker nei til en evt epidural av frykt for bivirkninger. Sjansene er små for det :)

Lykke til uansett!!

Skrevet

Hei!

Er enig med alle som har skrevet -tror det er lurt å ikke bestemme seg på forhånd.

Jeg hadde epidural med førstemann, og opplevde fødselen som kjempefin (og naturlig!). Ingen bivirkninger, kjente alle riene og klarte å presse ut baby selv. Skreiv på "fødselsplanen" at jeg ikke ønsket å se nåla og dette tok de fint hensyn til. Jeg kjente heller ikke at de stakk.

Venter nr 2 og er åpen for å benytte meg av tilbudet igjen, men det er selvfølgelig fint om det går så raskt at jeg har krefter til å greie det uten.

Skrevet

enig med det som er skrevet her jeg også og ville bare si at jeg valgte ved første fødsel å ikke bestemme meg for noe.

prøvde først badekar men ble etterhvert så sliten og hadde så mye smerter at jeg ville ha epidural.

det eneste jeg kjente til var bedøvelsen, et stikk og ikke mer. det var en befrielse etterpå! jeg kjente hver ri, men stort sett bare toppen av den, jeg kjente også at jeg ville begynne å presse og her var den eneste delen under fødselen som ble påvirket negativt av epidural, pressriene forsvant og jeg fikk drypp. da ble det full fart og 20min etter var gutten ute :-)

ingen bivirkninger i ettertid, og for meg føltes det ut som det eneste rette under min fødsel å bruke epidural.

fødselen varte i 12 timer.

neste gang vil jeg også la være å planlegge noe, men så sant man kan føde på naturlig måte uten noe særlig smertestillende er jo det flott! jeg gleder meg:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...