Gå til innhold

Smokk eller ikke smokk?? Noen gode argumenter for og imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på åtte uker. Han har en god sugeteknikk men jeg opplever at kveldene stort sett går med til amming. Noen ganger virker han nesten litt manisk, og etter mange forsøk med bæring, sang, vugging og kos, så ender han igjen ved puppen, selv om han er stappmett og allerede har suttet i en time. Han våkner ca annenhver time om natta og vil ha mat, med etterfølgende sutting (fornøyd etter halvannen time på hvert bryst). På dagtid har han ikke det samme suttebehovet.

Men så kommer dilemmaet, jeg vil helst ikke at han skal begynne med smokk, fordi jeg er redd han vil bli avhengig av den. Jeg synes det er viktig at vi ikke erstatter kosen med smokk, og at han bruker munnen primært til å uttrykke seg med. Det ideelle ville kanskje være at han kun fikk smokk ved leggetider, men vil han godta det, eller er sjansen stor for at han blir avhengig av smokken og vil ha den hele tiden? Er suttebehovet like stort i flere måneder fremover, eller avtar det etterhvert når verden der ute blir mer spennende?

Jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg for om jeg innimellom bør bytte ut puppen med smokk. Vil jeg da kunne regulere smokkbruken, eller kommer ungen da hele tiden til å mase etter smokk? Og blir det vanskelig å venne ham av med den etter ett års tid?

Noen som vil dele erfaringer?? Jeg synes det er sjelden jeg hører gode argumenter imot å begynne med smokk.. både helsesøster, barnelegen og jordmødre virker stort sett å være for. Er det fordi smokk er best for ungen??? Eller er det først og fremst fordi det er lettvint? Gjør det noe om ungen har suttebehov og henger litt ved puppen om kveldene, så lenge mors bryster ikke er såre? Fører dette til at ungen får mer luft i magen f.eks?

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+kian
Skrevet

Min er 4 mnd gammel i morgen, og har aldri brukt smokk. Han vil ganske enkelt ikke ha.

Det gjør ingen ting om han henger i puppen i timesvis på kveldstid, det viktigste er jo om det er en løsning du syns er grei. Min har aldri tatt skade av det, og har aldri vært plaget av vondt i magen eller noe lignende. Det eneste minuset må være at jeg har slitt med å få han til å sove, fordi han ikke ville sove uten å ha noe å sutte på. Men det er en kamp du eventuelt får ta senere. Vi har i hvert fall begynt, og nå klarer han fint å sovne av seg selv, uten hverken smokk eller pupp!

Barna TRENGER ikke smokk. Men det kan være greit å gi dem noe annet enn puppen, så får man armene fri. Mammakos vil de ha selv om de bruker smokk ;-)

Har du forresten prøvd å bruke bæresjal?

Skrevet

Førstefødte fikk ikke smokk og ville heller ikke ha den. Andremann har stort sugebehov og har fått smokk. Barna er forskjellige! :)

Så får det heller være litt vanskelig å venne han av med det senere. Det som er viktig for meg er at han har det bra og er fornøyd akkurat nå. :)

Dette med smokk har jeg hørt følgende om:

At det er gunstig med smokk for å forebygge krybbedød da de ikke faller i like dyp søvn når de ligger å suger på noe.

Og jeg sier: Heller smokk enn at de begynner å suge på tommler og andre fingrer, de kan vi ikke ta fra dem senere.

Jeg er en av de som brukte fingrene i stedenfor smokk, endte opp med streng både oppe, nede, fremme og bake.. sjarmenerende, hehe. Fingrene er også blitt skeive av det. Jippi :P

Eller så er jeg like blank som deg siden mitt første barn ikke ville ha smokk. Leser gjerne andre svar. :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Min suger ikke på fingrene sine, han suger på underleppa! I går testet han å suge på overleppa, men han fant fort ut at det ikke var så enkelt, hehehe. Rar baby ;-)

Skrevet

Min på snart 3 mnd begynte med smokk for 2 uker siden. Sent ute, hehe. Før det ville hun ikke ha, bare spyttet den ut. Fra hun var ca 10 uker var det vanskelig å få henne til å sove på dagtid, hun klarte ikke å roe seg og måtte bæres, bysses og puppes for å sovne. En dag jeg var litt lei, gjorde jeg et nytt smokkeforsøk og plutselig ville hun ha den! Ikke bare det, hun sovnet av seg selv i løpet av få minutter. Så her i huset bruker vi smokk til dagsoving og det er supert. På natten eller hvis vi triller tur sover hun uten smokk. Funker kjempeflott for oss. Gir henne aldri smokken uten at jeg ser at hun er trøtt og vil sove.

Skrevet

Med nr en gjorde jeg som deg, tenkte mye over om jeg ønsket at barnet mitt skulle bruke smokk- vel, hun sluttet av seg selv da hun var 6-7 mndr så det ble aldri noe prblem ut av det. Med nr to reflekterte jeg ikke over det på samme måten, hun fikk smokk fra dag en, og det gjør livet en del enklere. Nå er hun 8 mndr, og får kun smokk når hun skal sove, eller sitte i vognen. Ellers får hun klare seg uten. Du bestemmer om barnet ditt skal bruke smokk, og reglene for evt. smokkbruk. De fleste jeg kjenner har også klart avvenningen uten store problemer. Det gjelder å forberede barna litt, også gi smokken til sabeltann, trollet, nissen, eller hva man nå måtte velge :-)

Skrevet

Det første leveåret har babyene et medfødt sugebehov. Det avtar ved ca 1 års alder. Noen teorier går ut på at dette er et urinstinkt fra da mammaene ikke hadde så mye melk/like ernæringrik melk, så babyene som etterspurte mat hele tiden fikk mer og dermed større sjanse til å overleve. Med vår moderne levestandard er ikke lenger babyene avhengig av 24/7 mating og vi erstatter puppen med smokk for å dekke sugebehovet.

Hvis det er greit for deg å bli brukt som smokk er det ingenting i veien for å droppe den. Men enig med de andre som skriver at du da bør passe på at de ikke begynner å bruke fingrene i stedet, da det ødelegger tannstillingen og er vanskelig å avvenne.

Har også hørt at smokk er bra ved magetrøbbel fordi sugebevegelser hjelper en refleks som får ut luft fra tarmen.

Ulempen med smokk er jo at ungen blir avhengig og at man stadig må putte den inn igjen! :-)

Knerten bruker smokk til dagsoving og innsovning på kvelden, men ikke om natta. Han maser aldri etter den på dagtid. Han er 12 uker og har brukt smokk fra uke 2. Men det er veldig forskjellig hvordan babyer responderer på smokk og hvor avhengige de blir av den! Det er du som bestemmer når ungen får smokk og når h*n skal avvennes!

Skrevet

Tja, det blir jo som alle andre her sier, opp til deg om du vil at babyen skal bruke smokk eller ikke... Våre to har begge hatt stort sugebehov, førstemann var ganske ekstrem, så han fikk smokk så fort vi kom hjem fra sykehuset. I starten hadde han smokken mye, for han ville suge hele tida, men etter hvert gikk vi over til å bare ha smokk ved sovetider, og nå for rundt 3 uker siden ville han (for 3. gang) kaste smokken i søpla, så da bestemte vi at nå ville vi gå inn for smokkeslutt! Det gikk helt smertefritt faktisk. Sovnet på 15 minutter og ikke noe verre enn ellers. Maste litt om smokken 2 netter etter det, men nå er det helt slutt. Gutten har akkurat blitt 2 1/2år og jeg trodde seriøst ikke vi kom til å bli kvitt smokken før han ble 4 år eller der omkring... Går ofte veldig mye bedre enn man tror, og regler kan man jo lage så smokken ikke brukes HELE tida...

Andremann er nå 2 mnd og sleit en del med magevondt og da hjalp smokken, ettersom sugebehovet økte veldig når han hadde vondt i magen. Han bruker den nå for å sovne og sover litt med den på dagtid, men på natta trenger han den visst bare for å sovne;) Spytter den ut når han har sovnet og "maser" ikke etter den:) Dette er mine erfaringer med smokk:) Ville heller egentlig ikke bruke smokk, men orket definitivt ikke å være en levende smokk heller. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...